دخل و خرج در روزهای بیکاری
سارا محمودی
یکی از پرفشارترین حوادثی که در زندگی روزمره هر یک از ما امکان دارد اتفاق بیفتد، از دست دادن شغل است. مخصوصا در زمانه‌ای که هزینه زندگی به سرعت در حال افزایش است. از دست دادن کار صرفا پیامدهای اقتصادی ندارد؛ بلکه سبب کاهش اعتماد به نفس، افزایش حس عدم امنیت و به هم ریختن برنامه زندگی روزمره می‌شود. چه بسا اگر مسوولیت تصمیم‌های اقتصادی دوران بیکاری را با سرعت و دقت عهده‌دار نشویم، وضع ما در دوران پس از آن به نقطه‌ای غیر قابل بازگشت از نظر مالی برسد. ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که تا چه زمانی بیکاری ادامه پیدا خواهد کرد؛ و یا اینکه درآمد شغل احتمالی ما در آینده چگونه خواهد بود، بنابراین باید بکوشیم تا آنجا که می‌توانیم اثرات از دست دادن شغل را به حداقل برسانیم. در ادامه ما چند راهکار کلی را برای کنترل وضع مالی برای افرادی که کار خود را از دست داده‌اند پیشنهاد می‌کنیم. اگر شاغل هستید باز هم این نکات را فراموش نکنید. از دست دادن شغل اتفاقی است که می‌تواند برای هر یک از ما اتفاق بیفتد.
برای مقابله با مشکلات بیکاری چه کنیم؟
به دنبال منابع دیگر کسب درآمد بروید: اگر کار ثابت خود را از دست داده‌اید، باید سعی کنید تا زمانی که شغل ثابت دیگری پیدا کنید جایگزین‌هایی کوچک برای درآمد پیدا کنید. پیدا کردن کار پاره‌وقت هم می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه جاری زندگی‌تان را به دست آورید و هم می‌تواند راهی برای پیدا کردن شغل ثابت باشد. شما مهارت جدیدی کسب می‌کنید که می‌تواند تبدیل به شغل ثابتی شود و یا با افراد جدیدی آشنا می‌شوید که آنها می‌توانند برای پیدا کردن شغل جدید به یاری‌تان بیایند.
هزینه‌های خود را دوباره بررسی کنید: نگاهی واقع‌بینانه به هزینه‌های ماهانه‌تان بیندازید و ببینید در چه بخش‌هایی بیش از حد لازم هزینه می‌کنید؛ چه بخش‌هایی از هزینه‌هایی را که سابق انجام می‌دادید می‌توانید حذف کنید و در چه بخش‌هایی می‌توانید صرفه‌جویی کنید. هزینه‌هایی هستند که اگر حذف شوند تغییر چندانی در زندگی شما نمی‌دهند، با این وجود در صرفه‌جویی مالی به شما کمک می‌کنند. مثلا هزینه بیرون غذا خوردن یکی از هزینه‌های اضافی و قابل حذف است. مخصوصا قبض‌های آب، برق، تلفن و گاز خود را بررسی کنید و ببینید که چگونه می‌توانید این هزینه‌ها را به حداقل برسانید.
هزینه‌های خود را اولویت‌بندی کنید: وقتی که هزینه ماهانه خود را حساب کردید و دیدید که باز هم از پس مخارج بر نمی‌آیید، لاجرم باید فهرستی آماده کنید و اولویت هزینه‌های خود را بنویسید. تا اگر به دلایلی پولتان برای هزینه‌های آن ماه تمام شد، حداقل کار‌های مهم خود را انجام داده باشید.
