تابستان، خلاف تصور مرسوم می تواند برای سگ ها هم بسیار غیرقابل تحمل و طاقت فرسا باشد. چراکه در بیشتر مواقع سگها بیشتر از انسانها در معرض گرما زدگی قرار می گیرند. سگها فقط در زیر پاهایشان غده عرقی دارند، برای همین است که گاهی می‌بینید این زبان بسته ها تند‌تند نفس می کشند. آنها با تند نفس کشیدن گرما را خارج کرده و بدنشان را خنک می کنند. البته این روش موثر تر از عرق کردن نیست. در سگ ها، بعضی از نژادها نسبت به نژدها ی دیگر به گرما حساس ترند. سگهایی با پوشش ضخیم دولایه برایشان خیلی سخت تر است تا با گرما مقابله کنند. همچنین سگهای بدون پوزه مانند بولداگ (Bulldog) ، باکسر (Boxer) و پاگ (Pug) مجرای تنفسی کوچکتری دارند. بنابراین توانایی کمتری برای بیرون دادن گرما دارند.
بیشترین احتمال برای گرمازدگی سگ زمانی است که در ماشین پارک شده تنها بماند. حتی اگرشیشه های ماشین پایین باشند شرایط خیلی فرقی نمی کند. در روز موقعی که هوای بیرون ۲۲ تا ۲۶ سانتیگراد است و سگ احساس آرامش می کند، دمای داخل ماشین می تواند تا ۳۸ سانتیگراد باشد! همانطور که می دانید با پوششی که سگ دارد درجه حرارت بدنش سریع بالا می رود. فعالیت در هوای گرم دلیل دیگری است که باعث گرما زدگی سگ می شود. البته سگهای پیر ، سگهایی که افزایش وزن دارند و آنهایی که بیماری قلبی و ریوی دارند بیشتر در رنج گرما زدگی هستند اما سگهای جوانتر مقاوم ترند. در هر حال، سگ ها را وادار نکنید که در روزهای خیلی گرم یا مرطوب فعالیت بدنی داشته باشد.
علایم گرما زدگی در سگ
اگر حدس می زنید که سگ دچار گرما زدگی شد ه است ، او را سریعا خنک کنید و بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. بعضی از علائم گرمازدگی سگ ها عبارتند از: تند و سنگین نفس کشیدن، ریزش آب از دهان ، تقلا کردن برای تنفس کشیدن ، چشمهای مرده و بی حالت، ضعف و سستی، تغییر رنگ لثه ها به قرمز تیره ، ناتوانی برای ایستادن و … در شرایط خیلی وخیم نیز سگ دچار اسهال و استفراغ می شود.
سریع ترین راه برای خنک کردن و پایین بردن درجه حرارت بدن سگ استفاده از آب خنک است. اما هرگز نباید از آب خیلی سرد استفاده کرد، چون تغییر ناگهانی درجه حرارت می تواند خطرناک باشد. راه دیگر این است که حوله‌ای را که با آب خنک خیس شده است دور بدن حیوان ببندید. به یاد داشته باشید که هر چند دقیقه حوله را دوباره با آب خنک خیس کنید ، برای اینکه حوله سریع حرارت بدن حیوان را بخود می گیرد و گرم می شود. با شلنگ خیس کردن سگ و قرار دادن او در معرض باد کولر از روش های دیگر خنک کردن سگ گرمازده است. در این شرایط به سگ آب بدهید تا بنوشد و فورا با دامپزشک تماس بگیرید.