در جست‌و‌جوی شادمانی - ۲۶ مرداد ۹۱
طراحی داخلی: صنعت برتر کشور دانمارک
از سمت چپ: آباژور زمینی بنتوود توسط شرکت کاپرانی: ۵۵۰ دلار؛ قالیچه‌ای با طرح قرینه‌ای از ورنر پنتون: ۱۴۶۵ پوند برای ابعاد دو در سه، میز قهوه: ۳۲۵ یورو، صندلی ساج و بلوط از فین یول: ۷۷۳۵ دلار، کوسن ۴۵ در ۴۵ سانتی‌متری از شرکت روزنبرگ: ۵۴ یورو؛ کاناپه دو نشیمنه از فین یول پوئتن: ۱۱۰۰۰ دلار، میزی با پایه‌های مثلثی از کورت استرویگ: ۲۰۸۹ پوند. کپنهاگ معمولا در لیست شهرهایی ذکر می‌شود که بهترین کیفیت زندگی را ارائه می‌دهند. این شهر همچنین به‌عنوان یکی از برترین شهرها در انطباق با محیط زیست به شمار می‌رود. سواحل آن، مکان امن و پاکیزه ای برای شنا محسوب می‌شود و ۵۵ درصد از شهروندانش با دوچرخه تا محل کار رفت و آمد می‌کنند. در آمارهای سال اخیر کشورهای حوزه OECD آمده است که دانمارکی‌ها خوشحال‌ترین مردمان روی زمین هستند.
گرچه دلایل این رضایت ملی قابل بحث و بررسی است، بسیاری معتقدند که دلیل این شادمانی به باور دانمارکی‌ها ربط دارد، مبنی بر اینکه طراحی داخلی خوب، زندگی مردم را بهبود می‌بخشد و خانه‌های دانمارکی از خانه‌های شهری سنتی تا خانه‌های شیک جمع و جور، این فلسفه را بازتاب می‌دهند. فضای داخلی خانه معمولا تمیز و مینی‌مالیستی است: دیوارهای سفید و کف چوبی معمولا چارچوبی ساختاری برای لوازم کاربردی و ساده فراهم می‌سازد. زمینه کار، تک‌رنگ و یکنواخت است که شاید فقط یک دسته از نور لامپ، انعکاس رنگ کوسن یا سایه صندلی بر آن افتاده است. پرده‌ای اگر وجود داشته باشد، سفید و گشوده است و هر خانه پر است از شمع ـ که نشان از وسواسی دانمارکی دارد تا به وسیله آن فضایی راحت و آسوده برای خود فراهم آورند.
این رویکرد مشخص نسبت به فضای داخلی به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، یعنی زمانی که معماران و طراحان این ایده را ترویج دادند که لوازم خانگی باید قابل پرداخت و با کیفیت باشند تا بیشتر دانمارکی‌ها بتوانند یک زندگی بهتر داشته باشند. این دیدگاه هنوز پس از ۶۰ سال درست انگاشته می‌شود و منازل ساده و بی‌غل و غش، دانمارکی‌ها را مورد ستایش مردمان سرتاسر جهان قرار داده است.
امسال، دهمین سالگرد سازمان ایندکس است: طراحی برای بهبود زندگی؛ یک سازمان غیرانتفاعی که معتقد است طراحی داخلی یک فاکتور اساسی در خلق جهانی برتر است. این سازمان که در دانمارک مستقر است، اکنون به خاطر ارائه بزرگ‌ترین جایزه طراحی به قیمت 500.000 یورو در سطح بین‌المللی شناخته شده است.
اکنون ۴۰۰ بنگاه وسایل خانگی در دانمارک فعال هستند که ارزشی معادل با ۷/۱ میلیارد دلار تولید می‌کنند و این صنعت، پنجمین صنعت مهم دانمارک در زمینه صادرات محسوب می‌شود. کار آنها، که با نام سبک مدرن دانمارکی شناخته می‌شود، بر اساس اصول مینی‌مالیسیتی جنبش باوهاوس آلمان است (جنبشی که بر سادگی و کاربردی بودن خانه تاکید ویژه‌ای داشت). خطوط ساده اند و هر المان از هر قطعه‌ خانه برای خود علتی دارد. این ضرب‌المثل قدیمی که «فرم پیروی کاربرد است» در فرهنگ دانمارکی تغییر یافته است و فرم و کاربرد هر دو از اهمیتی یکسان برخوردارند.
مادز یوهانسون و آنتونیو اسکافیدی هر دو در مکتب طراحی دانمارک تحصیل کردند. یوهانسون می‌گوید: «بسیار خوشحالم که در چنین شرایطی تحصیل کرده‌ام. می‌توان گفت که خدا به ما لطف کرده است که این سلیقه خاص را به ما داده است. فکر می‌کنم برای طراحان سایر کشورها سخت‌تر باشد که در این سبک کار کنند؛ زیرا آنها از نعمت حضور در این مکتب و فرهنگ فکری برخوردار نبوده‌اند»
یکی از مدیران صنعت طراحی دانمارک معتقد است که دانمارکی‌ها آنقدر به لوازم خوب خانه عادت کرده‌اند که گاهی اهمیت آنها را نادیده می‌گیرند. به‌عنوان مثال، کودکان در مدرسه روی صندلی‌های فریتز هاوسن می‌نشینند و چراغ‌های پول‌هنینگزن بیمارستان‌ها را روشن می‌کنند. او می‌گوید: وقتی با همسرم ازدواج کردم، صندلی‌های خانه‌اش مشابه با صندلی‌های مطب دندانپزشکم بود
مدیر شرکت فریتز هاوسن معتقد است برای آنکه سبک دانمارکی را بفهمید ابتدا باید نگاهی به ساختار این کشور داشته باشید.
او می‌گوید: «جامعه ما بر یک دموکراسی سنتی بنا شده است. ما آموزش آزاد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آزاد داریم. در دانمارک تفاوت طبقاتی آن‌طور که در سایر نقاط اروپا وجود دارد مشاهده نمی‌شود و همه اینها در رویکرد ما به طراحی انعکاس یافته است. وسایل منزل به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تا مدت زیادی کار کنند؛ زیرا ما نمی‌توانیم سال بعد همان لوازم را مجددا خریداری کنیم و این ایده به شدت در ذهن طراحان ما قوت گرفته است. به مواد و مصالح با احترام نگریسته می‌شود و همیشه دلیلی وجود دارد که چرا یک وسیله به فلان طریق خاص ساخته شده است». اما او اضافه می‌کند که آب و هوا نیز نقش مهمی در طراحی آنها داشته است. «زمستان‌های ما طولانی و تاریکند و ما دیوارها را سفید نگه می‌داریم تا نور هر چه بیشتری را به داخل خانه بکشانیم. مردم زمان و انرژی زیادی را روی خانه‌هایشان صرف می‌کنند، زیرا به این طریق نشان می‌دهیم که چه شخصیتی داریم، چگونه زندگی می‌کنیم و چه باورهایی داریم و ما معتقدیم که فضاهای داخلی زیبا قطعا شما را شادمان‌تر می‌کنند.»
منبع: Finacial Tims