ارزان‌ترین ایده‌ها برای اتاق کودک - ۲ آذر ۹۱
مهدی گلپایگانی
info@decodarkoob.com
در شماره قبل، ایده‌هایی کاربردی و ارزان برای دکور اتاق اعضای تازه‌وارد خانواده یا همان کودکان ارائه شد.در این‌باره تاکید شد که برای دکور اعضای تازه وارد خانواده از بدو تولد تا زمانی که به سن نوجوانی برسند، باید به چند اصل اساسی توجه داشته باشیم: اول اینکه چون بچه‌ها هر سال با ورود به سن بالاتر نیازهای جدیدی دارند و می‌طلبد که اتاق آنها با تغییر سن، تغییر دکور دهد، لازم نیست آنطور که در اتاق بزرگسالان برای دکور هزینه می‌کنید، برای آن خرج کنید. از طرفی، در اتاق بچه‌ها بر خلاف دکوری که برای بزرگسالان طراحی می‌شود، نباید تابع هیچ قاعده یا ضابطه‌ای باشیم. می‌توانیم از هر تعداد رنگ که دلخواه ما و کودکان ما باشد، استفاده کنیم و هیچ آداب و ترتیب خاصی هم در نظر نداشته باشیم. از طرف دیگر گفتیم که بد نیست کلیشه‌هایی که از سال‌ها قبل در مورد رنگ‌های کودکانه مثلا آبی برای پسرها و صورتی برای دخترها در ذهن ماست، زیرپا بگذاریم و از رنگ‌های متنوع برای هر دو کودک دختر یا پسر استفاده کنیم. با این توضیحات، همانطور که در شماره قبل وعده کرده بودیم، قصد داریم این هفته، هفت ایده کاربردی و جالب برای دکوری زیبا، کم‌هزینه و کم‌دردسر ارائه کنیم که حتی خود والدین هم می‌توانند با قدری حوصله آن را به بهترین شکل برای فرزندشان طراحی و اجرا کنند.
رنگ‌آمیزی اتاق کودکان؛ ایده اول!
استفاده از رنگ‌های متنوع اولین ایده‌ای است که برای ایجاد تغییر یا تنوع در محیط اتاق کودکان می‌تواند کاربرد داشته باشد.حتی اگر هیچ کار دیگری در اتاق کودک انجام نشود، استفاده از رنگ می‌تواند جلوه اتاق را دگرگون کند. استفاده از ایده رنگ‌آمیزی کم‌هزینه‌ترین اقدامی است که می‌توان برای دکور اتاق کودک استفاده کرد.
شخصیت‌های کارتونی در اتاق کودک شما!
ایده دومی که هم ارزان‌قیمت است و هم بسیار مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد استفاده از برچسب‌هایی به نام «استیکر» برای ایجاد تغییری اساسی در فضای اتاق کودک شماست. استیکر به برچسب‌هایی آماده گفته می‌شود که با شکل‌هایی از شخصیت‌های کارتونی یا دیگر طرح‌های مورد علاقه کودکان، این روزها در دکور اتاق کودکان کاربرد بسیاری دارد. البته ضخامت این برچسب‌ها طوری است که انگار طرح‌ها روی دیوار نقاشی شده‌اند، بنابراین زیبایی خاصی به اتاق کودک می‌دهد. والدین می‌توانند با یک search اینترنتی درباره استیکرهای کودکانه برای طراحی اتاق کودکان اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورند. این استیکرها هم روی دیوار سفید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و هم روی دیوارهای رنگ شده!
حریرهای رنگی در ارتفاع‌های مختلف
سومین ایده آسان و ارزان‌قیمت برای تغییر شکل اتاق کودکان به فضایی دلخواه و زیبا، استفاده از حریرهای رنگی است که والدین می‌توانند آن را از ارتفاعات مختلف اتاق کودک تا سطح زمین، آویزان کنند. استفاده از پارچه‌های حریر در رنگ‌های متنوع که از یک گوشه اتاق به سمت پایین آویزان شده باشد شکل زیبا و متفاوتی به اتاق می‌دهد. علاوه بر این می‌توان یکی از این حریرها را با نصب یک گل میخ به سقف، تنها با یک گره ساده از سقف تا کف اتاق آویزان کرد.
دیوار اتاق؛ تابلو عکس کودک!
یکی از ایده‌هایی که بیش از دیگر ایده‌ها می‌تواند اتاق کودک را زیبا کند و ما بیش از هر ایده دیگری بر آن تاکید می‌کنیم استفاده از عکس بزرگ شده کودک تا اندازه‌ای نزدیک به یکی از دیوارهای اتاق است.برای دکور بقیه دیوارها هم کافی است از رنگی استفاده کنیم که در آن عکس وجود دارد؛ مثلا اگر لباس کودک در عکس ترکیبی از رنگ‌های زرد، قرمز و آبی است یکی از این سه رنگ را برای رنگ‌آمیزی دیوارها مورد استفاده قرار دهیم. این دکور، دکوری بسیار خوب و زیباست که هزینه چندانی هم ندارد.
استفاده از نقاشی‌های زیبا!
از دیگر ایده‌ها برای دکور اتاق کودک استفاده از نقاشی‌های زیبا روی دیوار به‌عنوان دکوری بسیار متفاوت است. البته نقاشی در دکور اتاق و دیگر فضاهای مربوط به بزرگسالان هم کاربرد دارد.در نقاشی به این خاطر که هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد و طراح به اندازه کافی مختار است می‌توان از طریق بازی با رنگ‌ها، فضای زیبایی را به وجود آورد.یکی از طرح‌هایی که در این زمینه به نظر بسیار جالب است کشیدن عکس کودک در کنار تصویر یک شخصیت کارتونی است.
بارش قطرات آینه‌ای روی دیوار!
می‌توان با استفاده از آینه، البته نه به آن شکل کلیشه‌ای که در همه خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دکوری متفاوت برای اتاق کودک به وجود آورد.
می‌توانیم بر روی یکی از دیوارهای اتاق، مثلا ده عدد آینه گرد در اندازه‌های مختلف تهیه کنیم و آن را با نظمی خاص یا حتی بدون نظمی به‌خصوص روی دیوار نصب کنیم. این آینه‌ها روی دیوار شکلی مانند حباب آب به خود می‌گیرند و طرح جالبی را ایجاد می‌کنند. حال اگر دور این آینه‌ها از قاب‌های چوبی ظریفی استفاده کنیم و رنگ زمینه دیوار را هم برای مثال به رنگ‌هایی مانند مشکی یا آبی درآوریم، ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند. البته این آینه‌ها می‌توانند به اشکال دیگر هم به جز دایره مورد استفاده قرار گیرند. حتی این آینه‌ها می‌توانند طوری قرار گیرند که با هم تشکیل یک تصویر دهند!
تابلوهایی از لباس‌های کودکانه!
آخرین ایده‌ای که شاید کمتر پدر و مادری برای ایجاد تنوع در فضای اتاق کودک خود به آن توجه کرده باشد استفاده از لباس‌های سنین پایین کودک به عنوان تابلو روی دیوار است؛ در این ایده که ایده‌ای بسیار جالب است والدین می‌توانند لباس‌های نوزادی کودک خود را قاب بگیرند و روی دیوار اتاق او نصب کنند؛ این ایده برای کودکان بین ۱ تا ۵ سال و حتی بزرگ‌ترها توصیه می‌شود.

عکس: شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دارکوب