م.ر.بهنام رئوف
کاربران می‌توانند دو سیم‌کارت با تعرفه‌های مختلف را در یک گوشی قرار داده و از هر کدام که به صرفه‌تر است استفاده کنند. همچنین خیلی از مردم دوست دارند شماره‌های کاری و شخصی آنها از هم جدا باشد. پس‌ به‌جای دو گوشی بهتراست از یک گوشی دو سیم‌کارته استفاده کنند.

آیا تا به حال در بین دوستان و همکارانتان افرادی را دیده‌اید که همیشه دو یا چند گوشی تلفن همراه در دست دارند؟ یا افرادی را دیده‌اید که چند خط مختلف سیم‌کارت داشته و از هر خط برای اموری خاص استفاده و در مواجه با افراد مختلف شماره همراه متفاوتی را ارائه می‌کنند؟ این روزها بعد از فراگیر شدن عرضه سیم‌کارت‌های اعتباری درصد زیادی از کاربران تلفن از چند خط سیم‌کارت استفاده می‌کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چندی پیش از فروش ۷۰ میلیون سیم‌کارت تا به امروز در کشور خبر داده بود. همین امر باعث شد تا کاربران چند سیم‌کارته مجبور شوند همواره دو یا چند تلفن همراه با خود حمل کنند. این داستان اما با عرضه گوشی‌هایی که استفاده از چند سیم‌کارت را پشتیبانی می‌کنند تغییر کرد. چینی‌ها اولین شرکت‌هایی بودند که در این بخش وارد شدند و با عرضه گوشی‌های چینی با برندهای غیرمعروف که عموما هم از کیفیت پایینی برخوردار بودند توانستند خودی در بازار نشان دهند.


در آن سوی بازار اما برندهای معتبر از آنجا که به کار گرفتن دو سیم‌کارت در یک گوشی را به عنوان کاهش سهم فروش خود می‌پنداشتند از ورود به این عرصه خودداری کردند اما در نهایت فروش چشمگیر گوشی‌های چینی باعث شد تا سازندگان معروف هم به این عرصه وارد شده و اقدام به عرضه گوشی‌های دو سیم‌کارته کنند. اما چرا برخی از کاربران این گوشی‌ها را می‌خرند و به شکل کلی چرا برخی از کاربران از چند سیم‌کارت استفاده می کنند؟ چه گوشی دو سیم‌کارته‌ای برای خرید مناسب است؟ و گوشی‌های دوسیم‌کارته موجود در بازار به غیر از پشتیبانی از دو سیم‌کارت چه قابلیت‌هایی دارند؟ اینها سوالاتی است که این هفته سعی داریم برای کمک به شما در تهیه یک گوشی دو سیم‌کارته مناسب پاسخ دهیم.
مردم می‌توانند در یک گوشی از طرح‌های تعرفه گوناگون استفاده و در هزینه خود صرفه‌جویی کنند. مثلا گاهی اوقات ممکن است یک اپراتور تماس‌های بین‌المللی ارزان‌تری داشته باشد. در حالی که ممکن است بهتر باشد به جای استفاده از یک اپراتور دیگر برای تماس بین‌المللی، از تلفن ثابت استفاده کرد. پس کاربران می‌توانند دو سیم‌کارت را در گوشی قرار داده و هر کدام که به صرفه‌تر است استفاده کنند. از سوی دیگر خیلی از مردم دوست دارند شماره‌های کاری و شخصی آنها از هم جدا باشد. گاهی ممکن است برخی از مردم یک گوشی برای تماس‌های کاری و یک گوشی دیگر برای تماس‌های شخصی داشته باشند. از سوی دیگر اپراتورها طرح‌های تعرفه‌ای متفاوتی در بخش سرویس‌های ارزش افزوده خود دارند. بعضی از آنها دانلود اطلاعات ارزان‌تری دارند و برخی دیگر برای کسانی که بیشتر تماس تلفنی برقرار می‌کنند یا پیام کوتاه ارسال می‌کنند به صرفه‌تر است. با استفاده از گوشی‌های دوسیم‌کارته می‌توانید از یکی برای انتقال اطلاعات و از دیگری برای برقراری تماس استفاده کنید و به این ترتیب با این روش برای هزینه‌ای که می‌پردازید بیشترین استفاده را ببرید.
این هفته به معرفی سه گوشی دو سیم‌کارته در بازار می‌پردازیم. اولین گوشی HTC Desire V است. این گوشی اولین مدل دو سیم‌کارت از محصولات اچ‌تی‌سی که با قیمتی در حدود ۷۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است. یک گوشی کاملا هوشمند با قابلیت‌های بسیار مناسب. بدون شک این گوشی جزو بهترین دو سیم‌کارته‌های موجود در بازار است زیرا سایر آنها اکثرا بسیار ساده و ابتدایی هستند. اما HTC Desire V با دارا بودن پردازنده یک گیگاهرتزی، صفحه نمایش ۴ اینچی، دوربین ۵ مگاپیکسلی و نسخه ۰/۴ سیستم عامل آندروید، امکانات متنوع و مناسبی را در قالب یک گوشی هوشمند دو سیم‌کارته در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ضخامت ۳/۹ میلی متر باعث شده تا این مدل در رده گوشی‌های باریک قرار‌گیرد. در قسمت پایین صفحه نمایش گوشی سه دکمه لمسی معمول HTC قرار گرفته‌اند و در قسمت بالای آن نیز سنسور‌های مجاورت و سنجش نور تعبیه شده‌اند. دکمه پاور و جک هدفون در لبه بالایی دستگاه دیده می‌شوند. همچنین دکمه مخصوص کم و زیاد کردن صدا در لبه سمت راست و پورت micro USB در لبه سمت چپ قرار دارد. در قسمت پشت این دستگاه نیز دوربین ۵مگاپیکسلی و یک فلاش LED در میان قابی بیضی شکل قرار گرفته است. پردازنده Snapdragon به کار رفته در این گوشی دارای قدرت پردازشی یک گیگاهرتز است و ۵۱۲ مگابایت حافظه RAM نیز برای آن در نظر گرفته شده است. این گوشی دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی است و امکان ارتقای حافظه آن تا ۳۲ گیگابایت از طریق کارت حافظه microSD نیز وجود دارد. به علاوه ۲۵ گیگابایت حافظه مجازی از طریق برنامه Dropbox به رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین سیستم عامل این گوشی نسخه ۴ سیستم عامل آندروید است.
دومین گوشی این هفته ما از خانواده گلکسی سامسونگ است. Samsung Galaxy Y DOUS که گاهی در بازار از آن با عنوان S۶۱۰۲ نیز نام برده می‌شود. صفحه ۱۴/۳ اینچی، دوربین ۳ مگاپیکسلی، وای‌فای، جی‌پی‌اس، خروجی microSD، رادیو اف‌ام، سیستم عامل آندروید ۳/۲ از جمله خصوصیات این گوشی در یک نگاه کلی است. هر چند که این گوشی با ۱۰۹ گرم وزن از گوشی قبلی سبک‌تر است اما صفحه نمایش ۲/۳ اینچی آن علاوه بر کوچک بودن از نظر کیفیت نمایش بسیار پایین تر از دیزایر وی است. البته این نقصان‌ها طبیعی است چرا که هر چند این گوشی یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود اما به دلیل پایین بودن برخی از مشخصات آن هم اکنون با قیمتی نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.


