تست لوله های گاز ترش با بهره گیری از استاندارد های روز دنیا
علیرضا رشیدی مدیر آزمایشگاه های شرکت لوله سازی ماهشهر در خصوص زمان بهره برداری و نوع تجهیزات نصب شده در این شرکت گفت:این آزمایشگاه با بهره گیری از استاندارد روز دنیا در سال 1389 راه اندازی شد و برای راه اندازی این آزمایشگاه علاوه بر خرید تجهیزات روز ، دوره های لازم در ارتباط با تستهای مربوطه نیز در کشور آلمان توسط پرسنل شرکت لوله سازی ماهشهر سپری شده و پس از نصب تجهیزات ، دانش فنی پرسنل به تایید شرکت ملی گاز ایرن رسیده و از سوی دیگر شرکت سالزگیتر آلمان نیز آزمایشگاه گاز ترش یاد شده را تحت لیسانس خود قرار داده است. رشیدی گفت: با وجود آنکه مدیران پروژه های نفت و گاز از توانایی تولید لوله های گاز ترش در سطح استانداردهای بین المللی رایج ، در این مجموعه مطلع هستند اما همچنان اقدام به واردات لوله گاز ترش با کیفیت به مراتب پایین تر از خارج از کشور می‌نمایند. در حالی که ما انتظار داریم با توجه به شرایط کنونی کشور ، حمایت از تولید این لوله ها در داخل کشور انجام شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی پروژه های پارس جنوبی تستهای خوردگی لوله های گاز ترش شامل HIC و SSCC را برون سپاری کرده و به آزمایشگاههای کشورهای حاشیه خلیج ارسال می‌نمایند و این در حالیست که شرکت لوله سازی ماهشهر علاوه بر توان تولید لوله های گاز ترش ، توان تست این لوله ها را نیز دارا می‌باشد.
وی مشکل کنونی لوله سازی ماهشهر را ناتوانی شرکت گاز در پرداخت و انجام تعهداتش اعلام کرد و گفت:این شرکت به کلیه تعهداتش در مقابل شرکت گاز عمل کرده و مقادیر بالایی لوله با ضخامتهای مختلف تولید کرده اما شرکت گاز به تعهدات خود عمل نکرده و حتی لوله های تولید شده را نیز از شرکت خارج نکرده است. از این رو در حال حاضر لوله سازی ماهشهر انبارداری این شرکت را نیز متقبل شده و این موضوع تا جایی ادامه داشت که دپوی محصولات سفارش داده شده تداوم تولید را با مشکل روبرو ساخته است.
وی تصریح کرد: لوله سازی ماهشهر با بومی سازی قطعات و تکنولوژی همچنین توانسته در حد توان گام بلندی را در راستای صرفه جویی ارزی بردارد .
وی افزود: این شرکت در حال حاضر توان تولید لوله‌های گاز ترش و شیرین با قطر 24 تا 56 اینچ با ضخامت حداکثر 35 میلیمتر و با روش درز جوش مستقیم ، مطابق با استاندارد شرکت ملی گاز ایران و استاندارد جهانی تولید لوله (API - 5L)را دارد .
این در حالیست که توان اسمی تولید لوله در شرکت لوله سازی ماهشهر 350000 تن در سال میباشد که با توجه به مشکلات مطرح شده این توان تولید به کمتر از 50000 تن در سال کاهش یافته است .