دوساعت وقت برای یک عاشقانه - ۵ بهمن ۹۱
فردین صاحب‌الزمانی کارگردان فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» در اولین تجربه کارگردانی‌اش توانست فیلمی بسازد که در جشنواره‌های خارجی موفق باشد. در این فیلم که می‌توان آن را تنهایی مردانه نامید روایت مردی است که به‌عنوان راننده آژانس فعالیت می‌کند و از گذشته پرشور خود دور شده است، در این رفت و آمدها اتفاقاتی می‌افتد و نمی‌افتد. لیلاحاتمی، مهتاب کرامتی و علی مصفا بازیگران آن هستند. فکر می‌کنید انتشار سی‌دی «چیزهایی هست که نمی‌دانی» چقدر می‌تواند در دیده شدن بیشتر فیلم موثر باشد؟
راستش فکر می‌کنم خیلی از کسانی که گفته‌اند فرصت دیدن فیلم را نداشته‌اند یا به خاطر زمان اکران فیلم از نمایش آن خبر نداشته‌اند، الان فیلم را می‌بینند و در دسترشان است و بنابراین حتما به مخاطبان ما افزوده می‌شود. خیلی از کسانی که علاقه‌مند به سینمای ایران هستند اصلا فیلم را ندیده بودند و حالا به ما پیغام می‌دهند فیلم را دیده‌اند و دوست هم داشته‌اند.
این چند روزی که از توزیع فیلم می‌گذرد استقبال و نحوه توزیع را چطور دیدید؟
تا جایی که سر راهم دیده‌ام خوب بوده و خیلی از سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها دارند و در دسترس مردم قرار دارد و فکر می‌کنم در جذب مخاطب موثر باشد.
شما یک فیلم عاشقانه ساخته‌اید که شاید جزو عاشقانه‌های عامه‌پسند نباشد، اما بسیار دلنشین است. فکر می‌کنید این فیلم با توجه به اینکه خیلی مخاطب عام را در بر نمی‌گیرد، آیا می‌تواند در جذب مخاطب عام هم موفق باشد؟
کسانی که در اکران عمومی فیلم را دیده بودند و جزو مخاطبان عام هم محسوب می‌شدند نظرشان خلاف این بود و گفتند فیلم را تا انتها با علاقه دیده‌اند. این طبقه‌بندی به چیزهای دیگری بستگی دارد. مخصوصا در خانه که حالتان که سرجایش باشد و نخواهید کانال‌ها را جابه‌جا کنید و حداقل دو ساعت برای دیدن فیلم وقت بگذارید و سر فرصت و با فراغ بال فیلم را ببینید، حتی برای خود من هم در خانه سخت است چنین شرایطی را فراهم کردن. ولی امیدوارم که این شرایط برای همه فراهم شود. البته حسن این فیلم شاید این باشد که در همان ابتدا تکلیفش را با تماشاگر روشن می‌کند و می‌گوید باید حواست را جمع کنی و فیلم را ببینی و اگر کسی ۱۰ دقیقه اول فیلم را ببیند و دوست داشته باشد می‌شود امیدوار بود که فیلم را یک نفس خواهد دید.
شما خودتان کدام یک از سکانس‌های فیلم را بیشتر دوست دارید؟
من همه را دوست دارم و کارهمه بازیگران واقعا تحسین‌برانگیز است و من هر بار که فیلم را می‌بینم همچنان با لذت نمایش بازیگران را دنبال می‌کنم.
فیلم «زنی با چشم‌های من» به کجا رسید؟
در حال نوشتنش هستیم. راستش من و پیام یزدانی در نوشتن کمی تنبلیم و این که باید وقت‌هایمان را با هم تنظیم کنیم هم خودش مانعی دیگر است.
فکر می‌کنید «چیزهایی هست که نمی‌دانی» می‌تواند روز تعطیل یک نفر را تحت‌الشعاع قرار دهد؟
شاید هم بیشتر. فیلمی که به اصطلاح این روزها «جدی» است و احتیاج به تمرکز بیشتری دارد تماشایش حتی در سالن سینما هم شرایط خاصی نیاز دارد و در واقع یک مراسمی دارد. تماشاگر چه در سینما و چه در خانه، باید با آرامش و خاطری امن فیلم را تماشا کند و به چیزهای دیگری فکر نکند که این شرایط در این روزها آسان هم به دست نمی‌آید.