رابط گرافیکی این گوشی همان TouchWiz معروف سامسونگ است. ۱۶۰ مگابایت حافظه داخلی دارد که با میکرو اس دی تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. یکی از نقاط ضعف این گوشی که عموما از سوی کاربران مطرح می‌شود پایین بودن حافظه RAM دستگاه است که در صورت اجرای چندین برنامه عملکرد دستگاه را تا حدودی کند می‌کند. از عکسبرداری و فیلمبرداری این گوشی هم نباید انتظار زیادی داشت چرا که دوربین این گوشی ۱/۳ مگاپیکسلی است. پردازنده این گوشی ۸۳۲ مگاهرتز است.
سومین گوشی مورد بحث این هفته Asha 305 نوکیا است. نوکیا از جمله شرکت‌هایی است که هر چند دیر به تولید گوشی‌های دو سیم‌کارته پرداخت اما تا به حال مدل‌های زیادی روانه بازار کرده است. 305 نوکیا که به تازگی به بازار عرضه شده است با قیمتی نزدیک به 190 هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. این گوشی 98 گرمی صفحه نمایش 3 اینچی دارد. حافظه داخلی آن 10 مگابایت است که با کارت حافظه میکرو اس دی تا 32 گیگابایت قابل افزایش است. دوربین این گوشی 2مگاپیکسلی است و در رنگ‌های صدفی، قرمز، آبی و خاکستری تیره به بازار عرضه شده است. این گوشی در رده گوشی‌های ساده نوکیا محسوب می‌شود و نمی‌توان از آن انتظارات خاصی داشت. به هر حال برای آن دسته از افرادی که داشتن سیستم عامل و امکانات خاص برای آنها اولویت ندارد و به دنبال در اختیار داشتن یک گوشی لمسی دو سیم‌کارته ارزان‌قیمت هستند این مدل می‌تواند گوشی خوبی به حساب آید.