یکی از مهم‌ترین ارکان برنامه‌ریزی عروسی، تعیین بودجه است. تعیین بودجه در مدیریت هزینه‌ها به شما کمک می‌کند و باعث می‌شود در تصمیم‌گیری‌هایتان واقع‌بین باشید. شما که نمی‌خواهید زندگی جدید خود را در حالی شروع کنید که بارسنگینی از بدهی‌ها را به دوش می‌کشید؟

بسیاری از عروس و داماد‌های جوان، بعد از پایان مراسم خود، به این نتیجه می‌رسند که در برخی از موارد زیاده‌روی کرده‌اند و به اصطلاح «خرج‌تراشی» کرده‌اند. آنها اعتراف می‌کنند که اگر یک برنامه‌ریزی دقیق برای بودجه و هزینه‌های خود می‌داشتند، چه بسا در بسیاری از بخش‌ها، واقع‌بینانه‌تر تصمیم می‌گرفتند.
برای یک بودجه‌بندی مناسب و به درد بخور، قبل از هر چیز شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:
لیست مهمان‌های خود را تهیه کنید و تعداد کسانی را که قصد دارید به مهمانی خود دعوت کنید تعیین کنید.
درباره تشریفات عروسی خود تصمیم بگیرید. آیا تصمیم دارید مراسم را ساده برگزار کنید یا مجلل؟
با دوستان و نزدیکانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند مشورت کنید و از آنها درباره هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اند سوال کنید. شک نکنید که اطلاعات ارزشمندی کسب خواهید کرد. حتی می‌توانید در وب‌سایت‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک در اینباره سوال کنید تا کسانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، شما را راهنمایی کنند. تحقیق در بازار را فراموش نکنید. با صرف اندکی وقت و کمی پرس و جو در بازار، اطلاعات مفیدی درباره مخارج احتمالی خود کسب خواهید کرد.
بعد از این اقدامات نوبت می‌رسد به دسته‌بندی کردن اطلاعات و تنظیم بودجه. اکنون شما می‌دانید که حدودا چند نفر مهمان دارید. همچنین می‌دانید که قصد دارید جشن ازدواج خود را چگونه و با چه کیفیتی برگزار کنید. از هزینه‌های تقریبی بازار نیز مطلع هستید. حال جدولی مشابه جدول زیر تهیه کنید. (اعداد و ارقام جدول، فرضی هستند.)
بودجه برنامه‌ریزی شده، بودجه‌ای است که شما با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اید و همچنین توان مالی خود، در نظر می‌گیرید. سررسید پرداخت هزینه واقعی، پولی است که شما واقعا پرداخت می‌کنید. این ستون بعد از پرداخت هر مورد، تکمیل می‌شود و به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی خود را با عملکرد واقعی خود در هر مرحله مقایسه کرده و جلوی انحراف و ولخرجی‌های بیشتر را بگیرید. در ستون انحراف از بودجه، مقداری را که اضافه‌تر یا کمتر از بودجه پیش‌بینی شده خرج کرده‌اید، بنویسید. این ستون همیشه به شما نشان می‌دهد که کجا هستید: دارید صرفه‌جویی می‌کنید یا در حال خرج‌تراشی و تولید بدهی‌های بیشتر هستید؟
خرج‌ها نسبت به شهر و منطقه محل زندگی شما، تعداد مهمانان و همچنین کیفیت کارها، متفاوت است. اما به طور کلی اگر بخواهیم مخارج را بین مهم‌ترین بخش‌ها تقسیم کنیم، سهم هر قسمت به شرح زیر است:

تالار یا باغ با پذیرایی کامل: حدود 30درصد کل مخارج عروسی
حلقه ازدواج، انگشتر نشان و جواهرات عروس: حدود ۲۵درصد کل مخارج عروسی
ماه عسل: حدود 20درصد کل مخارج عروسی
فیلمبرداری و عکاسی (آتلیه عروس): حدود ۱۰درصد کل مخارج عروسی
لباس عروس، تاج و تور، دسته گل و دیگر ملزومات: حدود 5 درصد کل مخارج
عروسی
آرایشگاه عروس: حدود 3درصد کل مخارج عروسی
موزیک: حدود ۲درصد کل هزینه‌های عروسی
کرایه و گل آرایی ماشین: حدود 2درصد کل هزینه‌های عروسی
کارت دعوت: حدود ۱درصد کل هزینه‌های عروسی
دیگر هزینه‌ها: حدود 2درصد کل مخارج عروسی
اکنون شما یک دیدگاه کلی نسبت به مخارج خود کسب کرده‌اید و همچنین با روش‌های بودجه‌ریزی ازدواج آشنا شده‌اید. وقت آن است که از این اطلاعات برای مدیریت هزینه‌ها استفاده کنید.