علی بیژنی متخصص جراحی زیبایی
دنیا دنیای زیبایی‌هاست و هر کسی برای زیبا‌تر شدن دنیای اطراف خود تلاش می‌کند. اما اگر همه اطراف هم زیبا باشند و انسان از ظاهر خود راضی نباشد نمی‌تواند از زیبایی‌های دنیا لذت ببرد. به همین علت مردم رفته رفته به تغییر ظاهر خود اندیشیدند و سعی کردند تا ظاهر خود را آن طور که می‌پسندند تغییر دهند. امروزه به دلیل شناخت مردم از جراحی‌های زیبایی این نوع عمل‌ها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. در گذشته اگر کسی از قسمتی از چهره یا ظاهر خود راضی نبود تلاشی برای زیبا‌تر شدن آن انجام نمی‌داد. ولی با بالا‌تر رفتن سطح آگاهی و اطلاعات مردم، این جراحی‌ها بسیار رایج‌‌تر از قبل شده‌اند. بسیاری از جوان‌ها برای زیبا‌تر و مشهور‌تر شدن دست به این جراحی‌ها می‌زنند و برای بهتر شدن روحیه خود تلاش می‌کنند. جراحی‌های بینی، پلک چشم، شکم، پیشانی و صورت از پرطرفدارترین این جراحی‌ها به شمار می‌روند. این بالا رفتن تقاضاها باعث شد تا تعداد متخصصان جراحی زیبایی هم بیشتر شود و پزشکان بیشتری این رشته را دنبال کنند و در این رشته تخصص بگیرند. در سال‌های گذشته زمانی که به تازگی این جراحی‌ها در ایران انجام می‌شد هم طرفداران کمتری داشت هم هزینه‌های بالایی داشتند و هم ریسک آنها بالا بود. اما امروزه به دلیل بیشتر شدن بیماران متقاضی و بالا‌تر رفتن تعداد جراح‌ها هزینه‌ها هم کاهش یافتند و بیماران بیشتر می‌توانند از این گونه جراحی‌ها استفاده کنند و رضایت خاطر بیشتری به دست آوردند.
یکی از اصولی که در جراحی‌های زیبایی باید رعایت شود سلامت بیماران متقاضی است که اگر از نتیجه زیبایی با اهمیت‌‌تر نباشد کم‌اهمیت‌تر نیست. خیلی وقت‌ها ممکن است بیماری برای انجام یک جراحی مراجعه کندو سلامت فیزیکی اش خیلی اهمیت نداشته باشد. (برای مثال گاهی ممکن است در یک جراحی ناشیانه بینی حس بویای از بین برود.) ولی یک جراح خوب و با اعتقاد به اصول اخلاقی در درجه اول سلامت بیمار را تضمین می‌کند و بعد زیبایی ظاهر را.
البته امروزه به دلیل رشد علم پزشکی و پیشرفت‌های متعدد پزشکان ریسک این جراحی‌ها بسیار پایین آمده است و اغلب بیماران از جراحی‌های خود رضایت کامل دارند.
ممکن است که جراحی‌های زیبایی یک درمان واجب و ضروری نباشد و خیلی از مردم تصور کنند که این کار یک هزینه اضافی است اما نباید فراموش کرد که همه کارهایی که در زندگی انجام می‌دهیم و تلاش‌هایی که می‌کنیم برای بالا‌تر رفتن احساس رضایت است. اگر کسی از ظاهر خود راضی نباشد نمی‌تواند با آرامش خاطر زندگی کند. نباید فراموش کنیم تلاش برای داشتن آرامش روحی یکی از واجب‌ترین درمان‌ها است.