تکواندوکار سـوارکار - ۱۱ آبان ۹۱
عاطفه چهره‌گشا
هادی ساعی را همه با تکواندو می‌شناسند، اما هادی ساعی برایش مهم نیست به چه نامی بشناسندش، بیشتر دوست دارد تجربه کند. اینار تجربه اش متفاوت است، قرار نیست رزمی کاری کند، قرار نیست پشت صندلی شورای شهر بنشیند، بلکه قرار است سوار بر اسب گرانقیمت و سفید خود از روی موانع بپرد. این توضیح کوتاهی است برای ورود به یک گفتگ‌و گو، گفت‌و گو با ورزشکاری که کمتر کسی وی را سواره دیده است. این شما و این هادی ساعی سوار بر اسب.

چرا اسب‌سواری را انتخاب کردید؟ چه جذابیتی داشته است؟
من حدود 14-13 سال است که اسب‌سواری می‌کنم، علاقه زیادی به اسب داشتم، یک دلیل دیگر اینکه در رشته سوارکاری هم می‌توانید پرش با اسب را کار کنید، اکثرا کسانی که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند افرادی هستند که حدودا بیش از 40 سال سن دارند. ورزشی است که سن در آن مطرح نیست، بعد از قهرمانی در تکواندو، می‌خواستم رشته‌ای را انتخاب کنم که سن و سال در آن زیاد دخیل نباشد. سوارکاری تنها رشته‌ای است که در آن شما با یک موجود زنده به رقابت می‌روید، که این خودش هیجان خاصی دارد و در درجه اول شما باید با اسبی که دارید ارتباط خوبی برقرار کنید تا بتوانید همه حرکاتش را در مسابقه بشناسید، باید هماهنگی زیادی با اسب داشته باشید.
بهترین سن برای شروع اسب‌سواری چه زمانی است؟
سن 8-7 سالگی سن خوبی است، ولی در این سن، بچه‌ها باید با اسب‌های پونی (Poni) یا اسب‌های کوچک کار کنند، چون اگر با اسب‌های بزرگ کار کنند، پاهایشان پرانتزی می‌شود. ما هم تنها باشگاهی در تهران هستیم که Poni کلاپ برای بچه‌ها داریم، باشگاه‌های دیگر هم شاید داشته باشند، ولی مثل ما فعال نیستند، ما یک گروه نمایش، مسابقه جام‌ها هم داریم. این باعث شده محیط باشگاه ما خانوادگی شده است.
اگر یک نفر بخواهد شروع کند چه فرآیندی را باید طی کند؟
چون اکثرا فکر می‌کنند ورزش سوارکاری بسیار گران است، ما سعی کردیم پایین‌ترین قیمت‌ها را برای کلاس‌های آموزشی بگذاریم، به همین دلیل استقبال بسیار خوبی شده است. نیازی نیست کسی که ثبت‌نام می‌کند حتما اسب داشته باشد. باشگاه، مربی و اسب را در اختیارشان قرار می‌دهد.
زمان دوره آموزشی چقدر است؟
10-8جلسه
اگر یک نفر از صفر شروع کند تا یک اسب‌سوار حرفه‌ای شود، چه مقدار زمان لازم است؟
در سوارکاری، هیچ‌کس نمی‌تواند حرفه‌ای شود. بهترین سوارکاران دنیا هم نمی‌توانند چنین ادعایی کنند، ولی برای اینکه کسی بتواند یک سواری خوب و متوسط انجام دهد، 5-4 دوره باید طی کند.
هزینه‌اش چه مقدار است؟
هزینه کلاس‌های عمومی در حدود 140 هزار تومان است. هزینه کلاس‌های خصوصی هم 240 هزار تومان است.
چه تفاوت‌هایی دارد؟
در کلاس خصوصی تعداد نفرات کمتر است. بیشترین تعداد در کلاس‌های عمومی 8 نفر است ولی در کلاس‌های خصوصی نهایتا 4 نفر هستند، که در محیط بزرگ‌تر کار می‌کنند و زمان کلاس‌ها بیشتر است. مدت زمان کلاس خصوصی در هر جلسه یک ساعت است و کلاس عمومی 45 دقیقه است. کیفیت اسب‌های کلاس خصوصی بهتر است.
