در متن زیر قصد داریم تا به کلیاتی از ارائه گواهی آمادگی تحویل بپردازیم و سپس به جزییات فرآیند تحویل سکه در بازار نیز اشاره کنیم:

براساس اطلاعیه‌ها و مصوبه‌های تعیین شده، تمامی دارندگان موقعیت تعهدی باز باید طی مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل (که 2 روز کاری قبل از آخرین روز مبادلاتی هر نماد است.) توسط کارگزار مربوطه، گواهی آمادگی تحویل را به اتاق پایاپای ارائه کنند. در صورتی‌که تا پایان مهلت مقرر برای ارائه گواهی آمادگی تحویل، دارنده موقعیت تعهدی باز مدارک خود را ارائه نکند، قرارداد آتی وی براساس قیمت تسویه روز پایان مهلت ارائه گواهی تحویل، تسویه نقدی شده و مشمول جریمه‌های مقرر در مشخصات قرارداد آتی می‌شود. مشتریانی که اقدام به اخذ موقعیت تعهدی در روز ارائه گواهی آمادگی تحویل کرده‌اند باید با اخذ موقعیت تعهدی جدید در آن روز، همزمان گواهی آمادگی تحویل را نیز ارائه کنند. پس از مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل، اخذ هر گونه موقعیت تعهدی جدید نشان‌دهنده آمادگی وی برای تحویل است.


اما برای فرآیند تحویل بازار نیز دارندگان موقعیت تعهدی فروش موظفند، طی روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی در زمان مشخص شده، به بانک عامل مراجعه و سکه‌های خود را به کارشناس مربوطه تحویل دهند. بانک پس از دریافت وجه کارشناسی از مشتری، اقدام به تعیین اصالت و کارشناسی سکه کرده و در صورت تکمیل تعداد سکه‌ها، اقدام به صدور رسید تحویل سکه می‌کند. اطلاعات مربوط به شرایط و چگونگی فرآیند تحویل نزدیک به تاریخ سررسید هر نماد معاملاتی در سایت شرکت بورس کالای ایران به نشانی www.ime.co.ir در قسمت اعلانات آتی قابل مشاهده است.


دارندگان موقعیت تعهدی خرید نیز باید تا ساعت ۱۲ همان روز، کل وجه لازم متناسب با تعداد قراردادهای آتی ماخوذ را به حساب عملیاتی خود واریز کنند. این مبلغ براساس مصوبه‌های بورس به صورت زیر محاسبه می‌شود:
کارمزد تحویل + (10× تعداد قراردادهای آتی اخذ شده× قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی)
در صورت عدم واریز وجه مذکور توسط خریدار، (علاوه بر جریمه نکول) مابه‌التفاوت قیمت نقدی با قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی از وی کسر و به حساب فروشنده واریز می‌شود. سکه‌ها نیز به فروشنده مسترد می‌شود.


خریدارانی که وجه مذکور را به حساب خود واریز کرده‌اند باید تا ۲ روز کاری، پس از آخرین روز معاملاتی، به بانک عامل مراجعه کنند و در صورت عدم نکول فروشنده، متناسب با تعداد قراردادهای آتی خود، سکه‌ها را تحویل بگیرند.
* در دو صفحه پیش‌رو لیست تمامی شرکت‌های کارگزاری حاضر در بورس که مجوز معاملات قراردادهای آتی سکه را دارند آمده است تا مشتریان با اطلاع از این شرکت‌ها و مشورت با آنان بتوانند براحتی مبادلاتشان را در بازار آتی بورس کالای ایران دنبال کنند.