چاپ اسکناس اینجاست - ۵ بهمن ۹۱
فرید قدیری
دبیر گروه ‌مسکن
مشاوران‌املاک، دستمزدی را که از جوش‌دادن یک معامله برای خریدار و فروشنده ملک عایدشان می‌شود ناچیز توصیف می‌کنند و در نامه‌ای که هفته گذشته روی میز غضنفری- وزیر صنعت، معدن و تجارت- قرار داده‌اند، افزایش دستمزدشان را از دولت مطالبه کرده‌اند.
در حال حاضر قیمت خرید یک واحد مسکونی معمولی در تهران از ۱۵۰ میلیون تومان کمتر نیست. در بنگاه‌های مسکن نیز برای صدور مبایعه‌نامه برای چنین معاملاتی، از خریدار ۶۷۵ هزار تومان و از فروشنده نیز ۶۷۵ هزار تومان به عنوان پورسانت یا حق‌کمیسیون دریافت می‌شود، به این صورت که برای معاملات تا ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۵۵/۰ درصد و برای بیشتر از آن معادل ۲۵درصد مابه‌التفاوت قیمت، حق‌کمیسیون محاسبه می‌شود. البته به گواه مردمی که در بنگاه‌ها، آپارتمان معامله می‌کنند، در اغلب موارد، مشاور بیشتر از نرخ مصوب را مطالبه می‌کند. حالا اما قرار است نرخ رسمی پورسانت مشاوران‌املاک بیشتر شود، به این صورت که برای معاملات تا ۳۰۰ میلیون تومان، ۵/۰ درصد ارزش معامله از هر طرف و برای بیشتر از آن، ۲۵/۰ درصد مابه‌التفاوت از هر طرف اخذ شود.
در این صورت چنانچه دولت با پیشنهاد افزایش حق‌کمیسیون مشاوران‌املاک موافقت کند، برای حداقلی‌ترین معامله ملکی در بنگاه‌های املاک تهران که در آن خریدار صاحب یک آپارتمان 150 میلیونی می‌شود، حق‌کمیسیون مشاور از هر طرف معامله به جای 675 هزار تومان، 750 هزار تومان خواهد شد و قدرمطلق این نرخ با افزایش ارزش معامله، افزایش پیدا خواهد کرد.
این در حالی است که پورسانت دریافتی در بنگاه‌های مسکن در مقابل نوع و سطح خدمتی که دلالان ارائه می‌کنند، فوق‌العاده زیاد است؛ تا حدی که شاید خلق‌پول در بنگاه‌ها راحت تر از چاپ اسکناس باشد!