6 گام تا انتخاب سیستم‌های صوتی و تصویری خودرو - ۲۷ مهر ۹۱
مریم عسگری
بازار سیستم‌های صوتی خودرو یکی از محبوب‌ترین و البته جذاب‌ترین بازارهای لوازم جانبی خودرو به حساب می‌آید.
بازاری که در آن هر روز شاهد عرضه تکنولوژی جدیدتری نسبت به قبل هستیم و همین موضوع باعث رونق دائمی آن شده است. بگذریم از اینکه این روزها بازار این کالا به علت رشد قیمت‌ها تا حدودی کم‌رونق‌تر از قبل شده است. اما اگر سری به مراکز خرید و فروش سیستم‌های صوتی خودرو (سورنا، خیابان ستارخان، جمهوری، پشت شهرداری و...) بزنید، همچنان شاهد حضور اتومبیل‌هایی هستید که برای دریافت خدماتی صوتی و تصویری، آن هم از نوع با کیفیت‌ترینش در انتظار ایستاده‌اند!
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید برخی از اتومبیل‌ها میزبان سیستم‌های صوتی و تصویری هستند که گاه قیمتی بالاتر از خود آنها دارند، البته گروهی هم به دنبال سیستم‌های نرمال با قیمت‌های مناسب هستند. به هر حال بازار این کالا در حدی متنوع است که هر چه با هر قیمتی بخواهی در آن می‌یابی! البته هنگام انتخاب باید دقت کافی داشته باشید و یک نمونه مناسب و مطابق با خواست و سلیقه واقعیتان را خریداری کنید، چرا که خرید یک سیستم صوتی و تصویری نامناسب برای خودرو می‌تواند زمینه‌ساز بروز دردسرهای زیادی برای شما شود. ما سعی کرده ایم در اینجا برخی از نکاتی را که هنگام خرید یک سیستم مناسب صوتی و تصویری باید به آنها توجه شود ذکر کنیم. پس اگر قصد دارید اتومبیلتان را به سیتم صوتی و یا تصویری جدید و خودتان را به شنیدن یک موسیقی با صدای واضح، شفاف و با کیفیت میهمان کنید این مطلب را بخوانید:


1-بودجه و برند مورد نظر را برای خرید مشخص کنید
مشخص کردن بودجه و همچنین برند قبل از خرید یک سیستم صوتی و تصویری خودرو، اهمیت بیشتری دارد تا تعیین بودجه برای خرید کالاهای دیگر!
چراکه در بازار سیستم‌های صوتی خودرو، اختلاف قیمت زیادی بین مدل و برندهای گوناگون وجود دارد و همچنین تجهیزات جانبی مانند ساب و باند و... گاه قیمتی به مراتب بالاتر از سیستم پخش خودرو دارند، به همین دلیل در ابتدای امر باید از میان برندهای مختلف موجود در بازار یک برند را مد نظر قرار داد و مهم‌تر از آن میزان بودجه مورد نظر را دقیقا مشخص کرد. گاه اضافه کردن یک باند و یا ساب و... ممکن است قیمت سیستم مورد نظر شما را حدود دو تا سه برابر و حتی گاه بیشتر تغییر دهد. پس قبل از خرید تمام جوانب را بسنجید و بعد انتخاب کنید. در حال حاضر در بازار سیستم‌های صوتی و تصویری خودرو برندهایی نظیر pioneer ،kenwood ،jvc sony ،alpine و...حضور دارند که در این بین محصولات PIONEER در سری‌های مختلف (از سیستم‌های سی دی پلیر گرفته تا سیستم in-dash که به صفحه نمایش مجهزند) سهم بزرگی از بازار فروش سیستم‌های صوتی خودرو را به خود اختصاص داده‌اند.


