جنبه مثبت
برنامه: اصولا بزرگ‌ترین کارآفرینان دنیا هیچ برنامه‌ای نداشته‌اند و درست بر خلاف تصور همگان آنها کار را درست مانند افراد مورد نظر شما بدون برنامه شروع کرده‌اند. سرگذشت و زندگی‌نامه آنها بهترین الگوی یادگیری کارآفرینی است.

تخصص: برخی از کارآفرینان نمی‌دانسته‌اند که چه تخصصی دارند و در طول فعالیت و پیشرفتشان این مهارت‌های پنهان تبدیل به تخصص آنها می‌گردد. اصولا کارآفرینی تخصص نیست یک بینش است.
توانمندی: توانمندی بسیاری از کارآفرینان تمرکز است، تمرکز بر رسیدن به یک نتیجه غیرمنتظره، بسیاری از آنان حتی نمی‌دانند که نتیجه چه خواهد شد.
ریسک بالا: ریسک در زبان ساده یعنی عدم اطمینان به آینده، درک نامشخص بودن آینده، اما به نظر بنده ریسک یعنی دل سپردن با تمام وجود به حال بدون در نظر گرفتن آینده نامشخص است، تنها در این حالت است که می‌توان از تمام پتانسیل‌های حال استفاده نمود، متاسفانه ما فکر می‌کنیم که ریسک داشتن یعنی بی‌مقدمه وارد آینده شدن، اما همین امر بزرگ‌ترین ضربه را به ما می‌زند، از دست دادن حال، کارآفرینان افرادی هستند که از لحظه حال با تمام توان خود و همه همت خوداستفاده کردند و نتایج آن را در آینده دیدند.

جنبه منفی
برنامه: مجرمان برنامه دارند اما بسیاری از این برنامه‌ها کوتاه‌مدت هستند.، البته به جز مجرمان قانونی، بقیه برنامه‌هایشان مدون و مصور نیست. تخصص: بسیاری از مجرمان تخصص دارند. (اگر منظورتان از تخصص توانایی به‌کارگیری علم، ابزار، فنون و روش‌های ویژه‌ای است.) اما آنها از این تخصص‌ها در راستای اهداف کوتاه مدت یا بعضا آنی مغایر با عرف و قانون جامعه استفاده می‌کنند. و آن اندک هم که تخصص خاصی ندارند در اندک فرصتی از این خوان بهره‌ای می‌گیرند.
ریسک: جامعه، اجتماع، تصمیم‌گیرندگان، اساتید، آموزگاران و خانواده افراد یاد می‌دهند که «در راستای قانون به اهداف خود با در نظر گرفتن مخاطرات احتمالی برسید.» و اما مجرمان تنها «از این جمله» در راستای قانون را حذف کرده‌اند یا درست نشنیده‌اند و شما رسانه‌ها به‌خوبی می‌توانید این موضوع را ریشه‌یابی کنید. موضوع ساده است، اینگونه جرم‌ها برای آنها ریسکی ندارد، سال‌هاست که تقریبا در هر سال دو بار طرح مبارزه با زورگیران (اراذل و اوباش) را داریم. اما آنها هنوز هستند و مسیر همان مسیر قبلی است.
و به نظر بنده نکته کلیدی که شما به دنبال شنیدنش هستید، این است که کارآفرینی، درست به مانند جنایت (در هر شکل و اندازه)، آموزش نمی‌خواهد، زمینه می‌خواهد و این زمینه در اختیار دومین گروه فعلا هست.