هزینه‌هایم را چطور ثبت کنم؟ - ۵ بهمن ۹۱
ساده‌ترین راه برای پیگیری هزینه‌های شما به خصوص هزینه‌های نقدی و روزانه شما استفاده از ابزارهای ساده است. همیشه همراه خود یک دفترچه کوچک و یک مداد داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید هر یک ریالی را که در طول روز خرج می‌کنید یادداشت کنید. به‌عنوان مثال اگر ناهار را در بیرون از محل کارتان صرف می‌کنید فورا هزینه آن را در دفترچه یادداشت کنید، در هنگام خرید و دیگر مواقع نیز دفترچه را همراه ببرید، ابتدا برآورد خود را از رقم خرید بنویسید و سپس مبلغ واقعی خریدتان را بنویسید. اگر از وسایل نقلیه عمومی مثل تاکسی استفاده می‌کنید هر روز صبح هزینه کرایه تمام روز را بنویسید و در پایان روز مبالغ جدید را اضافه کنید. از همسرتان نیز بخواهید که دفترچه‌ای نظیر دفترچه شما داشته باشد، لزومی ندارد که فرزندتان نیز تمامی مخارج را ثبت کنند. مبالغی را که به صورت ماهانه یا هفتگی به آنان می‌دهید در دفترچه خودتان ثبت کنید. (سعی کنید مبالغ پول توجیبی فرزندان را برای بازه‌های دراز مدت‌تری در نظر بگیرید.) اما از فرزندان خود بخواهید که گزارشی کلی از مخارج خود داشته باشند. لزومی ندارد این گزارش را به شما ارائه کنند؛ از آنها بخواهید آن گزارش‌های ماهانه خود را جمع‌بندی کنند. خودتان نیز اینگونه عمل کنید. در پایان هر هفته یا هر ماه به همراه همسر خود محتویات دفترچه‌ها را به فولدری در کامپیوتر خانگی‌تان منتقل کنید. فایل‌های کوچکی در این فولدر ایجاد کنید و هزینه‌ها را به تفکیک موضوع‌شان در آنها ثبت کنید؛ مثلا: تغذیه، پوشاک، پول توجیبی فرزندان، و... .
با گزارش‌هایم چه کنم؟
این گزارش‌ها برای انبار کردن نوشته نمی‌شوند، پس از آنکه آنها را نوشتید، باید وقت مناسبی را صرف بررسی آنها کنید، یک بازه زمانی بسیار مناسب برای انجام چنین عملی هر شش ماه یک بار است، هر شش ماه یک بار به همراه همسر خود گزارش‌ها را بررسی کنید و تغییرات لازم را در زندگی مالی‌تان ایجاد کنید، به‌عنوان مثال براساس بودجه و مجموع هزینه‌های حمل‌ونقل‌تان، تصمیم بگیرید که استفاده از خودروی شخصی به صرفه‌تر است یا وسایل حمل‌ونقل عمومی. وقتی که تغییرات مهمی در زندگی‌تان رخ می‌دهد مثلا تولد یک فرزند، یا بیماری یکی از والدین تان سعی کنید نتایج این تغییر را در گزارش‌های مالی پیگیری کرده و در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر بگیرید.
برای مشورت کردن در زمینه امور مالی باید از چه افرادی کمک بگیرم؟
بسیار مهم است که ما بدانیم برای موفقیت در زمینه امور مالی به مشورت با افراد خبره احتیاج داریم؛ البته تخصص افراد در زمینه‌های مالی متفاوت است. شاید فردی در زمینه بورس آگاهی زیادی داشته باشد و تجربیات فراوانی اندوخته باشد و مشاور دیگر در زمینه تنظیم امور مالیاتی یا سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی مانند مسکن و... بنابراین نخست مشخص کنید که دقیقا در چه زمینه‌ای به مشاوره مالی احتیاج دارید. نگران هزینه این مشاوره نباشید. اولا این هزینه در قبال سودی که شما می‌توانید با اتخاذ راهکار‌های مناسب به دست آورید بسیار اندک است، ثانیا اگر شما از مشاوره خوبی در زمینه مالی بهره نبرید، زیان شما می‌تواند بسیار زیاد باشد؛ لذا هزینه کردن مقدار اندکی پول در ابتدای کار بسیار به‌صرفه‌تر از این است که در انتهای کار ببینید تمام سرمایه خود را از دست داده‌اید و پس از صرف ساعات بسیاری و زحمت فراوان، نه‌تنها سودی کسب نکرده‌اید بلکه حتی دچار ضرر نیز شده‌اید. درباره پیدا کردن مشاور مالی خوب، حتما سعی کنید که از تجربیات دوستان و اقوامتان استفاده کنید. مهارت افراد در زمینه مشاوره مالی متفاوت است. پس بهترین را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که با مشاوری که انتخاب کرده‌اید راحت هستید. مخصوصا ببینید که آیا می‌توانید به او درباره دادن اطلاعات مالی خود اعتماد کنید یا نه؟ تا زمانی که به مشاور خود اعتماد کافی پیدا نکرده‌اید، اطلاعات مالیتان را در اختیارش نگذارید. اگر شما در فعالیت اقتصادی اخیرتان توانستید با او به سود مناسبی برسید، او می‌تواند یک عمر مشاور اقتصادی شما باشد.
چه چیزهای دیگری را جز هزینه‌هایم ثبت کنم؟
اسم تمام افرادی را که از آنها پول گرفته‌اید یا به آنها پول داده‌اید با ذکر دقیق تاریخ و ساعت و میزان دقیق پول یاد داشت کنید. برگه دخل‌وخرج‌تان را از هم مجزا کنید. تا بتوانید آنها را با هم مقایسه کرده و میزان سود و یا ضرر احتمالی را بسنجید. هر هفته یک بار حساب‌های مالی خود را بررسی کنید. تا مبادا ناگهان در انتهای فعالیتتان غافلگیر شوید. اگر در هر مرحله‌ای از کارتان فهمیدید که ضرر کرده‌اید دچار هراس نشوید. اولا مشخص کنید چقدر ضرر کرده‌اید و از همه مهم‌تر باید بدانید که دقیقا از کجا این ضرر به شما تحمیل شده است. اگر شما بتوانید از ضررهایتان درس بگیرید نه‌تنها خواهید توانست در آینده جلوی آنها را بگیرید، بلکه می‌توانید با استفاده از همان شرایط به سود برسید. هدف‌گذاری شما برای فعالیت‌های اقتصادیتان در آینده باید بر اساس توصیفی دقیق از شرایط فعلی‌تان باشد. بنابراین تا آنجا که می‌توانید در تنظیم این سند دقیق باشید. حتما اسناد مهم مالی را نزد خود و در مکانی مطمئن نگهداری کنید. هیچ سندی را هر چقدر هم که بی‌اهمیت به نظر برسد، دور نیندازید. مطمئن باشید که روزی به این سند احتیاج پیدا خواهید کرد.