محمد غلامی‌پور
موسیقی زبان بین‌المللی دنیاست. مردم کشورهای مختلف دنیا، با زبان موسیقی احساس و زندگی یکدیگر را درک می‌کنند.

هنرمندان بسیاری در جهان با موسیقی به شهرت جهانی رسیده‌اند و علاوه بر کشور خود، در کشورهای زیادی هم طرفداران پروپا قرصی دارند. آنچه در این صفحات می‌خوانید، معرفی پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی دنیاست. در این فهرست، بهترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در ادوار مختلف تاریخ موسیقی دنیا معرفی شده است. ضوابطی در این رتبه‌بندی وجود دارد که یکی از آنها انتشار آن توسط منابع معتبر است و دیگر اینکه حداقل بیست میلیون نسخه در کل دنیا فروخته شده باشد. این فهرست، طبق بالاترین نسخه فروخته شده، رتبه‌بندی شده و مولفه‌هایی همچون نوع آلبوم، استودیو، موفقیت‌ها و... در آن تاثیرگذار بوده‌اند. این فهرست در چندین نشریه معتبر دنیا منتشر شده است:

آلبوم Thriller از مایکل‌جکسون
در این فهرست مایکل‌جکسون پیشتاز است و از آلبومش به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم در طول تاریخ یاد می‌شود. کارشناسان بین 66 تا 110 میلیون نسخه کپی شده از این آلبوم را تخمین زده‌اند و 1/42 میلیون نسخه کپی مجاز در فهرست فروش این آلبوم ثبت شده است.
آلبوم Thriller در سال ۱۹۸۲ در سبک پاپ، راک وریتم و بلوز منتشر شد و در آمریکا حدود ۲۹ میلیون نسخه، در انگلستان ۳/۳ میلیون نسخه، در آلمان ۵/۱ میلیون، در فرانسه ۱ میلیون نسخه مجاز فروخته شد.
این آلبوم ششمین آلبوم جکسون بود که به‌عنوان بزرگ‌ترین موفقیت تجاری در تاریخ موسیقی دنیا به شمار می‌آید. این آلبوم هشت جایزه را در سال 84 از گرمی نصیب جکسون کرد. در همان سال از جایزه موسیقی آمریکا نیز هشت جایزه کسب کرد و به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم سال نیز انتخاب شد و جایزه بهترین ویدئو موزیک را از شبکه ام تی وی به خود اختصاص داد. رکورد فروش این آلبوم آنقدر اعجاب‌انگیز بود که نام آن را در کتاب رکوردهای جهانی؛ یعنی، گینس ثبت کردند.