هزینه کلی چه مقدار می‌شود؟ با وسایل متوسط؟
شما با 100 هزار تومان می‌توانید یک دست لباس بخرید و با یک میلیون تومان هم می‌توانید یک دست لباس بخرید.
برای شرکت در مسابقات چه خصوصیاتی باید داشت و چگونه می‌توان به آن وارد شد؟
مسابقات رده‌بندی دارد، کسی که تازه شروع کرده است، در رده مبتدی شرکت می‌کند و اگر 5 بار این رده را بدون خطا بگذراند، می‌تواند به رده E برود، اگر در رده E بتواند 3 بار بی‌خطا بپرد، بعد می‌تواند در مسابقات بزرگ‌تر هم شرکت کند. رده‌بندی‌ها به ارتفاع موانع است.
زمان هر مسابقه چقدر است؟
هر مسابقه یک زمان مشخص دارد. در هر مسابقه سوارکاری به 15- 10 درصد از نفراتی که ثبت‌نام می‌کنند جایزه می‌دهند، اگر 100 نفر شرکت کنند، به 10 نفر جایزه می‌دهند. تعداد نفراتی که در مسابقه حضور دارند تعیین می‌کند که چه تعداد جایزه می‌گیرند، مسابقه زمان‌های مختلفی دارد. در سوارکاری یک مسابقه داریم به نام راید اند داریو که سوار اسب می‌شوید مسافتی را با اسب می‌روید بعد از اسب پیاده می‌شوید و بقیه مسیر را با ماشین طی می‌کنید که این در ایران چند بار برگزار شد. مسابقات گروهی هم داریم.
این مسابقات چند بار در سال انجام می‌شود؟
از خرداد به بعد تا آخر سال هر هفته مسابقه برگزار می‌شود. مسابقه فدراسیون، لیگ هیات هم داریم.
هزینه خرید و نگه‌داری اسب چه مقدار ا ست؟
از 4-3 میلیون تومان هست تا 4 میلیون دلار. در باشگاه ما پانسیون اسب 490 هزار تومان در ماه است، مبلغی از آن برای مربی است که با اسب کار کند.
تفاوت قیمت‌های اسب بر چه اساسی است؟
هر اسبی برای یک کاری است، اسب‌هایی که برای پرش استفاده می‌شود اسب‌های اروپایی هستند: آلمانی، هلندی، بلژیکی و... اسب‌های کورس، اسب‌های انگلیسی هستند.
قیمت‌ها برطبق نژاد، خط خونی، تکنیک پرش و... متفاوت است.
گران‌ترین اسب برای کدام نژاد و کشور است؟
آلمان
گران‌ترین اسبی که اینجا خریدوفروش شده چقدر بوده است؟
در ایران ۲ هفته پیش یک اسب آلمانی به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروخته شد.
برخورد مردم با هادی ساعی سوارکار چطور است؟
بعضی‌ها باورشان نمی‌شود، چند وقت پیش، یک نفر برای ثبت‌نام آمده بود، من در دفتر نشسته بودم، به من گفت: شما خیلی شبیه آن ورزشکار هستید. بعد گفت شما هادی ساعی هستید؟ گفتم بله. گفت نه! شوخی می‌کنید. گفتم خب، نه نیستم. بعد دوباره کمی نگاهم کرد، گفت نه، واقعا خود هادی ساعی هستید.
فکر می‌کنید شباهتی بین تکواندو و اسب‌سواری وجود دارد؟
بیشتر حرکات تکواندو با پا است، سوارکاری هم همین‌طور است. دستوراتی که به اسب می‌دهند بیشتر با پا است. اگر پاهای قوی دارید بهتر پیشرفت می‌کنید.
