قدم به قدم تا خریدیک قاب عکس دیجیتالی
مریم عسگری
تکنولوژی هر روز محصولی جدیدتر با قابلیت‌های کاربردی ساده‌تری را برای بشر به ارمغان می‌آورد. محصولاتی که با ورود خود به عرصه زندگی انسان، علاوه بر تغییر سبک و نوع زندگی، به جذابیت آن می‌افزایند و به دلیل همین جذابیت بسیار زیاد این محصولات برای کاربران است که روز به روز شاهد رشد عرضه کالاهای دیجیتالی با کاربردهای گوناگون و از جمله خانگی در بازار هستیم. نمونه‌اش همین قاب عکس‌های دیجیتالی که چند سالی است به بازار عرضه شده‌اند و مخاطبان زیادی دارند. این قاب عکس‌های دیجیتال با قابلیت‌های کاربردی جذابی که دارند نه تنها مشکل تعدد آلبوم‌های کاغذی را رفع کرده‌اند، بلکه دارای امکاناتی هستند که محبوبیت این کالا را برای کاربرانشان بیشتر کرده است. در مورد این قاب عکس‌های دیجیتالی باید بگوییم که، آنها به نمایشگرهای LCD مجهز شده‌اند و می‌توانند تصاویر را با کیفیت بالا به نمایش بگذارند. با این تفاسیر قاب عکس دیجیتال می‌تواند هدیه و کادوی مناسبی برای مناسبت‌های مختلف باشد. روز تولد، سالگرد ازدواج، عیدی و یا کادو برای دوستان و...
اما با توجه به اینکه این کالاها در تنوع زیادی و با برندهای گوناگونی به بازار عرضه شده‌اند، ممکن است انتخاب یک نمونه مناسب از بین مدل‌های موجود در بازار کار ساده‌ای نباشد. به همین دلیل در این بخش ما به برخی از نکاتی اشاره کرده‌ایم که هنگام خرید یک قاب عکس دیجیتال باید به آن توجه شود. پس اگر قصد خرید یک قاب عکس دیجیتالی را دارید، این مطلب را بخوانید:


۱ مشخص کردن برند و بودجه
در بازار قاب عکس‌های دیجیتال برندهای معروف و شناخته‌شده و همچنین برندهای ناشناخته و حتی نمونه‌های بدون مارک به چشم می‌خورند که هر کدام قیمت مشخص و مخصوص خود را دارند. با توجه به این موضوع، قبل از انتخاب، باید مشخص کنید که چه بودجه‌ای را صرف خرید چه نوع قاب عکس دیجیتالی خواهیدکرد. به‌طورکلی اگر مایل به خرید قاب عکس دیجیتالی با برندهای مطرحی نظیر سونی، اچ پی، فوجیتسو، موتورولا و... هستید، باید مبلغی بیش از 200 هزار تومان و حتی بیشتر هزینه کنید. برای خرید قاب عکس‌های دیجتالی با برندهای ناآشنا مانند COBY و... باید مبلغی حدود 150 تا 200 هزار تومان و برای خرید نمونه‌های بدون مارک هم مبلغی حدود 140 تا 150 هزار تومان هزینه کنید.

۲ انتخاب سایز دستگاه
هنگام انتخاب قاب عکس به سایز دستگاه (اندازه صفحه نمایش قاب عکس) توجه داشته باشید. در حال انواع قاب عکس در اندازه ۷ تا ۱۰ اینچی در بازار موجود است. البته سایزهای بزرگ‌تری هم موجودند که کمتر مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند.
در کل قاب عکس‌های دیجیتالی 10 اینچی سایز مناسب و مطلوبی هستند که مخاطبان زیادی هم دارند. علاوه بر این موضوع، باید به نوع صفحه نمایش و اینکه صفحه نمایش مات باشد یا براق توجه ویژه‌ای شود. معمولا صفحه نمایش‌های براق و لمسی به علت اینکه به دستگاه حالتی تبلت‌گونه می‌دهند و زیبایی بیشتری دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند، اما صفحه نمایش‌های مات هم به دلیل اینکه کاربر را با مشکلات بازتابش نور و... مواجه نمی‌کنند از محبوب‌ها هستند.

۳ توجه به قابلیت‌های فنی دستگاه
مانند خرید هر کالای دیجیتالی، باید هنگام خرید به قابلیت‌های فنی دستگاه توجه ویژه‌ای داشت. برخی از مدل‌های این قاب عکس‌ها تنها به نمایش عکس می‌پردازند و در مقابل برخی علاوه بر عکس قابلیت پخش فایل‌های ویدئویی را نیز دارند. برخی از قاب عکس‌های دیجیتالی هم همراه عکس و ویدئو موسیقی پخش می‌کنند.
در برخی از این قاب عکس‌های دیجیتالی تراشه‌ای هوشمند تعبیه شده است که می‌تواند وضعیت عکس را در حالت افقی و عمودی تشخیص دهد تا به هنگام نمایش آنها، مشکلی برای کاربر پیش نیاید. برخی از قاب عکس‌های دیجیتال نیز به کنترل از راه دور (ریموت کنترل) و ورودی USB مجهز شده‌اند و می‌توانند از طریق فناوری Wi-Fi، به‌صورت بی‌سیم با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند. برخی از این قاب عکس‌ها مجهز به بلندگو هم هستند و می‌توانند فایل‌های mp3 و ویدئویی را هم پخش کنند. همچنین می‌توان آنها را تنظیم کرده که عکس‌ها را به صورت اسلاید شو با فاصله زمانی مشخص نمایش دهند. حتی در برخی از این قاب عکس‌های دیجیتال، می‌توان برای بارگذاری (upload) شماره رمز منحصر به فرد قاب را در وب‌سایت اختصاصی آن شرکت ثبت کرد، سپس از طریق رایانه خود و به کار بردن رابط کاربری این شرکت، تنظیمات و بارگذاری عکس‌ها را انجام داد. این قاب عکس‌ها می‌توانند از کارت‌های حافظه با فرمت‌های MS، MS Duo ، SD ، CF و XD پشتیبانی کنند. همچنین این نمایشگرهای دیجیتال حافظه داخلی دارند و تنها تفاوت آنها مربوط به نمایشگرهایشان می‌شود.

۴ تست میزان شارژدهی موثر دستگاه
از آنجا که اکثر این دستگاه‌ها با باتری‌های قابل شارژ و... کار می‌کنند، توجه و اهمیت دادن به طول عمر باتری دستگاه و عوامل این چنینی اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است در صورت کوتاه بودن عمر باتری، کاربر با مشکل مواجه شود.

۵ توجه به خصوصیات ظاهری دستگاه
اگرچه توجه به قابلیت‌های فنی اهمیت زیادی دارد، اما با توجه به این نکته که این قاب عکس‌ها چارچوبی دیجیتال برای نمایش خاطرات ما هستند و روی میز کار یا خانه به چشم می‌آیند، توجه به ظاهر آنها نیز اهمیت دارد.
در حال حاضر نمونه‌های گوناگونی از این کالا با طراحی‌های خاص در بازار موجود است که این موضوع (انتخاب طرح و رنگ) کاملا سلیقه‌ای است، اما بهتر است هنگام انتخاب دقت زیادی در این زمینه کرده و قاب عکسی را انتخاب کنید که با دکور خانه یا محل کارتان همخوانی داشته باشد.