یک آبگرم‌کن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
با وجود اینکه در سال‌های اخیر استفاده از پکیج و رادیاتور متدوال‌تر از آبگرم‌کن بوده است، اما هنوز عده‌ای تمایل به استفاده از آبگرم‌کن برای فراهم کردن آب گرم مورد نیاز خود دارند.

البته با توجه ارتقاء امکانات و بهتر شدن عملکرد آبگرم‌کن‌ها این امری کاملا عادی است که شما ترجیح دهید خودتان بتوانید هرزمان دلتان خواست شبکه آب گرم‌تان را کنترل کنید و دیگر متصل به یک شبکه مرکزی نباشید.
در شهرستان‌ها یا خانه‌های کوچکی که در مناطق متوسط شهر قرار دارد به علت اندازه ساختمان یا نوع معماری آن، فضای چندانی برای راه‌اندازی موتورخانه باقی نمی‌ماند و در نتیجه از آبگرم‌کن برای گرم نگه داشتن آب استفاده می‌کنند، بنابراین خوب که فکر کنیم می‌بینیم هنوز هم به فراوانی از این وسیله استفاده بهینه می‌شود، چون بخش اعظمی از بافت شهری در زمین‌های کوچک با هدف حداکثر استفاده ساخته می‌شود و مالکان حاضرند به جای ایجاد موتور خانه در طبقه زیر همکف آن را به صورت یک واحد مسکونی اجاره دهند.
انواع آبگرم‌کن
به طور کلی سه نوع متدوال آبگرم‌کن گازی، نفتی و برقی در بازار وجود دارد البته در یکی دو سال اخیر نام آبگرم‌کن خورشیدی را هم حتما شنیده‌اید اما تا کنون به صورت انبوه به بازار عرضه نشده تا در مورد کارایی‌اش بتوان نظر درستی داد، اما قطعا از لحاظ صرفه‌جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست حرف اول را خواهد زد. در میان سه مدل دیگر آبگرم‌کن‌های گازی طرفداران بیشتری دارند، چون تا جایی که امکان استفاده از گاز باشد، لزومی ندارد شما از نفت استفاده کنید، ضمن اینکه نسبت به نوع برقی مصرف متعادل‌تری دارد، برای شهرها و روستاهایی که هنوز گازرسانی نشده‌اند نوع نفتی مناسب‌تر از دیگر مدل‌هاست.
معیار انتخاب آبگرم‌کن مناسب
در خرید آبگرم‌کن قبل از هر چیز باید به چند نکته باید توجه کنید؛ سوخت اولین چیزی است که مد نظر قرار می‌گیرد که در واقع به همان نوع گازی یا برقی یا نفتی بودن برمی‌گردد، گاز تمیزترین و ارزان‌ترین سوخت در این میان است و همان‌طور که گفتم، اگر امکانش بود حتما از نوع گازی استفاده کنید. ایمنی مساله مهم دیگری است که مورد توجه قرار می‌گیرد، بسیاری از گازگرفتگی‌ها به علت تولید گاز سمی به وسیله آبگرم‌کن‌های غیراستاندارد اتفاق می‌افتد، بنابراین برای پیشگیری از چنین حوادثی حتما از شیر اطمینان و کلید حرارتی آن مطمئن شوید، البته فقط استاندارد بودن خود آبگرمکن کافی نیست، شما باید هنگام نصب دودکش آن مطمئن شوید با اندازه و شیب مناسب نصب شود. همچنین هنگام خرید دقت کنید که کالا نشان استاندارد ملی، برچسب انرژی یا استاندارد‌های دیگری چون نشان استاندارد اروپا CE را داشته باشد.
اگر برای شما اهمیت دارد که آبگرم‌کن آب گرم فوری با حرارت مستمر در اختیارتان بگذارد به این نکته توجه کنید که آبگرمکنی که انتخاب می‌کنید حتما مخزن بزرگ و ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشد. فشار آب در مناطق مختلف متفاوت است، اگر در منطقه زندگی شما فشار آب پایین است، باید آبگرم‌کنی با فشار آب پایین بخرید و برخلاف تصور شما اگر شما آبگرم‌کنی تهیه کنید که با فشار آب بالا کار می‌کند، فشار آب بالا نخواهد رفت و برعکس حتی ممکن است در فشار پایین آب روشن هم نشود. میزان مصرف گزینه دیگری است که با توجه به بالا رفتن هزینه‌های مصرف گاز بهتر است بیش از هر چیزی به آن توجه کنید، قبل از هرچیز به برچسب انرژی توجه کنید، اما به طور کلی نوع دیواری آبگرم‌کن کم‌مصرف‌تر از نوع ایستاده آن است و اگر شما آبگرم‌کن را برای محلی (مثل ویلا) خریداری می‌کنید که ممکن است هر چند وقت یک بار روشن شود بهتر است از آبگرم‌کن‌های جرقه زن بدون شمعک استفاده کنید. نکته آخر اینکه به خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه محصول هم دقت کنید.
امکانات دیگر محصول
امروزه آبگرم‌کن‌ها کاملا مجهز هستند، حسگر‌های کنترل دود و حرارت دارند تا از خطرهای احتمالی جلوگیری کنند، کم‌حجم‌اند و می‌توانید به دو شکل افقی و عمودی آنها را نصب کنید، امکان رسوب گرفتن آنها در آب‌های سخت بسیار پایین است، مجهز به شیر اطمینان و دماسنج بیرونی و همچنین شیر تنظیم مقدار آب خروجی و دمای آن هستند. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به عایق حرارتی بالای بدنه آبگرم‌کن، جرقه زن اتوماتیک، فندک پیزوالکتریک ضربه‌ای، تنظیم‌کننده افزایش شعله به صورت قطعه‌ای یا پیوسته و تحمل فشار بالای آب اشاره کرد. برخی از نمونه‌های جدید آبگرم‌کن هم دارای سیستم آیونایزر هستند که در واقع کار آن سالم نگه داشتن فضایی است که آبگرم‌کن در آن محیط در حال فعالیت است و تقریبا کار تصفیه و سالم‌سازی هوا را انجام می‌دهد.


برند‌های خوب
برند‌های بسیار خوب ایرانی و خارجی در حال حاضر در بازار آبگرم‌کن فعال هستند، برندهایی چون بوتان، پلار، مگاترم، افروز، آریستون ایتالیا، بوش آلمان و بسیاری دیگر که همگی محصولات خوبی با اندک تفاوت در طراحی ظاهری و یا امکانات جانبی‌شان به بازار عرضه می‌کنند.
شرکت بوتان یکی از قدیمی‌ترین فعالان این صنعت است و بد نیست بدانید که وجود محصولات خارجی در بازار ما دلیل بر بد بودن محصولات داخلی نیست و محصولات ما نیز به دیگر کشورهای همجوار صادر می‌شود، که در این میان بوتان کالاهایش را به ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، صربستان و الجزایر صادر می‌کند.