برای آخر این هفته یک پیشنهاد ویژه تهرانگردی داریم که جان می‌دهد برای همین روزهای مثلا پاییزی که هنوز گرمای تابستان را با خود دارند.

جایی برای یک پیک‌نیک درست و حسابی خانوادگی که در طراحی‌اش هم به متفاوت بودن با پارک‌ها و بوستان‌های دیگر تهران توجه شده است. اینجا آبشار تهران است. تعجب نکنید و ادامه مطلب را بخوانید. بیابان‌های غرب تهران، در امتداد بزرگراه همت، راه رسیدن مرزهای شهر به استان البرز است، جایی که در آن برج‌های بلند و ساختمان‌های بسیاری برای اسکان دادن جمعیتی بیشتر در حال ساخت و ساز است. در این میان پروژه‌های بزرگ تفریحی و گردشگری نیز برای این منطقه وسیع از شهر تهران در حال ساخت و آماده ساخت است. در این میان یکی از جاذبه‌های زیبا و دوست داشتنی منطقه 22، پارک بزرگ و زیبایی ا‌ست که به «آبشار بزرگ تهران» معروف شده است. در میان برج‌های سر به فلک کشیده و فولادهای اسکلت ساختمان‌های در حال ساخت منطقه 22 تهران، آبشاری مصنوعی و زیبا در میان برکه‌ها و نیز بوستانی دل‌انگیز قرار گرفته‌است.


آبشار که میگن کجاست
آبشار تهران یک بوستان تازه‌ساز و یک آبشار مصنوعی زیبا، با طراحی جذاب و سنجیده شده است. دامنه بلند کوه‌های منطقه 22 تهران پذیرای آبشاری بلند است که در کنار برکه‌های بزرگ و آلاچیق‌ها و باغچه‌های زیبا جای دلنشینی برای گذراندن وقت در کنار خانواده پدید آورده‌اند. اما این را هم بدانید، این بوستان یک بوستان جوان و تازه‌ساز است. فاز یک این بوستان که در حال بهره‌برداری است عمر زیادی ندارد. از آنجا که تنها یک سال از افتتاح این تفرجگاه وسیع 70 هکتاری در منطقه 22 تهران می‌گذرد هنوز تنه درخت‌‌ها آنچنان رشد نکرده‌ و سایه درخت‌ها گسترده نشده‌اند. در جای‌جای این بوستان زیبا پر از آلاچیق‌های با صفایی است که آماده پذیرایی از خانواده‌ها برای یک روز تفریح با نشاط در کنار برکه‌های پرآب بوستان هستند. هر چند ظهر روزهای میان هفته پمپ‌های آبشار تهران خاموشند و جریان آب به نسبت کم است، اما در آخر هفته‌ها و شب‌های شلوغ، با جریان آب در میان سنگ‌ها و برکه‌ها و جوی‌های بوستان، رطوبت و شادابی به بالاترین حد خود می‌رسد. این بوستان در دامنه کوه ساخته شده است، چیزی شبیه به پارک جمشیدیه؛ بنابراین مسیر قدم زدن در آن پر از پله‌های سنگ‌چین و سربالایی‌های طاقت‌فرسا است، اما نکته این است که طراحان آبشار، محیط را برای استراحت و نشستن آماده کرده‌اند. در واقع اینجا بیش از آنکه جایی برای قدم زدن باشد، جایی برای پهن کردن بساط تفریح و پیک‌نیک است. همه چیز برای یک پیک‌نیک خانوادگی آماده‌ است، لازم نیست دنبال جایی با زمین صاف بگردید یا سنگ‌ها را برای پهن کردن زیراندازتان جابه‌جا کنید، این بوستان پر از آلاچیق‌ها و سایبان‌هایی‌ست که زیر آنها تخت‌های بزرگ فلزی برای پهن کردن وسایل پیک‌نیک و گذراندن روز خانواده‌ها و رفقا آماده شده است. کنار تعدادی از آلاچیق‌ها منقل‌های بلند یا باربیکیوهای فلزی استوار شده‌اند تا مهمانان آبشار تهران در آنها کباب تازه پیک‌نیک‌شان را آماده کنند، بر خلاف پارکی مانند جمشیدیه که تعداد آلاچیق‌ها و منقل‌های کبابی و تخت‌ها آن محدود است، محوطه آبشار تهران پر از این امکانات است، تعداد آلاچیق‌ها و تخت‌های و