از چه کارهایی باید اجتناب کنیم؟
تا آنجا که امکان دارد از قرض گرفتن اجتناب کنید: برخی به محض کم پول شدن شروع به قرض گرفتن از این و آن می‌کنند. قرض کردن شما را دچار این حس کاذب می‌کند که شرایط رو به بهبود است. اما نباید فراموش کنید که در حال گذراندن یک بحران مالی هستید و قرض گرفتن به شما کمک می‌کند تا فراموش کنید. علاوه بر این مشکل اصلی استقراض این است که فرد دوباره شروع به هزینه‌های غیرضروری خود می‌کند. خود را با این تصور گول نزنید که به سرعت کار خوبی پیدا کرده و قرض‌هایتان را پرداخت خواهید کرد، اگر خود را با تصور بهترین آینده گول بزنید، با بدترین مواجه خواهید شد. مخصوصا از گرفتن وام‌هایی با بهره کلان خود داری کنید.
با مشکلات عاطفی خود روراست باشید: چنان که گفتیم بیکاری صرفا پدیده‌ای اقتصادی نیست. بیکاری می‌تواند اثرات مخرب روانی بر انسان بگذارد. فرد به سرعت عصبی می‌شود، پرخاشگری بالا می‌رود، احساس بی‌معنایی و بی‌فایده بودن غلبه پیدا می‌کند. اطرافیان باید در این مدت ضربه‌پذیری فرد را درک کنند و با مدارای بیشتری با رفتار‌های نابه‌هنجار او کنار بیایند، اما کار اصلی بر دوش خود فرد است. سعی کنید احساسات خود را بنویسید. اینکه نسبت به کار قبلیتان چه احساسی داشتید. اینکه اکنون دستخوش چه احساساتی می‌شوید و اینکه می‌خواهید در آینده کارتان چگونه باشد. وضع فعلی خود را بپذیرید. از آن فاجعه نسازید. فراموش نکنید که روزانه هزاران نفر کارشان را از دست می‌دهند و سپس کار دیگری پیدا می‌کنند؛ شما هم یکی از همین هزاران هستید، پس بیهوده در اوضاع اغراق نکنید. حتما برای ساعات روز خودتان مجدد برنامه بریزید. نباید اجازه بدهید آنها خالی بمانند. در خانه نشستن و حسرت خوردن انگیزه شما را از بین می‌برد. مخصوصا با همسرتان در این خصوص صحبت کنید. کمک و همیاری او بیش از چیزی که تصور می‌کنید مفید است. از مصاحبت با افراد بدبین و ناامید به شدت پرهیز کنید. بلکه ارتباط خود را با دوستانتان بیشتر کنید. انزوا خطری است که فردی را که کارش را از دست داده بیش از بقیه تهدید می‌کند.
از بقیه کمک بگیرید: برخی از افرادی که شغلشان را از دست می‌دهند، این امر را تا مدت زیادی از دوستان و اطرافیانشان پنهان می‌کنند. آنها تصور می‌کنند که اینکه شغلشان را از دست داده‌اند، آنها را در چشم اطرافیان و دوستانشان کوچک می‌کند. این تصور را کنار بگذارید. جریان را به اطرافیان خود بگویید. این کار فشار روانی را کم می‌کند. علاوه بر این دوستان و اطرافیان می‌توانند برای پیدا کردن کار جدیدی به شما کمک کنند. مثلا شاید اداره آنها بخواهد افراد جدیدی استخدام کند. اگر آنها از وضع شما مطلع نباشند، خواهند توانست به کمکتان بیایند.
برنامه‌ای برای جست و جوی کار بریزید: فهرستی مرکب از چند ستون آماده کنید. مشخص کنید که با توجه به تحصیلات یا سوابق کاریتان چه توانایی‌هایی دارید. در ستون دیگر این فهرست کارهایی را که می‌توانید انجام دهید بنویسید. در ستون دیگر افرادی را که می‌توانند به شما کمک کنند بنویسید. با توجه به این لیست شروع به جست‌وجوی کار کنید. فراموش نکنید که بازه زمانی پیدا کردن شغل می‌تواند طولانی‌تر از چیزی باشد که تصور می‌کنید. پس از این بابت مضطرب نشوید. بیکاری می‌تواند فرصتی برای شما باشد تا کاری پیدا کنید که درآمد بهتری داشته باشد و یا کاری را انجام دهید که دوستش دارید.
فراموش نکنید که این وضعیت همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد.