بعد از ثبت فرم‌های داده شده و تایید مدارک، هریک از مشتریان قراردادهای آتی (چه حقیقی و چه حقوقی) موظفند بیانیه‌ای را به امضا برسانند که به «اقرارنامه و بیانیه ریسک معاملات آتی قرارداد فی‌مابین کارگزار و مشتری» مشهور است. هفته گذشته به صورت گذرا راجع به این موضوع، مطلبی نوشتیم، در این هفته می‌خواهیم به صورت مفصل‌تری درباره این اقرارنامه صحبت به میان آوریم: در مقدمه این اقرارنامه، آمده است: «این اقرارنامه و بیانیه با توجه به آگاهی و اطلاع مشتری از مقررات و خصوصیات معاملات آتی بورس کالای ایران برای مشتریان تنظیم شده است. با توجه به ریسک در معاملات قراردادهای آتی کالا، مشتری اذعان دارد با اطلاع دقیق و آگاهی کافی در مورد نحوه اینگونه معاملات و دارا بودن شرایط و منابع مالی مناسب، به انجام این نوع معامله اقدام می‌نماید.» در این بیانیه که در 10 مورد تنظیم شده، مشتری موظف است تمام بندهای این اقرارنامه را بخواند و پس از مطالعه آن، با بیان اینکه «به موجب این سند اینجانب / این شرکت ....... بیانیه و اقرارنامه ریسک معاملات آتی را دریافت و مطالعه نموده و ضمن اعلام اطلاع از کلیه مقررات و خصوصیات معاملاتی و ریسک‌هایی که در آن متصور بوده و با احتمال وقوع دارد و نیز با شناخت و درک کامل از ماهیت امر و شرایط و مقررات مربوطه، مراتب را تایید می‌نماید و ملتزم می‌شود.» مواردی که باید مشتری آنها را خوانده و تایید نماید:


در معاملات آتی، ریسک حاصل از نوسان قیمت به عهده مشتری بوده و در صورت نیاز به حداقل وجه تضمین، اعلامیه‌ای مبنی بر واریز وجه از کارگزار خود دریافت می‌نماید. چنانچه مشتری وجوه مورد نیاز کارگزار را در زمان مقرر پرداخت می‌کند، ممکن است متحمل خسارت ناشی از تسویه قرارداد به قیمت نامطلوب، کاهش موجودی حساب و مخدوش شدن اعتبار وی نزد کارگزار شود، در این صورت مشتری مسئول خسارت‌های مذکور خواهد بود.


وجوه و خاصیت اهرم مالی در معاملات آتی به این معنی است که مشتری می‌تواند با سپرده‌گذاری، درصدی از ارزش قرارداد وارد معامله شود، این سپرده می‌تواند به سود یا زیان وی منجر شود.


در شرایط مختلف بازار، دامنه نوسان قیمت، ممکن است مشتری نتواند قرارداد خود را معامله نماید که در این صورت مشتری هیچگونه ادعایی علیه بورس، اطراف معامله، کارگزار و دیگر اشخاص مرتبط نمی‌تواند داشته باشد.


هر کارگزار موظف است دستور یا سفارش مشتری را اجرا کند، چنانچه کارگزار تحت شرایط خارج از اراده وی از قبیل اختلالات مخابراتی و سیستم‌های الکترونیکی و... قادر به اجرای سفارشات مشتری نباشد، هیچگونه تعهد و تضمینی بابت اجرای سفارش مذکور متوجه وی و بورس نخواهد شد.


مشتری از همه اطلاعات مربوط به قرارداد که بورس اعلام می‌کند، آگاهی کامل دارد و کارگزار مسئول ادعای عدم اطلاع و فقدان آگاهی دقیق مشتری از شرایط بازار نخواهد بود.}


مشتری حق دارد درباره همه معاملات مربوط به وضعیت وجه تضمین و تغییرات بازار کار از کارگزار خود سوال کند و کارگزار موظف است همه اطلاعات خواسته شده را در اختیار مشتری قرار دهد.


در صورت عدم وجود گسترده مشتریان در بازار، ممکن است قیمت مطلوب نباشد، در این صورت هیچگونه مسوولیتی متوجه بورس و کارگزار نخواهد بود.


مشتری قبل از شروع معامله، از نرخ کارمزد و دیگر هزینه‌های مربوط به معامله اطلاع کامل دارد و این هزینه‌ها در صورتحساب وی منظور خواهد شد.


در صورت اختلال در سیستم‌های الکترونیکی ، سفارش مورد درخواست مشتری ممکن است اجرا نشود، در اینصورت هیچگونه مسوولیتی متوجه بورس و کارگزار نخواهد بود.


مراتب بالا جنبه حصری ندارد این اقرار نامه و بیانیه شامل تمامی مصادیق پیش‌بینی نشده که به هر نحو مربوط به قراردادهای آتی باشد، خواهد بود.