متولد ۱۳۵۷ است. دم در خانه بساط فروش نوشابه و کیک پهن کرده است. مسافر کشی هم کرده. خودش می‌گوید: انسان به صورت مقطعی کارهایی انجام می‌دهد که به سرمایه‌ای برسد، بعد وضعیتش را تغییر می‌دهد. بابک بختیاری، مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای آیس‌پک در ایران و برخی کشور‌های منطقه را به جرات می‌توان جوان‌ترین کارآفرین امروز ایران نامید. نه آقازاده بوده که سرمایه کلانی داشته باشد و نه به هیچ جناح سیاسی وابسته است که او را حمایت کنند. خلاقیت، پشتکار و نگاه مثبت او به آینده مهم‌ترین عوامل موفقیت او هستند.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای آیس‌پک را خیلی‌ها می‌شناسند. در ایران باور عمومی این است که در پس فعالیت‌های بزرگ اقتصادی، فردی، سیاسی و با نفوذ یا سرمایه‌داری بزرگ حضور دارد. صادقانه بگویید که چه فردی یا سرمایه‌داری حامی اصلی آیس‌پک است؟
هیچ‌کس. خیلی‌ها وقتی برای مذاکره با ما می‌آیند، می‌پرسند که آیس‌پک متعلق به فلان شخصیت سیاسی است؟! برخی هم در جلسه منتظر می‌مانند تا «حاج آقا بختیاری» نامی بیایند تا با او گفت‌و‌گو کنند. آیس‌پک را از پله اول شروع کردم. از ابتدا که ۱۲۰ شعبه نداشت. به قول قدیمی‌ها، ما از زیر پله شروع کردیم. بعد یک شعبه دو تا شد، دو به سه رسید و تعداد این شعبه‌ها زیاد شد. همزمان با شروع کار، امتیاز آن را فروختم. برای گرفتن شعبه پولی به من دادند و سرمایه از خودشان بود. کار ما این‌گونه رشد کرد. البته با موانع بسیاری هم روبه‌رو شدیم. مردم در ابتدا آیس‌پک را قبول نداشتند حتی می‌گفتند اسم آن را باید عوض کرد و خدا را شکر همه موانع برطرف شد.
اکنون تمام ذهنتان معطوف به آیس‌پک است؟ یعنی در وقت‌های تنهایی و غیر‌کاری هم به فروشگاه‌های خود فکر می‌کنید؟
نه، اینگونه نیست. به طور مثال ساعتی که برای پینگ پنگ به باشگاه می‌روم، دوست ندارم به چیز دیگری فکر کنم. این یک آرامش روحی است. وقتی به رستوران می‌روم، به آیس‌پک فکر نمی‌کنم، به غذایم فکر می‌کنم. الان بیشتر وقتم برای هر چه منظم‌تر کردن سیستم صرف می‌شود. در حال حاضر ۱۲۰ نمایندگی داریم و برای رفع و رجوع مسائلی که برای اینها پیش می‌آید زمان زیادی لازم دارد. من باید درگیر کار باشم تا شعبه‌ها تقویت شوند. یک جایی آیس‌پک رونق می‌گیرد و جواب می‌دهد و بر عکس در جای دیگری احتمال دارد موفق نشود.
شما الان آدم پولداری هستید؟
وقتی که شما زحمت می‌کشی و کارآفرینی می‌کنی، یک پاداشی دارد. پاداش کار خوب ثروت است. شما اگر کار خوب ارائه دهی، پشتکار داشته باشی و موفق شوی، به هر حال پاداشت ثروت است، اما من صرفا برای پول کار نکردم، اما پاداشش را هم گرفتم.
بستنی دوست دارید؟
بستنی علاقه بچه‌گی من است. حتی محصولی که به اسم آیس‌پک در حال تولید است، محصولی بوده که از بچه‌گی همیشه برای خودم درست می‌کردم.
چه شد فکر کردید که تولید انبوه این محصول جواب می‌دهد؟
من همیشه خودم عاشق این مزه بودم و عموما مزه‌ای که در بچه‌گی برای کسی جذاب باشد، همه دوستش خواهند داشت. همین باعث شد که به فکر تولید انبوه آن بیافتم.
جرقه تولید انبوه این آیس بالاخره از جایی زده شده دیگر.
جرقه تولید انبوه زمانی خورد که من یک دستگاه عجیب بسته‌بندی را در چین دیدم. همین دستگاهی که الان آیس‌پک با آن بسته‌بندی می‌شود. اولین شعبه‌اش هم در نیاوران بود. فکر متفاوت بودن از ذهنم بیرون نمی‌رفت. تصمیم گرفتم بستنی بسازم رقیق‌تر، حاوی میوه که با بسته‌بندی کردن آن از طریق نی‌ بشود آن را نوشید. پس از شکل‌گیری این ایده در ذهنم نمونه‌های اولیه آن را آماده کردم و برای امتحان به اعضای فامیل و آشنایان دادم. ایده با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تصمیم گرفتم ایده خود را عملی کنم. پس از جست‌وجوی فراوان توانستم دستگاه بسته‌بندی‌کننده لیوان و نی مخصوص بیایم که بتواند بستنی در آن جریان یابد و آماده راه‌اندازی اولین شعبه آیس پک شدم.