دوست دارید، 20-10سال دیگر هادی ساعی تکواندوکار در ذهن‌ها باشد یا هادی ساعی سوارکار؟
فرقی نمی‌کند. من دوست دارم اگر قرار است در ذهن کسی بمانم به عنوان یک انسان بمانم. رشته اصلی من تکواندو است، سوارکاری را بعد از کنار گذاشتن تکواندو به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنم و در مسابقات مختلف شرکت می‌کنم. چند بار هم جایزه گرفتم، مثلا در سال گذشته ۵-۴ بار جایزه گرفتم. برای شرکت کردن در مسابقات قهرمانی امتیاز آوردم؛ ولی مسابقات کشوری دوشنبه و چهارشنبه و جمعه برگزار می‌شود. در روز چهارشنبه ایران نبودم به همین دلیل نتوانستم شرکت کنم، ولی یکی از اسب‌هایم شرکت کرد و با یک سوارکار دیگر، جزو ۳-۲ تای اول بود ولی در آخرین راند ۳-۲ مانع را زد و ششم شد.
سواری را مثل تکواندو و جدی و حرفه‌ای می‌بینید؟
بله. من سوارکاری را به صورت جدی دنبال می‌کنم. قبل از اینکه از تکواندو خداحافظی کنم، چون مشغول اردوها و مسابقات بودم، خیلی وقفه افتاد، ولی بعد از خداحافظی از تکواندو یعنی در ۴-۳ سال گذشته هر روز تمرین کردم.
در ورزش، پسر علی پروین همیشه زیر سایه پدرش است، در هنر، همایون شجریان هم همین‌طور است. حالا هادی ساعی تکواندوکار که پرافتخارترین ورزشکار المپیک کشور است سایه نمی‌اندازد روی هادی ساعی تکواندوکار؟ یعنی مردم پیش خود فکر نمی‌کنند که حتما هادی ساعی باید در اسب سواری قهرمان شود؟
این مساله در تکواندو برای خواهر من اتفاق می‌افتد، خواهر من جزو اولین کسانی است که توانست مدال آسیایی بگیرد، دومین کسی بود که توانست مدال بازی‌های آسیایی بگیرد. اولین کسی بود که مدال قهرمانی آسیا را برای ایران گرفت.
شما به خواهرتان آموزش دادید؟
تکواندو را با من شروع کرد، وقتی وارد اردوی تیم ملی شد، من هم در اردو بودم و هیچ وقت نتوانستیم با هم تمرین کنیم. من خیلی برای مسابقات راهنمایی می‌کردم. در میان دختران جزو کسانی است که خیلی مدال دارد. خیلی‌ها می‌گویند که خواهر هادی ساعی است. خودش هم خیلی وقت‌ها از این حرف‌ها ناراحت می‌شود. این اتفاق همیشه می‌افتد، ولی ورزش‌ها با هم متفاوت‌ است اما این موضوع به من خیلی کمک کرده است. ورزش سوارکاری ورزشی است که خیلی حس می‌خواهد، باید تجربه کنید و یاد بگیرید. ولی اسب‌ها با هم فرق می‌کنند خصوصیات، تکنیک و...
استقبال مردم از این باشگاه و این ورزش چگونه است؟
به خاطر قیمت‌هایی که گذاشته‌ایم استقبال از این باشگاه خیلی زیاد است و به خاطر موقعیتش و نزدیک بودن آن به تهران استقبال خیلی خوب است، هیچ باشگاهی اندازه ما شاگرد ندارد.
ممکن است بعضی‌ها به خاطر حضور شما به اینجا بیایند؟
ممکن است کسی به خاطر حضور من بیاید، ولی اکثرا به خاطر محیط به اینجا می‌آیند. خیلی‌ها هم به خاطر قیمت‌ها می‌آیند.
اگر کسی بخواهد یک روز اسب سواری کند، احتیاجی هم به آموزش نداشته باشد چه قدر هزینه لازم است؟
برای یک ساعت ۱۵ هزار تومان. اگر احتیاج به مربی داشته باشد، یک مربی هم در کنارشان قرار می‌دهیم.
ما در سوارکاری چه جایگاهی داریم؟
در حال حاضر، اصلا جایگاه خوبی نداریم.
