لطفامـرا بشویید - ۱۶ شهریور ۹۱
حتما دیده‌اید رانندگانی که به محض پیدا کردن یک جوی آب در کنار خیابان یا در طبیعت و کنار رودخانه‌ای، سطل و لنگی را از صندوق عقب بیرون می‌آوردند و با کمی پودر رختشویی شروع به شستن ماشینشان می‌کنند، دست آخر نیز سرخوش از اینکه از وقتشان یا از آبی که در طبیعت جاری استفاده کرده‌اند و هزینه‌ای نیز برای آن پرداخت نمی‌کنند.

غافل از اینکه با این کار صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کنند. این اتفاق هر چند در گذشته که تعداد محدودی کارواش در کشور فعالیت می‌کرد بیشتر بود اما هم‌اکنون نیز بخصوص در روزهای تعطیل و جلوی در خانه‌ها یا حیاط منازل هم زیاد تکرار می‌شود و به نوعی جزو برنامه هفتگی خیلی از آقایان محسوب می‌شود. اما طی چند سال اخیر و با توجهی که به مشاغل خدماتی شده است تعداد «کارواش‌های» موجود در کشور بیشتر شده تا بار شست‌وشوی خودرو از دوش صاحبان خودرو برداشته شود. البته جدای از بحث‌های محیط زیستی و زحمت شستن ماشین، بالا رفتن مدل خودروها و آپارتمان نشینی خیل عظیمی از مردم و گران شدن پول آب هم در گسترش کارواش‌ها بی‌تاثیر نبوده‌ است. هم‌اکنون نیز به لطف کارواش‌هایی که اغلب در سطح شهر مشاهده می‌شوند مردم خودروهایشان را بدون نگرانی از خراب شدن رنگ آن به دست کارکنان کارواش‌ها می‌سپارند و به تماشای مراحل مختلف تمیز شدن خودرویشان چه دستی و چه اتوماتیک می‌نشینند، از روشویی گرفته تا زیرشویی و موتورشویی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب و در نهایت هم یک دست واکس و براق‌کننده برای تکمیل نظافت خودرو و برق افتادن آن. یکی از کارواش‌داران شهر در رابطه با فرهنگ کارواش رفتن و تمیز نگاه داشتن خودرو در این روزها می‌گوید: ما نزدیک به ده سال است که کارواش داریم و طی این مدت همچنان که مدل خودروها متنوع‌تر شده و تکنولوژی شست‌وشو هم بالاتر رفته است، مردم بیشتر به کارواش‌ها مراجعه می‌کنند. وی عقیده دارد که این روزها به کارواش رفتن برای نظافت خودرو برای مردم تبدیل به یک تفریح شده است. او می‌گوید: زمانی که با دستگاه روی خودروها کف پاشیده می‌شود نوعی آرامش و خوشحالی در صاحبان خودروها دیده می‌شود. در بعضی از کارواش‌ها امکاناتی نظیر بوفه و جایی برای نشستن و نوشیدن فنجانی چای به همراه یک موسیقی ملایم هم وجود دارد تا به این واسطه آرامش مشتری‌ها تکمیل شود.
اما مزیت‌های کارواش بردن یک خودرو نسبت به شستن آن در کنار جوی خیابان یا در حیاط منزل چیست؟
اول اینکه شست‌وشوی خودرو در کارواش زمان کم‌تری از صاحب خودرو می‌گیرد و در عین حال خودرویی تمیز را تحویل مشتری می‌دهد، شما می‌توانید با دردسر کمتری هم بدنه خودرو و هم داخل کابین و موتور خودرویتان را شست‌وشو دهید. از طرفی با بردن خودرویتان به کارواش علاوه بر اینکه به خودتان کمک کرده‌اید به طبیعت و محیط زیست هم کمک می‌کنید. زیرا اگر بخواهید خودرویتان را در منزل شست‌وشو دهید هم با پول آب بیشتر مواجه هستید هم با خراب شدن رنگ خودرو به واسطه شست‌وشو با مواد شوینده‌ای که مخصوص خودرو نیستند. کمک شما به محیط زیست هم در صورت شست‌وشوی خودرویتان در کارواش به این خاطر است که آب‌های کف ‌آلود حاصل از شست‌وشوی خودرویتان به آب‌های زیرزمینی نمی‌پیوندد. زیرا بر اساس دستورالعملی که سازمان حفاظت از محیط زیست به کارواش‌ها ابلاغ کرده است، تمام کارواش‌ها باید به دستگاه تصفیه آب مجهز باشند تا پساب حاصل از شست‌وشو را بعد از تصفیه از چرخه شست‌وشو حذف کنند. جدای از تمام این مسائل بد نیست از بهای این مزیت‌ها هم با خبر شویم و به عبارتی تعرفه کارواش‌ها را بدانیم تا اگر به کارواشی مراجعه کردیم از قیمت‌ها بی‌خبر نباشیم. رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران در رابطه با چگونگی تعیین تعرفه کارواش‌ها می‌گوید: تعرفه کارواش‌ها براساس کلاس و نوع خودرو، سال ساخت یا ارزش خودرو متفاوت است. بنابراین طبیعی است که این تعرفه برای مدل‌های مختلف خودروها متفاوت است.
علیرضا راسی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: تعرفه پارکینگ و کارواش مشخص است و تعرفه‌ها در این واحدها باید در معرض دید ارباب رجوع قرار بگیرند تا آنها با اطمینان کامل از نرخ‌ها به دریافت خدمت اقدام کنند. بد نیست بدانید که در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد مجاز کارواش در تهران مشغول فعالیت هستند.
به عقیده رییس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران یکی از بهترین رسته‌های شغلی در این اتحادیه کارواش‌ها هستند زیرا این رسته کمترین کار تخصصی را دارد؛ یعنی کسانی که در کارواش‌ها فعالیت می‌کنند، کمتر به توان تخصصی نیاز دارند و کار فنی چندانی برای فعالیت‌شان نیاز نیست. اما در نهایت همین افراد هستند که با خدماتی که ارائه می‌کنند باعث می‌شوند این روزها کمتر ماشینی را در شهر ببینیم که از شدت کثیف بودن پشتش نوشته باشند «لطفا مرا بشورید».