بنگاه‌های املاک را دور بزنید - ۹ آذر ۹۱
زبان مخصوصی که حریف زبان مشاوران ‌املاک است «شما به عنوان متقاضی خرید مسکن یا فروشنده ملک و یا به عنوان مستاجر شاید هم موجر، ناگزیر هستید از مراجعه به بنگاه‌مسکن.»
نظریه فوق تا حدود دو سال پیش در بازار مسکن درست بود، اما هم‌اکنون این نظریه کاملا منسوخ شده است!
امروز برای هر نوع اخذ خدمات از بازار مسکن، می‌توان کاملا از بنگاه‌های املاک بی‌نیاز بود و در عین حال بدون ورود به محیط پرماجرای بنگاه‌های مسکن، یکی از بهترین خدمات ممکن را از بازار مسکن دریافت کرد. در حال حاضر، تعداد زیادی بازارهای مجازی در کنار بازار مسکن ایجاد شده‌اند؛ این بازارهای مجازی همان سایت‌های اینترنتی خرید و فروش و اجاره آپارتمان هستند که البته فقط یکی دو تا از این سایت‌ها از دولت مجوز رسمی دارند و بقیه در فضای اینترنتی به صورت بی‌مجوز و غیررسمی مشغول فعالیت هستند. بازاریابی مجازی این سایت‌های اینترنتی به رقیب قدرتمند و سالم بنگاه‌های املاک تبدیل شده‌اند و با دورزدن شیوه سنتی بازاریابی ملکی، مشتریان بازار را از یکسری بی‌اخلاقی‌های برخی دلالان مسکن در امان نگه داشته‌اند. مهم‌ترین نقطه قوت سایت‌های مجازی بازاریابی مسکن، نشان دادن همزمان همه فایل‌های فروش یا اجاره آپارتمان در یک محله است. در این سایت‌ها همه فایل‌های فروش به همراه قیمت آنها، برای مشتری به نمایش درمی‌آید و در این حالت، فروشنده‌ها برای جذب مشتری به یک رقابت ناخواسته با یکدیگر دعوت می‌شوند و در نتیجه قیمت پیشنهادی فروش که در بنگا‌ه‌های مسکن به صورت کاملا سری و غیرمنطقی تعیین می‌شود، در این سایت‌ها به کمترین حد رقابتی در بازار می‌رسد و به این ترتیب، قیمت‌ فروش ملک در سایت‌های مجازی به مراتب واقعی‌تر و نزدیک‌تر به ارزش واقعی آپارتمان است. فروشنده‌ای که ملکش را در این سایت‌ها برای جذب مشتری عرضه می‌کند، به خوبی مطلع است که اگر قیمت بالا برای فروش پیشنهاد دهد، با کمترین مشتری در مقابل فایلی که قیمت آن کمتر است، روبه‌رو خواهد شد. بخش سنتی بازار مسکن -دلالان و مشاوران‌املاک- علاقه‌ای به پا گرفتن سایت‌های مجازی ندارند و به همین خاطر در تابستان گذشته، به جای آنکه روند اعلام آگهی‌های فروش و اجاره بنگاه‌های املاک مشمول تعزیرات شود، با برخی از این سایت‌ها برخورد شد و آنها از اعلام قیمت در سایت‌های اینترنتی منع شدند!
هم‌اکنون شما چه برای خرید ملک، چه برای فروش، چه برای اجاره و چه برای اجاره‌داری، می‌توانید قبل از مراجعه به بنگاه‌های املاک، ابتدا با جستجوی اینترنتی در موتور جستجوگر اینترنت، سایت‌های مجازی بازاریابی مدرن مسکن را پیدا کنید و سپس با ورود به آنها، از حدود قیمت‌ها و اجاره‌بها و همچنین تعداد و حجم آپارتمان‌های در نوبت فروش یا اجاره مطلع شوید. برخی از این سایت‌های مجازی حتی امکان جالبی به مشتری می‌دهند، به این صورت که قیمت‌ پیشنهادی فروشنده‌ها را اگر از حد و نرم قیمت‌های منطقه بالاتر باشد، به رنگ قرمز نمایش می‌دهند و قیمت‌های پایین‌تر از نرم محله را به رنگ سبز نمایش می‌دهند. در این سایت‌ها همچنین امکان جستجو متناسب با خواسته قیمتی خریداران وجود دارد، به این صورت که جستجوگر محله موردنظر را به همراه توان مالی‌اش برای خرید یا اجاره و همچنین متراژ مدنظرش اعلام می‌کند و سامانه از بین فایل‌های ذخیره‌شده، نمونه‌های مطلوب مشتری را به او نمایش می‌دهد.
چنین امکاناتی در بنگاه‌های مسکن وجود ندارد.