سنگان، آبشـــــاری که هر سال یخ می‌زند - ۱۲ بهمن ۹۱
مهدی داوری دولت آبادی
اگر بگوییم در اطراف تهران در همین مسیر جاده چالوس و با گذر زمانی اندک می‌توان به آبشار یخی رسید شاید به نظر برخی بیشتر شبیه یک شوخی باشد اما ... آبشار یخی سنگان ثابت می‌کند که می‌توان بدون صرف هزینه و وقت زیاد روز خوشی را با خانواده داشت. آبشاری که در روستای سنگان در شمال غربی تهران و کمی بالاتر از سولقان قرار گرفته است. کافی است کفش و لباس مناسب بپوشید و اراده کنید یک جمعه متفاوت داشته باشید. نگران گم شدن در راه نباشید، چند سالی هست که تورهای طبیعت‌گردی و گروه‌های کوهنوردی سنگان را تبدیل به یک مکان عمومی کرده‌اند، بنابراین شما می‌توانید از آنها به عنوان راهنما کمک بگیرید. اگر قصد زیارت هم داشته باشید، در روستای سنگان امامزاده‌ای وجود دارد که همه ساله میزبان زائران بی‌شمار است.
برای رفتن به آبشار یخی صبح زود و ساعت شش ونیم از فلکه دوم صادقیه به سمت جاده امامزاده داوود حرکت کردیم. بعد از عبور از سولقان، در سمت چپ جاده تابلوی سنگان به چشم می‌خورد. پس از طی 10 کیلومتر به روستای سنگان بالا رسیدیم. در اینجا باید ماشین‌هایمان را پارک می‌کردیم و کوله‌به‌دوش بقیه راه را می‌پیمودیم. می‌دانستیم که هوای آنجا سرد است. از این رو لباس مناسب به همراه داشتیم که روز خوبمان را با سرماخوردگی خراب نکنیم. از روستای سنگان بالا به سمت امامزاده قاسم حرکت کردیم- از آنجا تا امامزاده مسیر کوتاه است و حداکثر نیم ساعت زمان می‌خواهد تا شما به محوطه‌ای سرسبز برسید-صبحانه را همان‌جا خوردیم و پس از ساعتی استراحت، عازم آبشار سنگان شدیم. (اگر افرادی همراه شما هستند که توانایی بدنی محدودی دارند یا لباس و کفش مناسب به همراه ندارند از آنها بخواهید در همان محوطه امامزاده منتظر شما باشند و گشتی در همان اطراف بزنند. مسیر آبشار بیشتر سربالایی است و ممکن از سرعت شما کم کرده یا شما را مجبور به بازگشت کنند.) برای رسیدن به آبشار باید وارد راه خاکی می‌شدیم و از آنجا به مسیر پاکوب قدم می‌گذاشتیم. برای قرار گرفتن در پاکوب ابتدا لازم بود وارد دره شده و با عبور از رودخانه، به سمت تپه‌ها و کوه‌های آن سوی رود برویم. با حساب زمان‌بندی‌ها و رعایت آنها، قبل از 11 به آبشار رسیدیم. آبشاری که تمام آن را یخ فرا گرفته بود. حال زمان گرفتن عکس یادگاری بود و عکس از طبیعت زیبایی که اطراف آبشار مشاهده می‌کردیم. (به همراه داشتن یک فلاسک با آب گرم که بتوان فنجانی چای یا نسکافه در کنار آبشار خورد یکی از بهترین بخش‌های این سفر می‌تواند باشد.)
پس از آن با توجه به خستگی پیمایش تا آبشار، از مواد غذایی که همراه آورده بودیم تناول کرده و به سمت امامزاده بازگشتیم. گرچه سرپایینی همیشه مدت زمان کمتری می‌برد، اما به واسطه شیب و سر بودن، با احتیاط بیشتری حرکت می‌کردیم. پس از ملحق شدن به دوستانی که در امامزاده منتظرمان بودند، ناهار را در محوطه صرف کرده و پس از آن به سمت سنگان بالا و تهران حرکت کردیم. تا به خانه برسیم غروب شده و یک روز پرهیجان را سپری کرده بودیم.
پیشنهادها:
بازدید از این آبشار در چهار فصل سال دارای جذابیت منحصر به فرد است. در بهار شما این آبشار را با آب فراوان مشاهده می‌کنید و در زمستان تمام آن یخ زده است. از این رو این برنامه را می‌توانید در هر زمانی اجرا کنید.
اگر ترجیح می‌دهید به جای ماشین شخصی یک سفر گروهی را تجربه کنید تورهایی هستند که این برنامه را از 15 تا 33 هزار تومان به شکل یک روزه اجرا می‌کنند.
اگر در تابستان به سمت آبشار سنگان حرکت می‌کنید، حتما آب کافی به همراه داشته باشید. پس از امامزاده تا رسیدن به آبشار ممکن است با چشمه‌ای مواجه نشوید.
مسیر منتهی به آبشار دارای شیب زیادی است، در زمستان حتما با خود کرامپون به همراه داشته باشید.
اگر قصد شب‌مانی در سنگان را دارید می‌توانید از خانه محلی‌ها به عنوان اقامتگاه استفاده کنید. آنها در قبال مبلغی محدود، خانه‌هایشان را در اختیار شما می‌گذارند.