سهم ایران در غرق شدن کشتی تایتانیک - ۵ مرداد ۹۱
بسیاری از مطبوعات فرانسه از وضعیت فعلی پژو به عنوان غرق شدن کشتی تایتانیک یاد می‌کنند این در حالی است که برخی رسانه‌ها و مقامات ایرانی، ورشکستگی پژو را نتیجه قطع ارتباط این شرکت با ایران می‌خوانند. هم اکنون شرکت فرانسوی پژو، در پی وخیم شدن اوضاع اقتصادی منطقه یورو روزهای سختی را می‌گذارند . این در شرایطی است که برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی یورو تاثیر کمی در بروز مشکلات این شرکت خودروساز داشته چراکه در این صورت رنو نیز باید به ورشکستگی می‌رسید. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، «پژو» مشکل ساختاری دارد و اشتباهات بزرگ استراتژیک این شرکت، موجب بروز مشکلات فعلی شده است .حال این شرکت فرانسوی در شرایطی قرار گرفته که اخراج 8 هزار کارمند خود را به طور علنی اعلام کرده است. در همین حال فرانسوا اولاند، رییس‌‌جمهوری فرانسه نیز در واکنش به اخراج کارگران پژو تاکید کرده که دولت او تعطیلی کارخانه پژو و اخراج نیروهای آن ‌را تحمل نخواهد کرد.
همچنین دولت فرانسه هم اکنون در تلاش است با اجرای طرحی از حفظ صنعت خودروسازی این کشور، حمایت کند. اگرچه هنوز جزئیات طرح حمایتی دولت فرانسه اعلام نشده است. اما نگاه بیرونی به ورشکستگی پژو چگونه است؟ آیا عامل مصیب‌های این شرکت بزرگ خودروسازی دنیا ایران است. بسیاری از مسوولان و هم صدا با آنها رسانه‌های داخلی بر این عقیده‌اند که پژو چوب ندانم کاری‌های خود را می‌خورد و باید در شراکت خود با جنرال موتورز، به ایران بیشتر بها می‌داد. آنها تاکید دارند که پژو با نادیده گرفتن شراکت خود با ایران گودال عمیقی برای خود کند این در حالی است که بیشتر فعالیت‌های این شرکت حول همکاری با ایران می‌چرخید. اما آیا به راستی بیشتر فعالیت‌های این شرکت خودروسازی حول محور ایران بود؟ این ساده انگاری است یا به راستی عین واقعیاتی است که تحریم‌کنندگان ایران باید از تبعات آن آگاه شوند.
این سوالات در شرایطی مطرح است که سالانه حدود 350 هزار برند پژو در بازار خودرو ایران به فروش می‌رسد و این رقم به لحاظ بازار، قابل توجه است؛ اما به گفته کارشناسان، حتی حذف این 350 هزار خودرو نیز نمی‌تواند ضربه‌ای به پژو وارد کند زیرا خودروسازی ایران تنها حدود یک دهم درصد در گردش مالی پژو سهم دارد، بنابراین حذف آن نمی‌تواند مشکل حادی را برای پژو به وجود بیاورد.
البته تردیدی نیست که قطع ارتباط پژو با خودروسازی ایران، به معنای از دست رفتن بازاری بزرگ برای خودروساز اول فرانسه است، اما به دلیل اینکه بیشتر محصولات تولیدی پژو در ایران، بر اساس برندهای قدیمی است بنابراین حذف آنها نمی‌تواند پژویی‌ها را دچار ورشکستگی کند. بنابراین القای اینکه قطع ارتباط پژو و خودروسازی ایران، دلیل و حتی یکی از دلایل بحرانی شدن وضع مالی پژویی‌ها است، به نظر ساده‌انگارانه است. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که ایران دومین بازار پژو بعد از فرانسه است و بار سنگین ایران هم اکنون بر دوش پژوهایی است. این مساله را می‌توان از اطلاعیه برخی سندیکاهای این کشور پی برد به طوری که وقتی حدود دو هفته قبل «پژو» اعلام کرد قصد دارد دو سایت مهمش را در حومه پاریس و شهر رن تعطیل کند، بعضی از سندیکاها بلافاصله موضوع ایران را پیش کشیدند، با این استدلال که رها کردن بازار ایران با بحران شرکت فرانسوی بی‌ارتباط نبوده است.
اما طرف ایرانی شرکت فرانسوی پژو نیز حال و روز خوشی ندارد. به طوری که تولیدات بسیاری از محصولاتی که قطعات آنها مستقیما از پژو وارد می‌شد هم اکنون با افت بی‌سابقه‌ای همراه بوده است این در حالی است که شرکت‌های مذکور در حال حاضر به فکر جایگزین‌هایی برای محصولات پژو هستند، هر چند بسیاری از برندهای قدیمی در ایران هم اکنون نیز با تیراژ بالا به تولید می‌رسد چراکه ایران از سال‌های پیش داخلی سازی آنها را در دستور کار داشت.
با این حال اتحاد پژو سیتروئن با جنرال موتورز که دلیل اصلی قطع همکاری شرکت پژو با ایران بود، چندان هم خوش یمن نبود و چند ماه بعد از این همکاری و ترک بازار ایران، پژو مجبور شد اخراج ۸ هزار کارگر را در دستور کار قرار دهد. مطبوعات فرانسه از وضعیت فعلی پژو به عنوان غرق شدن تایتانیک یاد کرده‌اند.