مد خانه‌خالی در پایتخت - ۵ مرداد ۹۱
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
ملاکان (مالکان چند واحدی) نزدیک به 2 میلیون واحدمسکونی را از بازار خارج کرده‌اند و اجازه استفاده از این واحدها را به اجاره‌نشین‌ها و متقاضیان خرید مسکن نمی‌دهند. در کشور از هر 12 واحدمسکونی موجود، یک واحد خالی از سکنه است و در تهران نیز به ازای هر 10 واحد ‌مسکونی، یکی. هنوز مرکز آمار گزارش رسمی از تعداد خانه‌های‌خالی - آپارتمان‌هایی که مالکانش نه آنها را اجاره می‌دهند و نه می‌فروشند- منتشر نکرده، اما آن‌طور که علی نیکزاد نقل قول کرده، در حال حاضر 6/1 میلیون واحدمسکونی در کشور خالی از سکنه است و در تهران این تعداد، 327 هزار واحد برآورد می‌شود. موجودی کل واحدها‌ی مسکونی در کشور 20 میلیون واحد و در تهران 3 میلیون واحد است.
این تعداد خانه‌خالی یعنی اینکه مالکان امروز ترجیح می‌دهند به جای استفاده درست و منطقی از املاک‌شان، راه پرسود احتکار را در پیش گرفته و به امید افزایش قیمت در آینده، هر نوع استفاده بازار تقاضا از آن را محدود کنند.
اگر دولت بتواند این خانه‌ها را با ابزارهایی همچون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، روانه بازار مصرف کند پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت کوتاهی اجاره‌بها به شکل عجیبی کاهش پیدا کند. گروه‌هایی در دولت و مجلس به دنبال تصویب استفاده از این ابزار هستند، اما به نظر می‌رسد مالکان خانه‌های خالی طرفدارانی دارند که فعلا مانع تصویب طرح‌های کنترلی شده‌اند!