برخی دلالان مسکن با نیت یک‌شبه پولدار شدن، شیوه نادرستی را برای جلب نظر خریدار و فروشنده به انجام معامله برگزیده‌اند. این دلالان به چشم و جیب خریدار نگاه می‌کنند و سپس با فروشنده یک توافق نانوشته را انجام می‌دهند.
در قالب این توافق، دلال متعهد می‌شود مبلغ یا همان قیمت مدنظر فروشنده را از خریدار دریافت کند و هر آنچه را بیشتر از رقم مدنظر فروشنده، موفق شد از خریدار بگیرد، به نسبت ۵۰-۵۰ بین خودش و فروشنده تقسیم کند!
مشاوران ‌املاک باتجربه و موفق و کاربلد، با رد چنین شیوه بازاریابی، این روش را «وابستن» نامگذاری کرده‌اند و معتقدند: اگر دلال با یک‌طرف معامله واببندد، این معامله از اصل خراب است و حتی بوی حرام می‌دهد. (در مورد حلال یا حرام بودن این روش معامله فقط باید حقوقدانان نظر بدهند.)
وابستن یعنی اینکه فروشنده ملک قیمت 200 میلیونی برای فروش تعیین کرده باشد، اما مشاور املاکی از چشم خریدار متوجه می‌شود که او حاضر است این ملک را به‌خاطر نزدیکی به محل سکونت پدرش یا دلایل دیگری، هر طور شده خریداری کند، ولو 10 میلیون گران‌تر. در این معامله مشاور املاکی به جای دریافت حق کمیسیون از انجام معامله، با فروشنده ملک وامی‌بندد و با او توافق می‌کند 10 میلیون تومان به قیمت اضافه کند و این مازاد را بین فروشنده و بنگاه به‌صورت مساوی تقسیم کند.