بچه‌های ما تصور درستی از تاریخ ندارند - ۲ آذر ۹۱
پرویز پورحسینی را در نقش «حضرت زکریا»، در فیلم مریم مقدس و البته «میثم تمار» در سریال مختارنامه خوب در یاد داریم.
به این کارنامه بازی در سریال «شب دهم» را هم اضافه کنید. او بازیگر شناخته‌شده مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر است که در سریال‌های مناسبتی هم نقش‌های به یادماندنی را بازی کرده است. از او درباره اثرگذاری نقش‌هایی از این دست در شخصیت بازیگر و بر مردم پرسیدیم، که در ادامه پاسخ‌های او را خواهید خواند.
آیا بازی در نقش افراد مقدس، می‌تواند بر شخصیت خود بازیگر هم تاثیر بگذارد؟ این تاثیر تا چه حد و به چه صورت است؟
برای بازی در یک نقش، مجبوری از خودت دور و به آن شخصیت نزدیک شوی و طبیعتا خلق و خوی آن شخصیت روی شما تاثیر خواهد گذاشت. این تاثیرگذاری با در نظر گرفتن طول مدتی که نقش مربوطه را بازی می‌کنی تاثیرش بر شما کم و زیاد می‌شود. البته بازیگران باید با پایان‌یافتن نقش، هر روز آن را همراه با لباسشان در رختکن باقی بگذارند تا فردا که دوباره به سراغ آن بروند. ولی خب به هر حال نقش‌ها مثل دوست‌های آدم هستند.
معاشرت با آنان قطعا روی بازیگر تاثیر می‌گذارد و البته که این گونه نقش‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
به نظر شما این سریال‌ها و فیلم‌های مناسبتی در شناخت و معرفت‌یافتن مردم هم نسبت به چهره‌های مذهبی تاثیرگذار خواهد بود؟
طبیعتا، تاثیرگذار خواهد بود، البته به یک شرط، به شرط آن که آنها که راجع به این شخصیت‌ها مطالعه می‌کنند و آنها را می‌نویسند صلاحیت لازم را داشته باشند. ولی نکته‌ای که در این میان مغفول واقع شده این است که ما همزمان باید شخصیت‌ها و دوره‌های تاریخی خودمان را هم به تصویر بکشیم، چرا که متاسفانه بچه‌های ما تصور درستی از تاریخ مملکت خودشان ندارند.
و در نهایت اینکه این سریال‌ها و فیلم‌ها بر روابط بین مذاهب مختلف تاثیر خواهد گذاشت؟
بسیار موثر است. به خاطر دارم که فیلم «مریم مقدس» باعث نزدیکی زیادی بین مسلمانان و پیروان دیگر ادیان شد که در رابطه با مقوله آن فیلم بودند. بسیاری از آنها نمی‌دانستند که در قرآن کریم، به مریم مقدس و حضرت مسیح (ع) پرداخته شده و این فیلم مقدمه‌ای برای آگاه شدن آنان بود.