کویر وقلب غریب زائـر - ۲۶ مرداد ۹۱
زهره کاهه
مسیر تهران به مشهد از جمله مسیرهایی است که در همه اوقات سال به ویژه در مناسبت‌های مذهبی پذیرای خیل عظیم زوار است. مسیری طولانی و ۱۴ ساعته که می‌توان آن را با برنامه ریزی مناسب به یکی از بخش‌های خوش سفر تبدیل کرد. به ویژه در تعطیلات عید فطر که شما چند روزی را برای بودن در کنار خانواده فرصت دارید. از تهران تا گرمسار و سمنان اگر مسیر کویری است، اما هنوز مسافت زیادی را نپیموده‌اید و خسته نیستید، تا شاهرود و دامغان نیز دو طرف جاده سرسبزی بیشتری دارد اما از شاهرود تا سبزوار و بعد از آن برای شما که حال نزدیک به شش ساعت راه رفته‌اید، ممکن است مسیر کمی خسته‌کننده باشد. اصلا چرا یک روزه مسیر را بروید، در این مسیر آنقدر مناطق دیدنی هست که خسته‌کننده‌ترین بخش راه را به دیدنی‌ترین آن تبدیل می‌کند، پیشنهاد این هفته ما به زائران مشهد مقدس اقامتی کوتاه در روستای کاهک و بازدید از کاروانسرای عباس آباد، منزل پدری دکتر علی شریعتی و آرامگاه ابن یمین فریومدی است.
از شاهرود و میامی که بگذرید به روستای عباس آباد و پیچ‌های خطرناک آن می‌رسید، بهتر است دمی در این روستا توقف کرده و سری به کاروانسرای قدیمی آن بزنید و پس از آن به مسیرتان تا کاهک ادامه دهید. کاهک روستایی در استان خراسان و شهرستان سبزوار است که برای اسکان مسافران آن مهمانسرای آموزش و پرورش منطقه را در نظر گرفته‌اند.
در ابتدای ورودی این روستا یک زائرسرا برای زایران امام رضا (ع) ساخته شده که همه روزه پذیرای مسافران زیادی در مسیر مشهد است. در این محل چند سوپرمارکت و فست فود در حد و اندازه‌های همان روستا وجود دارد. قهوه‌خانه‌هایی(یا به گفته ساکنین روستا، کافه‌هایی) هم در اطراف آن وجود دارد که می‌توانید صبحانه، ناهار یا شام را در آنجا میل کنید. در گذشته بهترین کافه، کافه سربداران بود که شیشلیک از جمله غذاهای معروف آن بود.ولی بعد از فوت صاحب کافه آنجا تا به امروز بسته شده، بعد از آن کافه کویر از کیفیت بهتری نسبت به سایر برخوردار است. پس از صرف غذا و یک استراحت کوتاه می‌توانید سری به یکی از مکان‌های زیارتی کاهک به نام «پیر» بزنید. پیر از نوادگان امام رضا(ع) است. برای رفتن به آرامگاه این بزرگوار ابتدا باید راه باریک روبه‌روی زائرسرا را که از گورستان می‌گذرد دنبال کنید. پس از گذر از گورستان، مسیر سمت راست را چند قدمی که بروید به پیر می‌رسید. عصرهای پنج‌شنبه اهالی روستا پس از رفتن بر سر مزار مردگان خود، سری نیز به پیر می‌زنند و چای و شیرینی و شیر را برای حاجت هایشان نذر می‌کنند.
بازدید از خانه دکتر شریعتی دیگر گزینه شما برای این روز می‌تواند باشد، خانه مردی که گرچه این روزها مورد کم لطفی قرار گرفته، اما همگان بر نقش او در جریانات تاریخی ایران اذعان دارند.شب را اگر درکاهک بمانید شاید معنای تک تک کلمات او در کویر را بیشتر درک کنید. پس از این بازدید مسیر چشمه را دنبال کنید تا به صحرا برسید آنهم در مسیری که اثری از آسفالت بر آن نیست. از دیگر مکان‌های دیدنی روستا،بنایی مخروطی شکل به نام «یخدان» است که در قدیم از آن به عنوان یخچال استفاده می‌شد.
اگر انگیزه کافی داشته باشید می‌توانید سری هم به «امام‌زاده‌سید علی اکبر» بزنید که یکی از برادران امام رضا است و در روستای علی آباد واقع شده است. در اطراف آرامگاه این بزرگوار اتاق‌هایی حدودا ۹متری ساخته شده تا چنانچه خانواده‌ای مایل بود یک شب را در آنجا بگذراند. بنابراین ماندن یک شب در آنجا خالی از لطف نیست.
نکته دیگر اینکه نزدیک‌ترین پمپ بنزین به روستای کاهک، در داورزن واقع شده است. البته یکی از مغازه‌داران روستا در مواقع ضروری برای مسافران مانده در راه،بنزین گالنی تهیه می‌کند.
بازدید از «ابن یمین»، یکی از شاعران بزرگ ایران در شهرستان فرومد که در ۱۳ کیلومتری کاهک واقع شده را نیز نباید از دست داد. علاوه بر این «سدفرومد» نیز یکی از بی‌نظیرترین مناظری است که تپه‌های خاکی اطراف، آن را دیدنی‌تر می‌کند.
«کلاته بالا» یکی از مناطق خوش آب و هوایی است که در قسمت شمالی کاهک‌، در مسیر فرومد، واقع شده است. دیدن کوهپایه‌ها و چشمه‌ای جوشان که زیر آن یک دریاچه ساخته اند و اطراف آن نیز درختان در هم تنیده شده انارو گردو سایه بر زمین افکنده‌اند، دیدی دلنشین برای شما فراهم کرده است.
شب‌ها رانیز به تماشای آسمان زیبای کویر اختصاص دهید و سکوت مبهمش... دیدن آن همه ستاره یکجا... گویی در همین نزدیکی‌ها هستند، چشمانتان را که ببندید، سنگینی‌شان را روی پلک‌هایتان حس می‌کنید. لذت شب‌های کویر را از دست ندهید.
بهترین سوغات کاهک در وهله اول، ماست چکیده و کره حیوانی و نان و کلوچه محلی است و بعد زیره و فلفل. فلفل‌های فریومدی چنان تند یا به قول محلی‌ها تیز هستند که اندکی از آن برای سرخ شدن شما کافی است.