مشکلی که داریم این است که نمی‌توانیم اسب‌های خودمان را به مسابقات برون‌مرزی ببریم. یک بیماری هست به اسم مش مشه که می‌گویند احتمال وجود این بیماری در ایران زیاد است، جزو کشورهای قرنطینه هستیم. ولی الان 3 تا از سوارکاران با تجربه‌مان توانستند با اسب‌های خودشان در آذربایجان مسابقه بدهند؛ این اتفاق خیلی خوبی است. البته یک بار هم در مسابقات آسیایی قطر، تیم‌ ملی با اسب‌های خودمان شرکت کردند. اگر بتوانیم با اسب‌های خودمان شرکت کنیم، شاهد این خواهیم بود که سال‌های آینده ما هم نماینده‌هایی برای مسابقات آسیایی و حتی المپیک بفرستیم. سوارکاران ما در مسابقات با اسب قرضی مسابقه می‌دادند و هیچ چیز راجع به آن اسب‌ها نمی‌دانستند.
اولین باری که در مسابقات شرکت کردید، مردم تعجب نکردند؟
اولین باری که در مسابقات شرکت کردم خیلی‌ها تعجب کردند. آن موقع سوارکار مبتدی بودم. به خاطر دارم یک بار که مسابقات لیگ در بندرعباس برگزار می‌شد. از فرودگاه آمدم به باشگاه، دیدم در تهران مسابقه است. از دوستم لباس و اسب گرفتم، توانستم بدون خطا مسیر را طی کنم؛ اسبی هم که گرفته بودم خیلی باتجربه بود و خیلی کمک کرد.
یک فرد عادی که آموزش می‌بیند و در مسابقات شرکت می‌کند و جایزه می‌گیرد با شما که برنده شدن در المپیک در مسابقات جهانی برایتان عادی شده، یک میزان اشتیاق دارید؟
در خود تکواندو برایم خیلی عادی شده بود. انگار وظیفه‌ای بود که باید انجام می‌دادم، دفعه‌های اول خیلی هیجان داشت. ولی در سوارکاری برای خودم خیلی راضی‌کننده است. خیلی فرق می‌کند چون یک رشته دیگر است. خیلی خوشحال بودم وقتی جایزه گرفتم، خیلی برایم مهم بود.
هادی ساعی تکواندو‌کار، سوارکار، عضو فعال شورای شهر، سیاستمدار.
من به‌طور کلی علاقه ندارم کسی مرا به‌عنوان سیاستمدار بشناسد. شورای شهر مردمی‌ترین نهاد یک کشور است؛ اینکه تعدادی آدم‌های سیاسی در آن هستند متفاوت است. ولی در کل یک جایگاه مردمی است؛ این برایم مهم بود که وارد این حوزه شدم. چون اصلا علاقه ندارم وارد مسائل سیاسی شوم وقتی وارد امور سیاسی می‌شوید، باید یک حزب یا گروه را انتخاب کنید. من هیچ وقت این اجازه را به خود ندادم، کسی که ملی می‌شود، باید ملی بماند، نباید خودم را مختص به یک حزب و گروه کنم. به خودم هم اجازه نمی‌دهم فکر و نظرم را به کسی تحمیل کنم، به نظرم این کار درست نیست. من در شورای شهر هم هر چیزی را که به نفع مردم است انجام می‌دهم. امیدوارم توانسته باشم در انتخاب‌ها و تصمیم‌هایم درست عمل کرده باشم. اصلا هم شعار نمی‌دهم. من نسبت به قبل فعالیتم در وزرش بیشتر شده است، قبلا یک تکواندوکار بودم، ولی الان عضو هیات‌رییسه تکواندو و مدیر فنی تیم‌های ملی هستم، در لیگ تیم دارم، در خارج از کشور تدریس می‌کنم، بعدازظهرها هم اگر خارج از کشور نباشم از ساعت 4 به بعد همیشه اینجا هستم.
تاثیر تغییرات قیمت ارز بر ورزش چگونه است؟
تغییرات دلار در ورزش سوارکاری خیلی تاثیر گذاشته است. اکثر اسب‌های ما اسب‌های وارداتی هستند، ولی خوشبختانه یک سری اسب‌های خارجی در ایران داریم. سعی می‌کنند خودشان از این اسب‌ها کرّه بگیرند و پرورش دهند.