خانوادگی پس انداز کنید، از خانواده وام بگیرید - ۲۳ آذر ۹۱
علی اعظم محمدبیگی
داستان یک صندوق
تعطیلات نوروز سال 1370 بود، چند سالی از ازدواج من می‌گذشت، تشکیل خانواده با تمام مزیت‌های آن، مسوولیت‌های سنگینی را در پی داشت.

خریدن خانه مستقل، داشتن یک وسیله نقلیه شخصی و به‌طور کلی، برخورداری از یک رفاه نسبی در زندگی مشترک که همسر مرا از پیوند دائمی با من پشیمان نکند، مهم‌ترین این مسوولیت‌های جدید بود. چه کسی می‌تواند انکار کند که برای کارمندان دولت، که من یکی از آنان بودم، دستیابی سریع به این امکانات مادی، به صرف اتکا به حقوق ماهانه امکان پذیر نبوده و نیست. به یقین، به همین دلیل است که اکثر قریب به اتفاق کارکنان دولت، در برنامه‌ریزی برای دستیابی هرچه سریع‌تر به این امکانات، تلاش برای دریافت انواع وام را در دستور کار خود قرار می‌دهند. اما واقعیت این است که گرفتن وام از بانک‌ها نیز هیچگاه کار آسانی نبوده و نیست؛ دست‌کم از نظر زمانبر بودن تشریفات اداری دریافت وام و شاید مهم‌تر از آن، یافتن یک یا دو ضامنی که مثلا در بانک موردنظر برای دریافت وام حساب جاری داشته باشند، کارمند رسمی دولت باشند و....
بستگان دور و نزدیک نیز کمابیش همین وضعیت مرا داشتند؛ یعنی نیاز به امکانات مالی برای دست یافتن سریع به یک زندگی نسبتا راحت که فراتر از دریافتی و حقوق ماهانه آنان بود. پس، چه باید می‌کردم. تجربه نسبتا موفق بستگان پدر همسر من در تشکیل و فعالیت یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی، خوشبختانه تجربه‌ای دردسترس و قابل الگوبرداری بود. به خود که در آن مقطع زمانی تازه مدرک فوق لیسانس در رشته برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی گرفته بودم، نهیبی زدم و گفتم که عده‌ای با تحصیلات کمتر از تو همت کرده و توانسته‌اند چنین تشکیلات مالی کارسازی را پدید آورند. پس، چرا تو به این عرصه وارد نشوی تا به این ترتیب، علاوه بر نیازهای مالی خود، زمینه رفع فوری این نیاز را برای بستگان عزیزی مانند برادران و خواهرانت فراهم کنی.
امسال، بیش از ۲۱ سال از فعالیت صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی ما؛ یعنی، صندوق قرض‌الحسنه بستگان می‌گذرد. مقایسه ارقام عملکرد این صندوق در اولین سال فعالیت (یعنی سال ۱۳۷۰) با ۲۰ سال بعد (یعنی سال ۱۳۹۰)، امیدوارم شما را برانگیزد تا عوامل گسترش روزافزون فعالیت و در واقع، عوامل موفقیت این صندوق قرض الحسنه را بدانید. پیش از پایان این مقدمه، دو نکته جای گفتن دارد. اولا، بیان تجربه فعالیت صندوق قرض‌الحسنه بستگان به این معنا نیست که ادعا داشته باشیم در ایران هیچ صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی موفق‌تر از صندوق قرض‌الحسنه بستگان وجود ندارد. ثانیا و به دلیل همان نکته اول، امیدوارم آگاهی از این تجربه، آن عده از خوانندگان این صفحه را که اکنون خود در یک صندوق قرض‌الحسنه خانوادگی عضویت دارند، تشویق کند تا تجربیات متفاوت صندوق خود را برای ما و دیگر اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی آشکار کنند.