زهرا آزموده
بعد از هفته‌ای پر مشغله در میان آلودگی و انبوه ماشین‌های پایتخت، دوچرخه‌سواری آن هم در بوستان نزدیک منزل می‌تواند یکی از آرام بخش ترین تفریحات و ورزش‌ها باشد.

خصوصا اینکه لازم نیست تمهیدات ویژه‌ای برای آن بیندیشیم یا هزینه زیادی بابت آن بپردازیم. کافی است عصر یکی از روزهای تعطیل که هوا اندکی رو به خنکی است با سبدی سبک حاوی فلاسکی چای و چند استکان با خانواده به یکی از بوستان‌ها برویم، البته می‌توانیم تعدادی از دوستان یا اعضای فامیل را نیز خبر کنیم و به همین سادگی یک مسابقه دوچرخه سواری ترتیب دهیم. از دیگر کارکردهایی که دوچرخه سواری برای ما دارد، به شکل جدید ارتباط ما با فرزندانمان برمی‌گردد، آن هم در دوره‌ای که کودکان و نوجوانان اوقات فراغت تابستان خود را عموما در خانه و با بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند، بازی‌هایی که کمترین تحرک را داشته و خانواده‌ها را به لحاظ سلامت فرزندانشان با چالش بزرگی مواجه کرده‌اند. به این ترتیب دوچرخه‌سواری می‌تواند به عنوان ورزش و تفریح مورد علاقه اکثر کودکان و نوجوانان پیشنهاد خوبی برای خانواده‌ها باشد.

شما می‌توانید در کنار فرزندانتان علاوه براینکه از او مراقبت می‌کنید مشغول رکاب زدن شوید به این ترتیب هم از همراهی با فرزندانتان بهره‌مند می‌شوید و هم از مزایای دوچرخه‌سواری بی‌بهره نمی‌مانید. ضمن اینکه دوچرخه‌سواری فی‌نفسه تفریحی جذاب و ورزشی پرهیجان است و به استقامت قلب نیز کمک می‌کند، انجام مستمر این ورزش در تناسب اندام و خصوصا در فرم‌دهی به عضلات ساق پا و بالای مچ بسیار موثر است. برای استفاده از این پیست‌ها شما می‌توانید با دوچرخه‌های شخصی خودتان وارد شوید در این صورت تنها مبلغ ورودیه را خواهید پرداخت و اگر بنا به هر دلیلی نتوانستید دوچرخه‌تان را بیاورید یا اصلا دوچرخه‌ای در کار نبود که بیاورید می‌توانید از دوچرخه‌های مخصوص کرایه‌ای که در پیست است، استفاده کنید. حتما قبل از سوار شدن ترمز و لاستیک‌های چرخ را از نظر فرسودگی بررسی کنید. همچنین دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که اندازه بدنه آن با اندام شما متناسب باشد. لزوما دوچرخه‌های بزرگ دوچرخه‌های خوبی نیستند و شانس شما را در برابر دوستانتان افزایش نمی‌دهند. مبلغ کرایه دوچرخه در اکثر این پارک‌ها بین 2000 تومان برای دوچرخه‌های معمولی و 6000 هزار تومان برای دوچرخه‌های دنده‌ای و دونفره است.