۲-در انبوه تکنولوژی‌های موجود در بازار گم نشویم
سعی کنید در ابتدای امر مشخص کنید که قصد خرید چه سیستمی دارید تا در مواجهه با تکنولوژی‌های مختلف موجود در بازار سردرگم نشوید.
به‌طور کلی سیستم‌های صوتی و تصویری موجود در بازار به گروه‌های خاصی دسته بندی می‌شوند. دسته اول که از قدیمی‌ترین‌های بازار هستند سیستم‌های CD/DVD PLAYER هستند که برخی از این دستگاه‌ها به خروجی تلویزیون مجهزند. دسته دوم سیستم‌های بلوتوثی هستند که زمانی مخاطبان زیادی داشتند. شیوه کار این سیستم‌ها به اینگونه است که کاربر، موسیقی یا فایل صوتی دلخواه را از گوشی به سیستم صوتی بلوتوث می‌کند و به آن گوش می‌دهد، البته سیستم‌های بلوتوثی به دلیل کیفیت و وضوح اندک صدا چندان مخاطب ندارند. همچنین مدت کوتاهی پس از عرضه این سیستم‌های بلوتوثی، نمونه‌های فندکی چینی با قیمت شش هزار تومان به بازار عرضه شد که روی موج FM رادیو تنظیم می‌شد. تکنولوژی USB FLASH، پس از تکنولوژی بلوتوث به بازار آمد. به گفته فعالان بازار، این تکنولوژی انقلاب عظیمی بود در عرصه سیستم‌های صوتی خودرو چرا که حجم اطلاعات در CD، DVD کم بود و اینک با ورود تکنولوژی FLASH این محدودیت تا حدود زیادی رفع شده است، اما این تکنولوژی هم دارای نواقصی بود. سیستم‌های مبتنی بر FLASH تنها FLASHهایی تا ظرفیت هشت گیگابایت را در صورتی که تنها چهار گیگابایت از حجم کلی پر باشد ساپورت می‌کرد، در غیر این صورت سیستم هنگ می‌کرد. از طرفی هنگام تعویض دنده، دستگاه قطع می‌شد. به همین دلیل PIONEER سیستم‌های FLASH را که از داخل داشبورد نصب می‌شدند به بازار عرضه کرد و پس از آن جدیدترین نسل سیستم‌های صوتی خودرو که از کارت‌های SD و MINI SD نیز پشتیبانی می‌کنند به بازار عرضه شد. این سیستم‌ها قیمت بالاتری دارند و قابلیت اتصال به صفحه نمایش را نیز دارند. این سیستم‌ها گزینه مناسبی برای افرادی هستند که از دستگاه خود انتظار صدای صاف و باکیفیت می‌خواهند و قصد دارند باندهای پرقدرت روی اتومبیل سوار کنند.


3-صدا می‌خواهید یا تصویر؟
قبل از هر چیز تکلیفتان را با خود و اعضای خانواده‌تان روشن کنید که یک سیستم صرفا صوتی می‌خواهید یا یک سیستم صوتی و تصویر!
در حال حاضر تکنولوژی‌های موجود در بازار قابلیت in-dash شدن یا تجهیز به صفحه نمایش را دارند، اما اتصال به صفحه نمایش تا حدودی باعث بروز مشکلاتی می‌شود. پرتی حواس راننده هنگام رانندگی توام با مشاهده تصویر، کاهش کیفیت صدا و... برخی از این مشکلات هستند. البته استفاده از این صفحه نمایش‌های همراه، مزیت‌هایی هم دارند که قابلیت اتصال به محصولاتی مانند آیفون و ای پد اپل و... برخی از این مزایا هستند.
فعالان بازار می‌گویند، اکثر افرادی که به دنبال سیستم‌های حرفه‌ای هستند به سراغ نمونه‌های صفحه نمایش‌دار یا IN-DASH نمی‌روند، زیرا تجهیز سیستم به صفحه نمایش کیفیت و وضوح صدا را کاهش می‌دهد.


