بازار سهام خوش اخلاق می‌شود - ۳۰ شهریور ۹۱
علیرضا باغانی
دبیر گروه بورس
پس از آنکه سرمایه‌گذاران بازار سهام در پنج ماه نخست سال 91 زیان سنگین حدود 8 درصدی را تجربه کرده بودند، روزهای شهریور امسال را با شرایط متفاوتی سپری کردند. تا جایی که زیان بورس‌بازان به سود بالای یک درصد رسید، بماند که برخی از نمادهای پربیننده و البته ارزشمند بازار سود‌هایی بالاتر از 10 درصد هم به سهامداران خود رساندند. اما نکته قابل تامل در خیزش منظم بازار سهام این است که رکوردهای این بازار در شرایط ادامه رونق در بازار‌های موازی رخ داده است؛ به آن معنی که بورس تهران به عنوان ویترین اقتصادی کشور بیش از هر چیز در ماه‌های گذشته از محل تحولات سیاسی آسیب
دیده است.
در تحلیل شرایط کنونی بازار سهام می‌توان گفت با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا دو ماه دیگر ذهن سیاستمداران غرب را مشغول می‌کند و از طرف دیگر پیش‌بینی‌ها از روند صعودی قیمت مواد خام و کالاهای اساسی در جهان حکایت دارد، پس می‌توان به صعود‌های بورس امیدوار بود؛ چرا که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار سهام جای رشد دو مرتبه‌ای را دارد.
این نماگر مهم بورس در پایان مرداد ماه امسال سطح 5/4 مرتبه‌ای را تجربه کرده است که حدود 3 مرتبه پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل است. با این اوصاف قیمت‌های کنونی سهام و رخدادهای سیاسی و اقتصادی پیش رو در کنار متغیرهای تاثیر گذار بر شرایط کلان اقتصادی همه از احتمال ادامه روند صعودی بازار سهام حکایت دارند؛ باشد که چنین باشد.