نمایش بزرگ‌تر، دوربین قوی‌تر
م.ر.بهنام رئوف
روزهای پایانی سال نزدیک است، روزهایی که بیشتر مردم سرگرم خرید مایحتاج سال خود هستند. خریدهای امسال، اما با خرید سال‌های قبل تفاوت بزرگی دارد. نوسانات نرخ ارز که اکنون گرانی بسیاری از کالاها را به دنبال داشته از یک سو و کاهش قدرت خرید کاربران دنیای دیجیتال از سوی دیگر باعث شده تا امسال کمتر افرادی به فکر خرید کالاهای «های تک» باشند. یکی از سوال‌هایی که این روزها بارها و بارها از نگارنده پرسیده می‌شود زمان مناسب برای خرید گوشی است. گوشی بعد از عید گران می‌شود یا ارزان و یا اینکه بعد از عید چه مدل‌های جدیدی روانه بازار می‌شود؟ شخصا با توجه به شرایط فعلی نمی‌توانم راهنمایی دقیقی در مورد اینکه چه زمانی گوشی خریداری کنید داشته باشم. قیمت گوشی که هم‌اکنون مهم‌ترین عامل در بخش خرید است با قیمت ارز رابطه‌ای تنگاتنگ و ناگسستنی دارد، اما به شکل کلی اگر قرار بود تصمیم به تعویض گوشی تلفن همراه داشته باشم، این کار را موکول به ابتدای سال آینده می‌کردم. چرا که در دو ماه آینده مدل‌های جدیدی قرار است وارد بازار شود که بی‌تردید ممکن است حس خوشایند خرید پیش از عید شما را به افسوس تبدیل کند. پس از اگر از ما می‌شنوید و اگر به دنبال جدیدترین‌ها هستید، چند ماهی با همین گوشی قدیمی خود سر کنید تا مدل‌های جدید وارد بازار شوند.

آخرین تکنولوژی سونی
اولین گوشی‌ای که پیشنهاد خریدش را به شما می‌کنیم Xperia Z سونی است که قرار است از اواسط فروردین‌ماه روانه بازار ایران شود. البته قیمت نهایی آن هم‌اکنون مشخص نیست؛ اما در امارات متحده این گوشی با قیمت 2499 درهم توزیع شده است که با توجه به نرخ هزار تومان برای هر درهم قیمت تقریبی این گوشی بالای دو میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود. خیلی زیاد است؟ البته که زیاد است. بالاخره اگر می‌خواهید صاحب جدیدترین فناوری‌های سونی شوید، باید قیمتش را هم پرداخت کنید، چرا که سونی این بار تمام آنچه را در توان داشته است در این گوشی لحاظ کرده است. از ویژگی‌های این گوشی صفحه نمایش 5 اینچ فول اچ دی با رزولوشن 1080p و ویژگی نمایش واقعی، پردازنده چهار هسته‌ای Snapdragon™ S4 Pro، موتور پردازش تصویر براویا موبایل 2 و دوربین 13 مگاپیکسلی با ویژگی تصویربرداری سریع و مجهز به حسگر Exmor RS که نخستین حسگر با ویژگی دامنه پویای بالای (HDR) ضبط ویدئو برای تلفن‌های هوشمند است. ضخامت این گوشی 9/7 میلی‌متر است اما با این حال در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. این گوشی که در رنگ‌های مشکی، بنفش و سفید عرضه می‌شود به سیستم عامل آندروید 4.1 (لوبیای ژله‌ای) مجهز است؛ اما با این حال قابلیت به‌روز‌رسانی به آندروید نسخه 2/4 را نیز خواهد داشت.
XperiaTM Z همچنین به منوی دوام باتری مجهز است که موجب بهبود زمان آماده به کار تا ۴ برابر بیشتر را از طریق بستن خودکار برنامه‌های کاربردی پرمصرف در زمان خاموش بودن صفحه نمایش و روشن کردن مجدد آنها وقتی که صفحه نمایش روشن می‌شود نیز دارد.
سنگ تمام اچ‌تی‌سی
دومین گوشی پیشنهادی ما از خانواده اچ‌تی‌سی است. مدل One که به تازگی معرفی شده و قرار است تا پایان ماه مارچ که همان اواسط فروردین‌ماه خودمان است روانه بازار شود. احتمالا این گوشی با قیمت ۵۹۰ یورو روانه بازار خواهد شد که تا به ایران برسد قیمتی نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار تومان خواهد داشت.
