اگر منزلتان در یک خیابان اصلی باشد، اگر همسایه‌های پر سرو صدایی دارید و یا حتی اگر صدای تلویزیون اتاق نشمین در اتاق خواب آزارتان می‌دهد، بهتر است برای رهایی از این شرایط چاره‌ای بیندیشید.

در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگی مثل تهران، آلودگی صوتی نیز همپای آلودگی هوا در حال اوج گرفتن است، قطعا شدت صدماتی که وارد می‌کند به اندازه آلودگی هوا نخواهد بود، اما می‌تواند باعث افزایش فشارهای عصبی شود و به روزهای پر مشغله‌تان استرس را اضافه کند، ضمن اینکه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، به مراتب آستانه تحمل پایین‌تری در شرایط سخت دارند، همچنین آلودگی صوتی خواب شما را برهم می‌زند و پس از مدتی زندگی در چنین شرایطی بدخواب می‌شوید و حساسیت شما به صداها بیشتر می‌شود و ممکن است حتی صداهای کوچک هم آزارتان دهد. بنابراین به‌طورکلی این آلودگی با برهم زدن خلوت و آرامش شخصی شما کیفیت زندگی‌تان را پایین می‌آورد. بد نیست بدانید آلودگی صوتی می‌تواند رشد گیاهان را هم کاهش دهد، پس اگر به فکر گلدان‌هایتان هستید، باید حتما به دنبال یک عایق صوتی مناسب باشید.
صدا محصولی است که خودمان ایجاد می‌کنیم و مطمئنا راه هایی که می‌توانیم آن را کنترل کنیم سخت و دور از دسترس نیستند. متاسفانه در ساخت آپارتمان‌های امروزی از آنجایی که متراژ‌ها پایین است، به‌منظور بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی، دیوارهای داخلی حذف می‌شوند و درنتیجه ضخامت دیوار‌ها که کم می‌شود، صدا به‌راحتی از خارج به داخل و از داخل به خارج منتقل می‌شود.
عایق صوتی
یکی از موثرترین راه‌های از بین بردن آلودگی صوتی، استفاده از عایق صوتی است. بهترین نوع استفاده از عایق این است که در زمان ساخت ساختمان در داخل دیوارها قرار بگیرد، اما در صورتی که شما در حال حاضر هم بخواهید برای آپارتمان خود از این عایق‌ها استفاده کنید، به‌راحتی قابل استفاده هستند.
جنس عایق‌های صوتی نوین پلیمری الاستومریک یا از جنس فوم‌های پلی استایرن، پلاستو فوم یا یونولیت می‌باشد. عایق‌های امروزی نانو هستند در حالی که عایق‌هایی که در گذشته استفاده می‌شدند، پشم شیشه بودند.
عایق‌های صوتی در کف، سقف و دیوار قابل استفاده‌اند، البته شما می‌توانید از درهای مجهز به عایق صوتی نیز استفاده کنید.
هزینه عایق کاری به طور کلی 8/1 درصد کل هزینه‌های ساختمان است؛ بنابراین هزینه چندانی برای شما نمی‌تراشد.


هرگز هنگام نصب عایق را فشرده نکنید، زیرا بازدهی‌شان کم می‌شود. مواد عایق را باید خشک نگه داشت، چون این عایق‌ها در برابر رطوبت کارایی‌شان پایین می‌آید و اطرف کابل‌های برق و لوازم الکتریکی را هرگز عایق کاری نکنید.
چند پیشنهاد دیگر برای کاهش آلودگی صوتی در منزل
از به‌کار بردن کفپوش‌های سخت سرامیک، بتن و چوب خودداری کنید، این کفپوش‌ها علاوه بر تولید سروصدای اضافی خودشان، عوامل مهمی در انتقال صدا نیز هستند، زیرا سطوح سخت امواج صوتی را منعکس نموده و سطوح نرم آنها را جذب می‌کنند و از شدت آن می‌کاهند.
تجهیزات صدادار را از اتاق استراحت‌تان جدا کنید. لزومی ندارد که شما برای همه اتاق‌هایتان عایق‌کاری انجام دهید، کافی است اتاق استراحت را عایق‌کاری کنید و حتی‌الامکان تجهیزات پرسر و صدایی مثل تلویزیون و یا وسایل آشپزخانه در نزدیکی این اتاق نباشد.
ایراد عایق کاری صوتی
از آنجایی که عایق‌کاری صوتی با افزودن لایه‌های جدیدی به دیوار شما انجام می‌شود، شاید برای عده‌ای این یک نقص به نظر آید که از فضای داخلی اتاق‌ها کاسته شود. البته این نمی‌تواند یک ایراد واقعی به شمار آید، چرا که ممکن است ترجیح شما رها شدن از شر سرو صداهای غیر قابل تحمل باشد تا چند سانتی متر بزرگ‌تر بودن اتاق نشیمن تان، در هر صورت این مساله می‌تواند در میان افراد متفاوت باشد.
تولیدکنندگان عایق صوتی
یکی از معروف‌ترین برند‌های اروپایی که در حال حاضر محصولات خود را به بازار ایران عرضه می‌کند ایزولگاما (isolgomma) ایتالیا است که شرکت فامکو به واردات و ارائه محصولات این کشور به بازار می‌پردازد.
یکی دیگر از محصولاتی که در حال حاضر در بازار ایران موجود است محصولات شرکت اس تی آی(STI) می‌باشد که محصولات آن متعلق به دو کشور تایوان و هنگ هنگ است.
آرماسل (armacell) نیز یکی از معتبرترین سازنده عایق در دنیا می‌باشد، این شرکت اروپایی محصول خود را تحت عنوان armasound به بازار عرضه می‌کند.
اما در این میان محصولات ترک را هم نباید فراموش کرد. izobozz ترکیه برند دیگری است که به‌راحتی می‌توانید در بازار پیدا کنید.