منقل‌ها از شمار خارج است، حتی در روزهای تعطیل هم جایی برای پهن کردن بساط پیک‌نیک پیدا خواهید کرد. وقتی پایین آبشار ایستاده‌اید، به نظرتان مسیر کوتاه و بوستان کوچک می‌آید، اما همین که به سینه کوه بزنید تا از میان جوی‌های آب روان و پله‌های سنگین بالا بروید، کم‌کم متوجه بزرگی و گستردگی بوستان می‌شوید. شاید دست کم نیم ساعتی باید قدم بزنید تا از پایین‌ترین نقطه آبشار به مظهر آب در بالاترین نقطه بوستان برسید. مظهر آب ساختمانی در بالاترین نقطه آبشار تهران است، منبع جریان آبی که در سراسر آبشار جاری است. یک ساختمان چوبی زیبای مخروطی شکل که مقطع مدور آن زیر سایه‌های نمناک با رایحه چوب خیس، جای نشستن و تماشا کردن جریان زیبای آب آبشار است. حوضچه وسط مظهر آب که دور تا دور آن را نیمکت‌های متعدد فرا گرفته ‌است. بازدید کنندگان در حالی که از خنکای نسیمی که از لای سایبان‌های چوبی مظهر آب می‌وزد لذت می‌برند، دور‌تا‌دور حوضچه زیبای وسط ساختمان می‌نشینند تا با صدای آرام جریان آب و آب‌وهوای مطبوع درون ساختمان زیبای چوبی به فواره زیبای وسط حوض نگاه کنند یا با دوستان و خانواده در کنار این جریان زیبای آب صحبت کنند. گروه زیادی هم که خنکای آب را می‌بینند، دست به کار در آوردن کفش‌ها و جوراب‌ها از پا می‌شوند تا پای در آب خنک بگذارند، آبی که روح آدمی را شاد می‌کند.

امکانات آبشاری
در جای‌جای این پارک بزرگ سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری‌ها وجود دارند که پخش بودن آنها در سراسر منطقه می‌تواند برای بازدیدکنندگان دسترسی به سرویس‌های بهداشتی و آب‌خوری‌ها را راحت‌تر کند، اما یکی از نقاط ضعف این مجموعه نبود بوفه‌ها و مراکز خرید خوراکی در مناطق مختلف بوستان است، در این زمینه باید به شما توصیه کنم که خوراکی و تنقلات همراه با زیرانداز و بساط پیک‌نیک همراه خود به آبشار ببرید، چرا که هم برای استفاده از تخت‌ها و آلاچیق‌ها و رواق‌های پارک نیازمند به زیر انداز و متکا هستید و هم اینکه اگر بخواهید در کنار سفره پیک‌نیک‌تان کبابی درست کنید و جوجه کباب و کوبیده‌ای بخورید، حتما باید لوازم درست کردن آن از گوشت و سیخ گرفته تا زغال کبابی را همراه خود برده ‌باشید. همچنین در این مجموعه یک آمفی تئاتر هم پیش‌بینی شده ‌است.
در عین حال بالای آبشار یک برج کبوتر زیبای چوبین هم قرار گرفته که در انتهای یک مسیر سنگ‌فرش پیچ‌در‌پیچ به صورت برجی بلند قرار گرفته ‌است که قرار است جایگاه پرندگانی باشد که بر فراز پارک بزرگ آبشار تهران پرواز می‌کنند. طراحان آبشار تهران در طراحی آب‌نماها و برکه‌های این مجموعه سنگ‌تمام گذاشته‌اند. 8 برکه بزرگ و متوسط و کوچک از پایین‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه پارک قرار گرفته‌اند. در میان این برکه‌های کنار گذرگاه‌های سنگ‌فرش شده در مسیر بالا رفتن از آبشار، پل‌های چوبی و گذرگاه‌هایی وجود دارند که از میان آب‌های برکه می‌گذرند. در میان این برکه‌ها که ماهی‌های ریز قرمز رنگ آنها در میان آب شفاف قابل دیدن است، تکه‌تکه مجموعه‌های زیبای نیلوفر آبی دیده می‌شود. پهن شدن نیلوفرهای آبی با برگ‌های گرد و گل‌های زیبا بر روی برکه‌ها صحنه‌های دلنشینی را برای بازدیدکنندگان مجموعه فراهم کرده است.