آلبوم Back in Black از گروه AC/DC
این آلبوم در سبک هارد راک و هوی متال در سال 1980 منتشر شد و 25.3 نسخه کپی مجاز آن در دنیا فروخته شد و حدود 50 میلیون نسخه کپی آن نیز به دست مخاطبان رسیده است. این آلبوم تنها 22 میلیون نسخه در آمریکا فروش کرد. «پشت سر در تاریکی» اولین آلبوم این گروه بود که پس از درگذشت رهبر آن؛ یعنی، بن اسکات منتشر شد. آنها تصمیم گرفته بودند که به خاطر مرگ اسکات، گروه را منحل کنند، اما با تشویق‌های پدر و مادر اسکات، این گروه حفظ شد و سرانجام این آلبوم پس از فوت او به او تقدیم شد و توانست موفقیت چشمگیری
کسب کند.
آلبوم Dark Side of the Moon از گروه پینگ فلوید
پینک فلوید یکی از گروه‌های شناخته شده موسیقی در دنیاست که در سبک پراگرسیو راک آثار جاودانه‌ای در موسیقی خلق کرده است. این آلبوم در سال ۱۹۷۳ منتشر و ۴/۲۲ نسخه کپی مجاز و حدود ۵۰ میلیون نسخه کپی در سراسر دنیا از آن به فروش رفت. در فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های آمریکا، این آلبوم به مدت ۴۷۱ هفته در رتبه اول قرار گرفت. در انگلیس، نیز، به عنوان ششمین آلبوم پرفروش در تمام ادوار، شناخته شده است. «نیمه تاریک ماه» تقریبا آغاز موفقیت‌های پینک فلوید قبل از آلبوم «دیوار» بود. با اینکه آلبوم «دیوار» را شناسنامه پینک فلوید می‌دانند، اما این آلبوم نتوانست رکورد فروش «نیمه تاریک ماه» را بشکند.
آلبوم The Bodyguard از ویتنی هیوستون
این آلبوم در سال ۱۹۹۲ در سبک پاپ و راک اند بلوز منتشر شد و توانست ۶/۲۶ میلییون نسخه مجاز بفروشد و حدود ۴۵ میلیون نسخه غیرمجاز آن در دنیا کپی شود. از آلبوم «بادیگارد» ۱۷ میلیون نسخه در آمریکا، ۲ میلیون نسخه در انگلیس، ۲ میلیون نسخه در ژاپن و ۵/۱ میلیون نسخه در آلمان فروخته شد. آلبوم بادیگار موسیقی متن فیلمی به همین نام است که در قسمت اول آن ویتنی هیوستن و در قسمت دوم، افراد متفاوتی هنرنمایی کرده‌اند.
آلبوم Bad از مایکل جکسون
مایکل جکسون، با انتشار آلبوم بد، در سال ۱۹۸۷، موفق شد یک بار دیگر در موسیقی دنیا بدرخشد و در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار بگیرد. آلبومی که در سبک خاص او یعنی پاپ- راک و فانک بود. از این آلبوم ۲/۱۷ میلیون نسخه مجاز فروخته شد. در آمریکا، ۱۰ میلیون و در انگلیس، ۴ میلیون نسخه به فروش رفت. همچنین، موفق شد جوایز بسیاری از جمله جایزه گرمی را در سال ۱۹۸۸ به خود اختصاص دهد و در رتبه‌بندی بهترین آلبوم‌های دنیا از نگاه مجله رولینگ استون، در سال ۲۰۳۳، در رتبه ۲۱۲ قرار بگیرد.
آلبوم Bat Out of Hell از میت لاوف
انتشار این آلبوم از هارد راک در ۱۹۷۷، با استقبال قابل‌توجهی مواجه شد و باعث شد نام میت لاوف در بین اهالی موسیقی به نامی شناخته‌شده تبدیل شود. ۱/۲۰ میلیون نسخه مجاز از این آلبوم به فروش رفت و فروش آن در دنیا بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون نسخه برآورد شده است. در فهرست مجله رولینگ استون، این آلبوم در رتبه ۳۴۳ در بین بهترین آلبوم‌های دنیا قرار دارد.


آلبوم Their Greatest Hits از ایگلز
در سال 1976، انتشار این آلبوم راک از گروه سرشناس ایگلز، توجه‌ها را به خود جلب کرد و با 1/39 میلیون نسخه کپی، خیلی زود توانست خود را در فهرست پرفروش‌ترین‌های دنیا جا بدهد. این آلبوم با فروش 13 میلیون در سطح دنیا و با فروش 29 میلیون نسخه در آمریکا، موفق شد به یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌ها در طول تاریخ و آمریکاتبدیل شود.