4-به نوع باند، ساب ووفر و تیونر و...
اهمیت دهید
پس از خرید و انتخاب سیستم پخش به نوع باند، آمپلی فایر، ساب ووفر، تیونر، خازن (خازن وسیله‌ای است که برق را در خود ذخیره می‌کند و سیستم شما برای جذب برق به صورت مستقیم به باطری مراجعه نمی‌کند.) و نحوه سیم‌کشی توجه ویژه‌ای داشته باشید.
به گفته فعالان بازار، توجه به نوع باند از آن نظر اهمیت دارد که تنوع باند در بازار زیاد است. به گفته آنها در حال حاضر باندهای گرد و خربزه‌ای با قدرت‌های مختلفی در بازار وجود دارند که توان باندهای گرد بسیار کمتر از نمونه‌های خربزه‌ای موجود در بازار است، همچنین باندهای گرد قابلیت اتصال به امپلی فایر را ندارند و معمولا در جلو با قدرت ۱۰وات تا ۴۰ وات ارائه می‌شوند.
باندهای خربزه‌ای هم در دو نوع به بازار عرضه می‌شوند: دسته اول باندهایی با توانی کمتر از 40 وات هستند که فقط برای زیبایی در تاقچه خودرو طراحی می‌شوند و از نظر کارایی با باند گرد تفاوت خاصی ندارند. دسته دوم هم باندهایی با قدرتی میان 150 تا 400 وات هستند که در قسمت عقب خودرو قرار می‌گیرند. این باندها توانایی اتصال به آمپلی فایر را دارند و کیفیت آنها بالاتر از باندهای معمولی است. کامپوننت‌ها هم دسته دیگری از باندها هستند که از لحاظ ظاهری گرد هستند. ولی مانند باندهای خربزه‌ای به آمپلی فایرها متصل می‌شوند، ولی توان باندهای خربزه‌ای را ندارند.
در مورد ساب وفر هم باید بگوییم که ساب وفر باندی است که فقط توانایی پخش صدای Bass و بم موزیک را برعهده دارد. در واقع از ساب وفرها برای پخش موسیقی استفاده می‌شود و تنها کاربرد آن پخش قسمت باس آهنگ است. وجود ساب وفر برای یک سیستم حرفه‌ای واجب‌ترین مساله است و شاید زیباترین قسمت موسیقی که تفاوت سیستم معمولی را از سیستم مجهز مشخص می‌کند کار همین ساب وفر‌ها باشد.
در مورد تیوترها هم باید بگوییم که تیوترها نیز باند‌های کوچکی هستند فقط قابلیت پخش صدای Mid و یا همان صدای بسیار ریز را دارند و از آنها موسیقی پخش نمی‌شود. تیوترها اگر در مکان مناسب قرار گیرند به زیباتر شدن آهنگ بسیار کمک می‌کنند. هرچند این تیوترها در باند‌های خربزه‌ای و کامپونت وجود دارند اما آنهایی که از کامپونت بهره نمی‌برند می‌توانند با خریداری این تیوترها صدای زیباتری داشته باشند.
این را نیز در نظر داشته باشید که برای داشتن سیستم صوتی که قرار است ساب وفر و وسایل اضافی دیگر را بر دوش بکشد، وجود آمپلی‌فایر لازم و ضرروی است. آمپلی فایرها با قدرت‌های خاصی طراحی می‌شوند و قابلیت تنظیم دارند. در حال حاضر آمپلی فایرها در مدل‌های دو کانال، چهار کانال و ۶ کانال ارائه می‌شوند. هرچه تعداد این کانال‌ها بیشتر باشد آمپلی فایر بیشتر قادر خواهد بود تا وسایل اضافی بر دوش خود کشد.


5-به سیم‌کشی سیستم اهمیت دهید
سیم‌کشی و نوع کابل مورد استفاده اهیمت زیادی دارد. در حال حاضر کابل‌های ایرانی از نمونه‌های محبوب و گران قیمت بازار هستند که نسبت به نمونه‌های چینی کیفیت بالاتری دارند. پس به نوع کابل و نحوه سیم‌کشی سیستم توجه ویژه‌ای کنید و سعی کنید در این زمینه عاقلانه هزینه کنید. برخی از فعالان بازار یا به قولی سیستم‌بندها برای سیم‌کشی از کابل‌هایی با ضخامت ۴ تا ۶ گیج استفاده می‌کنند. در حالیکه باید از کابل‌های ضخیم‌تری برای سیم‌کشی سیستم خودرو استفاده شود.


6-فریب برندهای شبیه به اصل و ارزان را نخورید
در حال حاضر در بازار برندهایی نظیر PIONER ، SANY و... موجود هستند که در مقایسه با برندهایی نظیر PIONEER و SONY و... قیمت ارزان‌تری دارند. این محصولات نمونه‌های کپی شده و اکثرا بدون مارکی هستند که توسط واردکنندگان یا شرکت‌های عرضه‌کننده به برندهایی شبیه به برندهای اصلی ممهور می‌شوند.
عرضه این محصولات به بازار علاوه بر اینکه باعث می‌شود وجهه برندهای مطرح خراب شود، بلکه سوءاستفاده از بی‌اطلاعی یا کم‌حواسی گروهی از خریداران به حساب می‌آید. معمولا این دستگاه‌ها از لحاظ کیفی چندان بالا نیستند و کیفیت چندانی ندارند؛ پس هنگام انتخاب به برند کال توجه ویژه‌ای داشته باشید.