در دو فصل از سال معمولا خرید و فروش در بازار مسکن اوج می‌گیرد، یکی فصل تابستان که بیشترین نقل‌وانتقالات ملکی در این فصل به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و راحتی خانوار‌ها در اسبا‌ب‌کشی انجام می‌شود و دیگری دو ماه منتهی به پایان سال که خانواده‌ها در این دوره برای نونوارشدن نوروزی و برگزاری جشن ‌سال نو در خانه‌ جدید، تصمیم به جابه‌جایی ملکی می‌گیرند.

امسال خرید‌های شب‌عید در بازار مسکن همزمان شده با خرید‌هایی که با نیت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و در این شرایط، معامله برای خانوارها می‌تواند ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد. بازار مسکن از نیمه‌دوم امسال تحت‌تاثیر فروکش‌کردن نوسانات قیمتی بازارهای موازی، با مراجعه سنگین خریدار مواجه شد. کسانی که پول‌های حاصل از معامله ارز و طلا را حالا روانه بازار مسکن کرده‌اند، عملا شرایط را برای تحریک قیمت مسکن فراهم کرده‌اند طوری‌که با شروع خرید‌های شب‌عید و اضافه‌شدن حجم تقاضا در بازار مسکن، افزایش کاذب قیمت مسکن اتفاق خواهد افتاد.
این در حالی است که در تابستان امسال یعنی فصل اول نقل‌وانتقال چون‌که سفته‌بازی در بازار مسکن در کمترین حد ممکن بود و سفته‌بازها -دارندگان نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان- عمدتا در بازارهای سکه و دلار مشغول فعالیت بودند، رشد قیمت مسکن هم طبیعی بود و با کمترین ریسک می‌شد برای خرید آپارتمان اقدام کرد.
در حال حاضر اما برای خرید‌های شب‌عید لازم است احتیاط‌هایی انجام شود.
خانوارها باید ریسک و سود اقتصادی جابه‌جایی در انتهای سال را برای خود محاسبه کنند.
خانوارهایی که در ماه‌های بهمن و اسفند برای جابه‌جا‌شدن و رفتن به آپارتمانی بهتر، تصمیم به تعویض ملک می‌گیرند، با دو هدف دست به این اقدام می‌زنند.
هدف اول این افراد رفتن به محلی تمیز و بهتر از قبل است و هدف دوم نیز خلاصی از خانه‌تکانی زمان‌بر و هزینه‌بر است. این افراد تصور می‌کنند اگر به جای تعمیرات جزئی و خانه‌تکانی، به محلی تازه و کم‌ سن‌وسال‌تر منتقل شوند، هم در هزینه و هم در صرف زمان، برنده هستند.
البته چنین تفکری برای سال‌های گذشته تاحدودی منطقی بود اما امسال شرایط در بازار مسکن، دشواری‌های این انتخاب را تا حدود زیادی افزایش داده است.
خرید از بازار مسکن در این روزها هر چند سخت و دشوار تحلیل می‌شود، اما از سوی دیگر باید این موضوع مهم را مد نظر داشت که سال آینده شرایط اقتصادی و سیاسی کشور معلوم نیست به نفع خریداران مسکن باشد یا نه؟!
برخی کارشناسان مسکن می‌گویند: تجربه سال‌های انتخاباتی نشان داده قیمت مسکن دچار افزایش می‌شود، اما برخی دیگر می‌گویند سال‌هایی که انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، حواس‌ها به سمت تبلیغات انتخاباتی رفته و خرید و فروش در بازار مسکن به کمترین حد خود می‌رسیده و در نتیجه قیمت مسکن در آن ایام رشد زیادی از خود بروز نداده است. با این حال به نظر می‌رسد از آنجا که قضاوت برای تابستان سال آینده هنوز زود است، خانوارها نباید به هوای ترس از رشد قیمت سال آینده، وارد بازار پرالتهاب ماه‌های بهمن و اسفند شوند.
شاید انتخاب درست، صرف‌نظر از خرید شب‌عید و اقدام به تعمیر و بازسازی منزل باشد.
در حال حاضر بانک مسکن به متقاضیان تعمیرات و بازسازی آپارتمان، ۵ میلیون تومان وام جعاله پرداخت می‌کند. هرچند گرفتن این وام از بانک‌مسکن به مثابه پیمودن مسیر‌های هفت خوان رستم، دوندگی دارد اما در این شرایط شاید اقدام درست، همین باشد.
بانک مسکن با ترهین سند ملک، با مالک 5 میلیون تومان وام بازسازی می‌دهد. پرداخت اقساط این وام برای وام‌گیرندگان راحت است و در حد مبلغی است که برای وام خرید 20 میلیون تومانی، پرداخت می‌شود. همچنین چنانچه هزینه خانه‌تکانی و تعمیر و بازسازی منزل بیش‌از 5 میلیون تومان باشد و خانوارها مصمم باشند به جای خانه‌تکانی، جابه‌جا شوند، گزینه بهتر «پیش‌خرید» می‌تواند باشد. در شرایط کنونی شما با پیش‌خرید در شب‌عید، می‌توانید بخشی از مبلغ را بپردازید و مابقی را در سال آینده برحسب پیشرفت فیزیکی ساختمان پرداخت کنید.
در این حالت حتی اگر شما آپارتمانی را با قیمت کاذب پیش‌خرید کنید، در گذر زمان، برنده محسوب می‌شوید ضمن اینکه هنوز خانه فعلی‌تان را نفروخته‌اید و با فروش آن در سال آینده، سود بیشتری از برآیند معامله نصیب‌تان خواهد شد.
اما بهتر است در دو ماه پایانی سال جاری حتی‌الامکان خانه آماده تحویل نخرید.
بررسی‌هایی که اخیرا یک دفتر اقتصادی در حوزه مسکن وابسته به یکی از نهادهای دولتی انجام داده، نشان می‌دهد: از ابتدای پاییز امسال تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای هر دو به‌صورت توام وارد بازار مسکن شده‌اند و با پشتیبانی از افزایش قیمت مسکن، شرایط را برای خرید سخت کرده‌اند.
این دفتر در عین حال تاکید کرده است: افتتاح‌های مسکن‌مهر در اطراف تهران و همچنین عرضه آپارتمان‌هایی که ساخت‌ آنها در تهران از ابتدای سال89 شروع شده بود تا حدودی جلوی رشد جهشی قیمت مسکن را گرفته است، اما رشد قیمت مسکن به اندازه تورم تا پایان امسال دور از انتظار نیست.
در حال حاضر امید مسوولان در بازار مسکن به جذاب‌تر شدن بورس تهران و عدم کاهش قیمت بازارهای رقیب است تا بلکه نقدینگی‌های سرگردان دیرتر وارد بازار مسکن شود.