در یوش نیما میزبان شماست
زهرا آزموده
می‌گویند نیما در شعر نو ایران، علاوه بر اولین، بزرگ‌ترین نیز هست. شاعر در شعرش از طبیعت یوش می‌گوید و گاه دریا و زمانی مردی که در درگاه ایستاده است. زمانی که تصمیم به سفر یوش گرفتیم تنها انگیزه‌مان دیدن روستا و خانه شاعر بود و بس، اما پس از رسیدن به یوش، طبیعت زیبای آن نیز بر خوشی سفرمان افزود.
برای رسیدن به یوش و خانه نیما دو راه پیش رو دارید، یا راه طولانی هراز را انتخاب کنید و یا از سمت جاده چالوس بروید و پس از گذشتن از تونل کندوان، استراحتی در سیاه بیشه داشته باشید و با رسیدن به پل زنگوله، به سمت جاده‌ای بروید که تابلویی سبز رنگ شما را به سمت خانه نیما و روستای زیبای یوش رهنمون می‌شود. حال شما به یوش رسیده‌اید، روستایی که نام هر کوچه‌اش به نام شاعری ثبت شده است و این نامگذاری تفاوت روستای زادگاه نیما را با دیگر مناطق نیز نشان می‌دهد. لازم است که کمی سربالایی بروید تا به خانه شاعر برسید. مردمان یوش راهنمای خوبی برای شما هستند تا در مسیر درست حرکت کنید، چرا که خانه در کوچه‌ای خاکی و پرپیچ و خم قرار گرفته است. دربان خانه، به گرمی پذیرای شماست. دور تا دور حیاط را اتاق فراگرفته و با یک دور زدن می‌توانید وسایل و حکم‌های وزارتخانه‌ها و ظروفی را که شاعر استفاده می‌کرده ببینید. هر کدام از وسایل اعم از ظروف یا تفنگ نشان‌دهنده بخشی از زندگی شاعر بوده‌اند که گوشه‌ای از آنها در عکس‌های قاب شده به دیوار نیز خود را نشان می‌دهند. گچبری‌های خانه و سایر مولفه‌های معماری آن برگرفته از معماری دوره قاجار است و زیبایی خاصی دارد. در حیاط خانه آرامگاه نیما در کنار سیروس طاهباز و بهجت اسفندیاری قرار دارد. البته نیما در سال 1338 در شهر ری فوت کرده و در همانجا به خاک سپرده شده بود، اما سال 1372 پیکرش را به یوش و خانه اجدادی منتقل کردند.
اگر صبح زود از تهران حرکت کرده باشید، حال نزدیک ظهر است و وقت ناهار، در نزدیکی خانه نیما مغازه‌ای هست که می‌توانید مایحتاج ناهار را از آنجا تهیه کنید. لواشک و آلوترش‌های مغازه احتمالا دیگر اقلامی است که به خرید خود اضافه می‌کنید، آلوها بسیار خوشمزه‌اند و می‌توانید آن را برای دوستان یا خانواده به عنوان سوغات ببرید. تا عصر و فرارسیدن شب وقت زیادی دارید، در این ساعات گشتی در روستا بزنید و با اهالی درباره خانه‌ای روستایی که بتوانید در آنجا شب‌مانی داشته باشید گفت و گو کنید. بازدید از رودخانه و چشمه‌های بالامحله و خانه‌های تاریخی روستا دیگر بخش‌های سفر شما می‌تواند باشد، ضمن اینکه شب را نیز در خانه اهالی یوش مهمان خواهید بود.
می‌توانید روز بعد به بلده بروید، مسیر شما تا بلده جاده‌ای پرپیچ و خم خواهد بود. اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، آهسته برانید نه تنها از این بابت که رانندگی با سرعت بالا خطرناک است، بلکه به این خاطر که دیدن مسیر زیبای یوش تا بلده را با سرعت بالا از دست خواهید داد. در بلده این امکان را دارید که بنزین بزنید و از آثار تاریخی آن بازدیدی به عمل آورید. قلعه پولاد که در شمال شرقی شهر قرار دارد، یکی از این آثار است که به اوایل دوره اسلامی می‌رسد. می‌توانید ساعتی را در این شهر و بازدید از آن بگذرانید و در ادامه سفرتان عازم شهرستان نور شوید و زمانی را نیز در طبیعت زیبای این شهر و جنگل‌های آن بگذرانید. از بلده تا نور تنها 30 کیلومتر راه دارید. در این شهرستان بازدید از پارک جنگلی این شهر را که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه است، از دست ندهید. در این پارک جنگلی انواع درختان نظیر افرا و توسکا و... یافت می‌شود. در آنجا این امکان را دارید که در آلاچیق‌های چوبی اسکان پیدا کرده و از امکانات دیگر آن نظیر زمین بازی، رستوران و...
بهره بگیرید.

مسیرهای دسترسی
تهران - جاده رودهن -30 کیلومتر نرسیده به آمل- جاده سمت چپ - بلده - یوش
تهران - جاده چالوس - پس از تونل کندوان - یوش
فاصله تا تهران 140 کیلومتر