آلبوم Dirty Dancing
این آلبوم موسیقی فیلم رقص زشت است که از 12 آهنگ از هنرمندان مختلف در سبک پاپ-راک تشکیل شده است و در سال 1987 منتشر شد. انتشار این آلبوم یک موفقیت تجاری بزرگ در آمریکا بود و توانست در 18 هفته، در صدر دویست آلبوم پرفروش قرار بگیرد. 17 میلیون کپی رسمی از این آلبوم به فروش رفت که 11 میلیون در آمریکا و 3 میلیون نسخه در انگلیس بود و در حدود 40 میلیون نسخه در کل دنیا تخمین زده شده است.
آلبوم Saturday Night Fever
این آلبوم در سال 1977 در سبک دیسکو منتشر شد که موسیقی متن فیلمی به همین نام بود. این آلبوم 15 میلیون نسخه در آمریکا فروخت و به مدت بیست‌وچهار هفته، پشت هم، در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. در سال 1979، به‌عنوان بهترین آلبوم سال جایزه گرمی را از آن خود کرد. 1/18 میلیون نسخه رسمی و در کل حدود 40 میلیون نسخه در دنیا فروخته است.
آلبوم Rumours از گروه فلیت وود
این آلبوم راک در سال 1977 از گروه انگلیسی- آمریکایی با موفقیت زیادی همراه بود و توانست بیش از 40 میلیون نسخه در دنیا بفروشد و بعضی از آهنگ‌هایش در فهرست بهترین آهنگ‌های آمریکا و انگلیس قرار بگیرد. این آلبوم دهمین آلبوم این گروه بود که با موفقیت تجاری بزرگی، همراه شد. 19 میلیون نسخه در آمریکا و 3 میلیون نسخه در انگلیس از این آلبوم به فروش رفت و در کل، 5/26 میلیون نسخه کپی رسمی آن به دست مخاطبان رسید.
Shania Twain از Come On Over
این آلبوم در سال 1977 انتشار یافت که در سبک کانتری و پاپ بود. 8/29 میلیون نسخه کپی رسمی از این آلبوم فروخته شد و توانست این خواننده کانادایی را به شهرت برساند و موفق شد به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم در سبک کانتری و پرفروش‌ترین آلبوم یک خواننده زن شناخته شود. بیش از 20 میلیون نسخه در آمریکا و بیش از 3 میلیون نسخه در انگلیس و در کل، حدود 40 میلیون نسخه در
دنیا فروخت.
آلبوم Led Zeppelin از لدزپلین
آلبوم «لدزپلین» محصول سال ۱۹۷۱ یکی از مشهورترین آلبوم‌های دنیا در سبک هارد راک و هوی متال است. از این آلبوم ۹/۲۸ میلیون نسخه مجاز فروخته شده و در کل کپی ۳۷ میلیون نسخه از آن را تخمین زده‌اند. این آلبوم چهارمین آلبوم این گروه راک انگلیسی بود که موفقیت چشمگیری داشت. هیچ اسمی روی کاور این آلبوم نوشته نشده بود، اما همگان آن را به نام خود گروه؛ یعنی «لد زپلین» می‌شناسند. در سال ۲۰۰۰، به انتخاب مجله کیو، این آلبوم در ۱۰۰ آلبوم برتر دنیا، رتبه ۲۶ را به خود اختصاص داد. و در حدود ۱۱ جایزه معتبر دنیا نظیر رولینگ استون، گرمی و... را کسب کرد.
آلبوم Jagged Little Pill از آلیانس موریست
این آلبوم در سبک آلترناتیو راک در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و ۸/۲۴ میلیون نسخه مجاز در دنیا فروخت و در کل، فروش آن را ۳۳ میلیون نسخه تخمین زده‌اند. این آلبوم سومین آلبوم این هنرمند آمریکایی- کانادایی بود. آلیانس موریست بعد از یک وقفه سه ساله، بعد از اولین آلبوم خود، موفق شد با فروش ۳۳ میلیون نسخه از آلبوم سومش، توجه منتقدان را به خود جلب کند و به یک پیروزی تجاری برسد. این آلبوم از شش آهنگ تشکیل شده است که آهنگ «طعنه‌آمیز» نامزد دریافت جایزه گرمی شد. در طول سه سال آخر دهه ۹۰، این آلبوم ۹ بار به عناوین مختلف نامزد جایزه شد که پنج بار موفق شد آن را کسب کند. بهترین آلبوم سال و بهترین خواننده زن راک بخشی از جوایزی بود که به خاطر این آلبوم نصیب آلیانس موریست شد.
آلبوم Dangerous از مایکل‌جکسون
در سال ۱۹۹۱، یک بار دیگر آلبوم مایکل جکسون غوغا به‌پا کرد و توانست مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. هر چند این آلبوم مثل آلبوم قبلی نتوانست رکورد فروش را به‌دست بیاورد، اما یک موفقیت تجاری دیگر به پرونده هنری او اضافه کرد و توانست نظر منتقدان را هم جلب کند. ۷/۱۶ میلیون نسخه مجاز از آن فروخته شد و در کل ، ۳۲ میلیون نسخه در دنیا به فروش رفت. این آلبوم هشتمین آلبوم این هنرمند آمریکایی بود که دیگر موسیقی پاپ - راک را همگان با نام او می‌شناختند. فقر، جنون، آسایش و رفاه کودکان دنیا از موضوعات این آلبوم بود. در طول دو ماه، این آلبوم ۷ میلیون نسخه فروش رفت. در سال‌های ۹۱ و ۹۲، در خیلی از کشورهای اروپا به‌عنوان اولین آلبوم قرار داشت و موفقیت‌های بسیاری کسب کرد و جایزه گرمی را به خاطر همین آلبوم از دست خواهرش جانت جکسون گرفت.