One به معنای واقعی یک گوشی رده بالا است. از یک صفحه نمایش 4.7 اینچی Super LCD 3 با دقت Full HD یعنی 1920×1080 بهره می‌برد که تراکم پیکسلی بی‌رقیب 470ppi را ارائه می‌دهد که حتی از تراکم پیکسلی گوشی‌های Sony Xperia Z و HTC Butterfly نیز بیشتر است! در ضمن این صفحه نمایش دارای یک روکش ضد خش Corning Gorilla Glass 2 نیز است. بدنه HTC One از آلومینیوم یکپارچه ساخته شده و ضخامت آن نزدیک به 3/9 میلی‌متر است. وزن این گوشی نیز تنها 143 گرم است. HTC One از چیپ جدید کمپانی Qualcomm به نام Snapdragon 600 استفاده می‌کند که شامل یک پردازنده چهار هسته‌ای Krait 300 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز و پردازشگر گرافیکی Adreno 320 است. به علاوه این گوشی دارای دو گیگابایت حافظه RAM است. HTC به جنگ مگاپیکسل دوربین گوشی‌های هوشمند پایان داده و با معرفی تکنولوژی Ultrapixels، یک جهش بزرگ در کیفیت دوربین گوشی‌ها ایجاد کرده است. دوربین HTC One دارای یک سنسور 4 مگاپیکسلی BSI با فراخی دیافراگم f/2.0 است. ممکن است این طور فکر کنید که کیفیت عکس‌های HTC One بسیار پایین است؛ ولی واقعیت کاملا برعکس است. پیکسل‌های موجود بر روی سنسور دوربین HTC One بسیار بزرگ‌تر از پیکسل‌های دوربین گوشی‌هایی نظیر Apple iPhone 5 و یا Samsung Galaxy S III است. به همین دلیل نور بیشتری را دریافت می‌کنند. در نتیجه جزئیات و کیفیت عکس‌های گرفته‌شده نیز به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. به علاوه دوربین HTC One می‌تواند با کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه و در حالت HDR، فیلمبرداری کند. در ضمن، در بالای صفحه نمایش، یک دوربین دوم 1/2 مگاپیکسلی با لنز واید 88 درجه‌ای و قابلیت فیلمبرداری Full HD قرار دارد.
HTC One به طور پیش‌فرض از نسخه ۴.۱.۲ سیستم‌عامل آندروید استفاده می‌کند که به نسخه جدید رابط کاربری انحصاری HTC یعنی HTC Sense ۵ نیز مجهز شده است. در ضمن HTC اعلام کرده که آپدیت اندروید ۴.۲.۲ مدت کوتاهی پس از ورود این گوشی به بازار، منتشر خواهد شد. HTC One در دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه خواهد شد، ولی متاسفانه به درگاه کارت حافظه microSD مجهز نیست.
سامسونگ در حباب شایعات
سامسونگ که این روزها بر قله آرزوهایش نشسته است قرار است به زودی عضوی جدید از خانواده گلکسی را روانه بازار کند. البته اگر شنیده‌ها و شایعات و گمانه‌زنی‌های سایت‌های خبری و وبلاگ‌های تکنولوژی درست باشد که احتمالا هم درست است S۴ نام گوشی جدید سامسونگ خواهد بود. این شرکت بعد از عرضه گلکسی S۳ توانست رکورد فروش جهانی گوشی را بشکند و یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبای خود در بازار قرار گیرد. هر چند که به نظر می‌رسد این بار رقبای چینی خواب را از چشمان سامسونگ ربوده‌اند، اما به هر حال گفته می‌شود که این کره‌ای قرار است به زودی S۴ به بازار عرضه کند. البته گفته می‌شد که این گوشی قرار است در کنگره جهانی موبایل رونمایی شود که تا لحظه نگارش این گزارش خبری از آن منتشر نشده است.
از مهم‌ترین مشخصات این گوشی که تاکنون تایید شده است می‌توان به نمایشگر لمسی 5 اینچی از نوع Super AMOLED با کیفیت 1080 پیکسل، دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی، پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای از نوع Cortex-A15 ساخت شرکت سامسونگ به همراه چهار هسته پردازشگر مجزا از نوع Cortex-A7، یک کلید سخت‌افزاری برای بازگشت به صفحه اصلی گوشی و قلم هوشمند S Pen اشاره کرد. روی شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مربوط به دو گوشی از نمونه‌های اولیه این محصول منتشر شده است که در هر دوی آنها نوع حسگر دوربین 16:9 کیفیت عکس‌های گرفته شده 4128 در 2322 پیکسل است که بر این اساس تایید می‌شود. مدل نهایی این گوشی هوشمند همراه با دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رسد. نیمه ماه مارچ زمان عرضه این گوشی عنوان شده است و همچنین پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن 600 یورو باشد.
همکاری گوگل و ال‌جی
نکسوس 4 گوشی پیشنهادی بعدی ما به شما است. البته این نکسوس با نکسوس‌های ساخت ایسوس تفاوت بسیاری در کیفیت ساخت دارد، چرا که نکسوس 4 حاصل همکاری ال‌جی و گوگل است، البته این گوشی چند وقتی است که به بازار عرضه شده است و قیمتی در حدود یک میلیون و دویست هزار تومان دارد. 139 گرم وزن دارد و ضخامتش 1/9 میلی‌متر است. صفحه نمایش آن 7/4 اینچی است که با یک لایک گوریلا گلس ۲ پوشانده شده است. گوشه‌های نکسوس ۴، به صورت لبه‌های گرد و انحنادار کار شده‌اند، صفحه نمایش هم وقتی به گوشه‌های چپ و راست می‌رسد، اندکی انحنادار می‌شود. پشت گوشی هم از شیشه مسطحی پوشیده شده است، روی سطح پشتی طرح‌های منقوط هولوگرافیکی به چشم می‌خورد که از نزدیک، نمای زیبایی را ایجاد می‌کند. سطح شیشه‌ای پشت و صفحه نمایش در کناره‌ها توسط نوار باریکی به هم متصل می‌شوند.
قرارگیری دکمه‌ها در نکسوس شبیه نکسوس‌های دیگر است، دکمه خاموش و روشن در سمت راست گوشی و در بالا قرار دارد، دکمه تنظیم صدا در سمت چپ قرار داده شده است، هدفون در بالای وسیله است، میکروفون در پایین و مرکز جای داده شده است. در پشت گوشی اسپیکر و لنز دوربین قرار دارد، دوربین به سمت چپ متمایل است و بر عکس گلکسی نکسوس در مرکز قرار داده نشده است. این گوشی از پردازنده
Snapdragon S4 Pro چهار هسته‌ای با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز تشکیل شده است. نکسوس ۴، دو گیگ رم دارد و از نظر حافظه دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگی دارد.
این گوشی دو دوربین دارد، یکی دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی است و دیگری یک دوربین جلوی ۱.۳ مگاپیکسلی برای ارتباطات ویدئویی. دوربین گوشی قطعا از گلکسی نکسوس بهتر است و می‌تواند تصاویر شفاف با نویز بسیار کم و وضوح رنگ خوب بگیرد. به جز این گوشی، اما اگر به دنبال جدیدترین گوشی ال‌جی هستید، باز هم باید چند ماهی صبر کنید، چرا که ال‌جی گوشی اپتیموس جی پرو خود را می‌خواهد اواسط ماه آینده روانه بازار کند. بر خلاف دیگر گوشی‌های پیشنهاد شده قیمت نهایی این مدل هنوز معلوم نیست، اما صفحه نمایش آن ۵/۵ اینچ و ضخامتش ۴/۹ میلی‌متر است. حافظه داخلی آن ۳۲ گیگابایت و سیستم عامل آن آندرویید ۱/۴ است. این گوشی هم دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی است. به شکل کلی به نظر می‌رسد در سال جاری تولید‌کنندگان تلفن همراه می‌خواهند گوشی خاص خود را با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی عرضه کنند. پردازنده این گوشی چهار هسته‌ای ۱.۷ GHz Krait است که دارای چیپست Qualcomm MDM۹۶۱۵/APQ۸۰۶۴ است.
پیشنهادهای آخر
تا این قسمت گزارش در مورد آینده نزدیک بازار تلفن همراه صحبت کردیم، اما اگر قاطعانه تصمیم به خرید گوشی گرفته‌اید، در اینجا سعی می‌کنیم بهترین‌های موجود در بازار را فقط با قیمت به شما پیشنهاد کنیم؛ چرا که در یک سال گذشته در مورد هر کدام از این گوشی‌ها بارها و بارها در همین بخش توضیح داده‌ایم. به عنوان بهترین پیشنهاد‌ها روی گلکسی اس 3 حتما بیشتر فکر کنید. به خصوص آنکه نسخه مینی آن هم‌اکنون در بازار ایران موجود است. پرفروش‌ترین گوشی حال سامسونگ. البته در کنار این گوشی نوت 2 هم می‌تواند گزینه خوبی به حساب آید. هر دو این مدل‌ها هم‌اکنون جزو پرفروش‌های بازار هستند که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارند. اگر به برند سونی علاقه دارید، نئو ال این برند جزو پرفروش‌های بازار است. قیمتی مناسب و در حدود 800 هزار تومان دارد. برای طرفداران اچ‌تی‌سی هم وان ایکس گوشی مناسبی است که قیمتی نزدیک به یک میلیون و 800 هزار تومان دارد. در مورد نوکیا نمی‌توانم پیشنهاد خاصی داشته باشم. هر چند که این تولید‌کننده هم‌اکنون گوشی‌های ویندوزی به بازار عرضه کرده است، اما استقبال چندانی از آن در بازار ایران نشده است، به شکل کلی کارایی که آندروییدی‌ها اکنون برای کاربران ایرانی دارند ویندوز فونی‌ها ندارند.