از همان روز نخست چشم‌انداز جهانی شدن محصول را در ذهنم می‌پروراندم، به همین منظور روی تابلوی اولین مغازه خود نوشتم آیس‌پک شعبه مرکزی و بعد از سنجش توان بالقوه بازار در مکان‌های دیگر شعبه‌های دوم و سوم و... را راه‌اندازی کردم، تا آنجا که هم‌اکنون بالغ بر ۱۲۰ شعبه در ایران و ۱۰ شعبه در کویت، مالزی، دبی و هند در حال فعالیت می‌باشد.
در حال حاضر 1200 نفر به طور مستقیم در شعبه‌های آیس پک مشغول فعالیت هستند و حدود 5000 نفر نیز مشغول فعالیت‌های ستادی، تامین مواد اولیه و توزیع آن هستند.
روزهای اولی که مغازه را باز کردید، استقبال چطور بود؟
روزهای اول که دوران خاک‌خوری‌اش را طی می‌کرد، ولی ما بازگشت مشتری داشتیم. من باور داشتم که آینده این کار بسیار خوب است. چون برگشت مشتری ما فوق‌العاده بود؛ یعنی هرکس که می‌آمد دوباره برمی‌گشت. مغازه خلوت بود، اما ما مشتری‌های ثابتی داشتیم که می‌رفتند و برمی‌گشتند. این باعث دلگرمی من بود.
الان چند سال از تولید آیس‌پک گذشته؟
پنج سال
شما محصولات دیگری در کنار آیس‌پک هم به شعبه‌هایتان اضافه کردید. چه شد که به فکر ارتقای کار افتادید؟
وقتی در این جریان افتادم، به فکر نوآوری بودم و این چیزهایی که در کنار آیس‌پک تولید می‌کنم چیزهایی است که در زمینه کار من است و به کارم می‌خورد. کلا دارم سبک کارم را عوض می‌کنم. اولین مشخصه کارآفرینی خلاقیت است. یک کارآفرین اگر خلاقیت نداشته باشد که کارآفرین نیست.
در چه کشورهایی شعبه دارید؟
کویت، دبی، استانبول، عراق، مالزی.
استقبال در کشورهای دیگر چطور است؟
آیس‌پک عراق را به طور کلی گرفته است. الان محبوب‌‌ترین بستنی عراق است. اگر کمی در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌بینید نشریات مهم جهان مثل تایمز هم در مورد آیس‌پک در عراق مطلب نوشته‌اند. نامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی از گشایش قریب‌الوقوع شعبه بستنی ایرانی «آیس پک» در منطقه سبز بغداد می‌نویسد: در قلب منطقه (محافظت شده) سبز بغداد، یعنی درست در چند متری سنگر بزرگ‌ترین سفارتخانه آمریکا در جهان (سفارت آمریکا در بغداد) چالش کوچک، اما نمادینی در برابر نفوذ رو به زوال آمریکا در عراق به صورت اتاقک کوچکی از شعبه بستنی ایرانی آیس پک شکل گرفته است.
واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد: «با وجودی که بستنی ایرانی آیس‌پک روز به روز در عراق شعبه‌های خود را افزایش می‌دهد، اما هنوز از گشایش شعبه‌های فست‌فود آمریکایی مک دونالد در عراق خبری نیست.
خودتان کدام شعبه را از همه بیشتر دوست دارید؟
من شعبه‌هایی را که مدام در حال تغییر هستند بیشتر دوست دارم و چون شعبه‌هایی که به فکر ابداع و اختراع هستند، یعنی کار برایشان اهمیت دارد و این برای من بسیار با ارزش است.
شما بستنی با روکش طلا هم خورده‌اید؟
اتفاقا من هم می‌خواستم به همین ماجرا اشاره کنم. این یک بستنی لوکس و مجلسی است. اتفاقا به من هم پیشنهاد شد که از این روکش استفاده کنم، اما این به درد اماکن وی. آی. پی می‌خورد. شاید اگر روزی بخواهم یک شعبه وی. آی. پی هم راه‌اندازی کنم، به فکر بستنی با روکش طلا هم بیفتم.
خودتان کدام مزه آیس‌پک را بیشتر دوست دارید؟
شکلات، نسکافه و توت فرنگی
نمی‌خواهید محصولات جدید به آیس‌پک اضافه کنید؟
الان چند شعبه بستنی‌های ماستی و رژیمی داریم و به زودی چند غذا هم وارد منوی آیس‌پک خواهد شد.
به نظرتان آیس‌پک خوردنی گذرا است یک روزی تمام می‌شود یا قرار است همیشه آن را در سبد تفریحی خودمان داشته باشیم؟
شما چه فکری می‌کنید؟ به نظر من چیزی که خاطره می‌سازد، همیشه ماندگار هم می‌شود. آیس‌پک خاطره‌ساز خیلی از آدم‌ها بوده و قرار هم نیست به این زودی‌ها از صفحه روزگار محو شود.