آبشار ی برای کودکان
درست است که آبشار تهران در دامنه کوه قرار گرفته ‌است، اما طراحان و معماران پارک برای سرگرمی آنان که برای بازدید از پارک می‌آیند تمهیداتی هم اندیشیده‌اند. همه مسیر سربالایی جان فرسا نیست. همین‌طور که از پایین کوه بالا می‌روید بخش‌های مختلف مسیر مسطح شده ‌است تا در آنها بتوان زمین‌های صافی را برای تفریح کودکان و خانواده‌ها فراهم کرد. از زمین‌های بازی با تاب‌ها و سرسره‌ها و لوازم ورزش و تفریح مختلف، با کفپوش‌های نرم و مناسب در کنار یک زمین وسیع با مسیر دوچرخه سواری برای بازدید کنندگانی که دوچرخه‌های‌شان را همراه خود آورده‌اند. اگر خیابان‌های وسیع تهران برای دوچرخه سواری مناسب نباشد، دست کم دو سه جایی در تهران هست که علاقه‌مندان به دوچرخه سواری با خیال راحت و دور از ازدحام و مزاحمت خودروها و آلودگی هوا بتوانند به تفریح بپردازند. در کنار پارک وسیع چیتگر که مخصوص دوچرخه‌سواران طراحی شده‌است، زمین نسبتا بزرگ دوچرخه سواری آبشار تهران هم برای آنان که به دوچرخه سواری، آن هم در میان آب‌‌وهوای با طراوت و شاداب آبشار علاقه دارند، بسیار مناسب است. چندین زمین بازی کودکان در این مجموعه می‌تواند اوقات خوشی را برای سرگرم کردن کودکان فراهم کند. در عین حال یک زمین مخصوص ورزش معلولان هم در این مجموعه پیش‌بینی شده ‌است.


آبشار کجاست؟
برای رسیدن به آبشار تهران می‌توانید از هر جای تهران خود را به بزرگراه همت برسانید. ادامه بزرگراه به بزرگراه شهید خرازی می‌رسید.
مسیر طولانی است. باید مسیر پهن بزرگراه همت را کیلومترها پشت سر بگذارید، از اتوبان‌های یادگار امام و اشرفی‌اصفهانی و شهید ستاری و کن و کوهسار و شهرک المپیک بگذرید تا به خروجی آبشار تهران برسید. جایی که خروجی‌های دانشگاه علوم انتظامی، شهرک گلستان و شهرک امید دژبان روبروی شما واقع شده‌ است به سمت شمال بپیچید. مسیر مارپیچ را از جلوی دانشگاه علوم انتظامی رد کنید و مسیر خود را به سوی آبشار تهران ادامه دهید، اما برای جای پارک نگران نباشید، یکی از مهم‌ترین و بهترین نکات پیش‌بینی شده در طراحی این تفرجگاه بزرگ، پیش‌بینی ۵ پارکینگ بزرگ در اضلاع جنوب و غرب این پارک است که در اطراف این پارک ۷۰ هکتاری قرار گرفته‌اند و در عین دسترسی ساده به ورودی‌های پارک، جایگاه مناسبی برای پارک کردن خودروی شخصی بازدیدکنندگانی هستند که برای گذراندن یک روز خوب در آبشار تهران به این منطقه آمده‌اند.
آدرس: بزرگراه همت، بزرگراه شهید خرازی، بلوار گل‌ها، آبشار تهران.