سفر به مناطق دیدنی مناسب سازی جهان - ۱۱ آبان ۹۱
سارا فدایی
گردشگری افراد دارای معلولیت گرچه در ایران چندان شناخته شده نیست اما در جهان به‌عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود. آژانس‌های مسافرتی در سراسر جهان خدماتی تخصصی را به این افراد اختصاص می‌دهند. این آژانس‌ها به مشتریان خود خدمات کاملی نظیر پرواز، هتل، ون مناسب‌سازی شده و هر خدمت دیگری متناسب با وضعیت خاص مشتری خود ارائه می‌دهند. به این ترتیب فرد معلول همانند سایر افراد می‌تواند به مناطق دیدنی و گردشگری جهان اعم از استرالیا، اروپا، آفریقا یا هر جای دیگری سفر کند. آنچه در زیر می‌خوانید گزارش از وضعیت مناسب‌سازی اماکن گردشگری و تاریخی در چهار کشور آسیایی و اروپایی است.

مصر
مصر سرزمینی است باستانی، کسانی که علاقه‌مند به تاریخ هستند امکان ندارد به این کشور به‌عنوان گزینه سفر خود فکر نکرده باشند، اما می‌توان با چرخ‌های ویلچر هم سفری مهیج به سرزمین فراعنه داشت. با هماهنگی با تورهای گردشگری افراد خاص، می‌توانید از همان فرودگاه قاهره از مناطق دیدنی این شهر دیدن کنید. آنها شما را با یک خودروی ویژه به هتلی پنج ستاره و مناسب‌سازی شده برای افراد دارای معلولیت در قلب قاهره می‌برند. شما می‌توانید صبحانه را در هتل صرف کنید و پس از آن بازدیدی از یکی از عجایب هفتگانه جهان داشته باشید. مجسمه ابوالهول دیگر اثری است که شما می‌توانید آن را از نزدیک ببینید، آثاری که بین شش تا 13 هزار سال قدمت دارند. تمامی این مناطق برای صندلی‌های چرخدار شما مناسب‌سازی شده‌اند. ناهار را می‌توانید در یکی از رستوران‌های قاهره میل کنید و پس از آن بازدیدی از موزه این شهر داشته باشید تا بتوانید مجموعه‌ای از مصنوعات پرزرق و برق پادشاهان باستانی این کشور را مشاهده کنید، اما بالاخره سفر شما تمام می‌شود و باید سوغاتی هم داشته باشید، برای همین بهتر است سری هم به بازار خان الخلیلی بزنید و برای خانواده و دوستانتان سوغاتی از مصر ببرید.
دیدن معبد بطلمیوس و گشت‌وگذاری در گورستان‌های فراعنه، چرخی در جزایر با قایق موتوری از دیگر جاذبه‌های سفر به مصر برای شما خواهد بود که در آن اصول مناسب‌سازی رعایت شده است.


ایتالیا
ایتالیا گرچه نشاید به آن بی نقص گفت، اما یک کشور کم نقص برای گردشگری است.
غذاهای خوشمزه، هنر، بازارهای رنگارنگ، کافه‌های شاد، تاریخ و معماری با آب و هوای متنوع، این کشور را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در جهان معرفی کرده است.
اگر قصد دارید با صندلی چرخدارتان به ایتالیا سفر کنید، می‌توانید با قطار خود را به ونیز برسانید و در هتل‌های مناسب‌سازی شده این شهر اقامت کنید. قایق‌سواری لذتی است که در این شهر آن را تجربه خواهید کرد.
در فلورانس می‌توانید سری به برج پیزا بزنید و گشتی در این شهر داشته باشید. بازدید از موزه‌های این کشور دیگر برنامه سفر شما خواهد بود.

فرانسه
اما فرانسه برای گردشگران با نام پاریس گره خورده است، گویی که این شهر قلب گردشگری فرانسه است. از آنجا که پاریس یک شهر قدیمی است، ممکن است نگران باشید امکاناتی برای افراد معلول در نظر نگرفته باشند، اما تقریبا تمام وسایل نقلیه عمومی این شهر اعم از اتوبوس و غیره مناسب‌سازی شده‌اند. حتما خوشحال خواهید شد اگر بدانید پاریس شهری است نسبتا مسطح؛ تنها در مناطق معدودی از این شهر ممکن است با مشکلاتی برای تردد روبه‌رو شوید. پیاده‌روهای پاریس هم برای افراد ویلچری مشکلی پیش نمی‌آورد، به این ترتیب می‌توانید به راحتی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر اعم از موزه لوور، برج ایفل، کلیسای جامع نوتردام و... بازدیدی داشته باشید. اگر اهل سفرهای آبی هستید می‌توانید از تورهای قایق هم استفاده کنید. در اسکله‌ها رمپ‌هایی برای صندلی چرخدار شما در نظر گرفته شده است.

کامبوج
در کامبوج برنامه‌های سفری خاصی برای افراد ویلچری در نظر گرفته شده است. آنها معتقدند مناطق دیدنی این کشور باید برای همگان قابل دسترس باشد و تیم‌های محلی باید آموزش‌های لازم را برای همراهی این افراد دیده باشند. زمانی که شما به فرودگاه پنوم پن رسیدید اگر با یکی از آژانس‌های کامبوجی هماهنگ کرده باشید آنها ابتدا برای یک استراحت کوتاه شما را به هتل می‌برند. بعدازظهر شما می‌توانید گردشی با قایق بر روی رودخانه مکونگ داشته باشید. برای شام نیز به یکی از رستوران‌های مناسب‌سازی شده خواهید رفت تا بتوانید غذاهای کامبوجی را تجربه کنید. یک راهنما و یک راننده انگلیسی زبان همه جا همراه شما است تا بتوانند در یافتن مکان‌های مناسب سازی شده شما را یاری دهند. روز بعد می‌توانید بازدیدی از موزه ملی و معابد پنوم پن داشته باشید و پس از آن زمانی را برای گشت و گذار در مرکز شهر و فروشگاه‌های کوچک اختصاص دهید. سفر آبی دیگری بر دریاچه تونله ساپ و بازدید از روستاهای شناور نزدیک این شهر می‌تواند در سومین روز سفر شما اتفاق بیفتد، همچنین می‌توانید سری به کارگاه‌های روستاییان بزنید که در حال ساخت صنایع دستی هستند. اگر با این توضیحات تصمیم گرفتید کامبوج را برای سفرتان انتخاب کنید، ماساژ و آب‌درمانی را فراموش نکنید، اگر از غذای کامبوجی هم خوشتان آمد در کارگاه پخت و پز شرکت کنید تا پس از بازگشت بتوانید دوستانتان را شگفت‌زده کنید.