خودروهای صفر با وجود نو بودنشان ممکن است خیلی وقت‌ها نیاز صاحبانشان به آسایش و راحتی یا حتی مسائل امنیتی یک خودرو را تامین نکنند.

هر چند این خودروها نیاز صاحبانشان به جا‌به‌جایی را برطرف می‌کنند، اما ممکن است نیازهای دیگر نظیر آسایش و احساس امنیت را برطرف نکنند. این احساس نیاز به تجهیزات بیشتر هم در خودروهای مختلف وجود دارد، از خودروهای ارزان گرفته تا گران قیمت! زیرا همه خودروسازان برای محصولات خود یک سبد امکانات و آپشن با توجه به قیمت خودرو در نظر می‌گیرند تا مشتری‌های خود را با خودرویی راحت‌تر و ایمن‌تر به جاده‌ها بسپارند. حالا بسته به حرفه‌ای بودن خودروسازها، این سبد امکانات و آپشن‌ها می‌توانند متنوع‌تر و کارآتر باشند.


اما این امکانات و آپشن‌ها در‌ واقع می‌توانند یک رانندگی راحت و ایمن را مخصوصا در مسیرهای طولانی برای رانندگان و سرنشینان تضمین کنند. نکته‌ای که هنگام خرید این تجهیزات باید به آن توجه داشته باشید این است که این نیازها خیلی وقت‌ها واقعی هستند و خیلی وقت‌ها غیر‌واقعی و لوکس! قیمت آنها هم با توجه به کیفیت و جنسی که دارند کم و زیاد می‌شود. برای مثال نیاز به دزدگیر، موبایل هندزفری یا کروز کنترل که سرعت خودرو را کنترل می‌کند خوب و واقعی به نظر می‌رسند که بودنشان در یک خودرو لازم به نظر می‌رسد. همچنین قیمت این امکانات هم با توجه به کیفیتشان متفاوت است.
وجود بسیاری از این تجهیزات در خودرو از این نظر خوب است که خیال شما را از پرداخت هزینه‌های بعدی دیگر مانند جریمه‌های پلیس یا حتی هزینه‌هایی سنگین‌تر نظیر دزدی از خودرویتان راحت می‌کند. برای مثال با وجود دزدگیر، خودروی شما تا حدود زیادی از سرقت در امان خواهد ماند، یا موبایل هندزفری به شما کمک می‌کند که هنگام رانندگی به راحتی و با امنیت بیشتری به مکالمات خود برسید. از نظر دیگر استفاده از این تکنولوژی شما را از جریمه‌های تلفن همراه پلیس هم حفظ خواهد کرد، جریمه‌هایی که گاهی اوقات ممکن است حتی به پارکینگ رفتن خودروی شما هم منجر شود!


اما برخی دیگر از امکانات هم هستند که با وجود لذت‌بخش بودنشان ممکن است کمی لوکس و غیر‌ضروری به نظر برسند، برای مثال تکنولوژی سان روف با وجود خوب بودنش خیلی وقت‌ها غیرضروری به نظر می‌رسد مخصوصا که قیمت آن چیزی حدود دو میلیون تومان است!
با تمام این تفاسیر خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که خریداران خودروهای صفر کیلومتر برای اینکه لذت بیشتری از رانندگی و خودروی خود ببرند کمی زیر خرج می‌روند، مخارجی که البته خیلی وقت‌ها با آن تصور اولیه از خرید خودروی صفر جور در نمی‌آیند، زیرا بسیاری از مشتریان با این تصور سراغ خرید خودروهای صفر می‌روند تا چند سال از هزینه کردن برای خودرویشان بی‌نیاز باشند، اما اتفاقی که بعد از خرید یک صفر کیلومتر رخ می‌دهد درست عکس این تصور است. در‌ واقع تازه بعد از خرید است که نیازهای خودروی شما در هر کلاسی مشخص می‌شود، از جاسوییچی گرفته تا کفی صندوق عقب و کیسه چند‌منظوره و سان روف و دزدگیر و دیگر آپشن‌ها که همان طور که اشاره شد بسیاری از آنها ضروری به نظر برسد و بسیاری از آنها هم غیر‌ضروری. قیمت این آپشن‌ها هم که قرار است نیاز شما به یک خودروی راحت و ایمنی را برآورده کنند از ۲۰۰۰ تومان آغاز می‌شود تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان!


به این ترتیب با توجه به سلیقه افراد در تجهیزات آپشن و دیدگاه مشتری‌ها از راحتی و ایمنی یک خودرو و همچنین با توجه به قدرت خرید افراد، قیمت‌های مختلفی برای تجهیز یک خودرو به امکانات مختلف وجود دارد، اما یکی از کارشناسان این حوزه برای تجهیز خودرو ابتدا تجهیز بخش ایمنی را توصیه می‌کند، ‌زیرا این بخش تاثیر زیادی در آرامش راننده و سرنشینان یک خودرو دارد. دزدگیرها، قفل‌های ضد سرقت، قفل فرمان، موبایل هندزفری، کنترل کروز، سنسور دنده عقب و … در این دسته قرار می‌گیرند. پیشنهادهای بعدی این کارشناس برای تجهیز خودروی شما تزئینات داخلی نظیر روکش‌های مختلف، سان روف و امکاناتی از این دست است. به عقیده این کارشناس با ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان، امکانات اولیه‌ای که در حد متوسط رو به بالا باشد ممکن است. در‌واقع همانطور که گفته شد به تعداد افراد مختلف قیمت‌های متفاوتی هم می‌توان برای تجهیز یک خودرو در نظر گرفت، می‌توان گفت دامنه این قیمت‌ها از۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۲ یا ۳ میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند، اما برای نصب آپشن، بهتر است به کجا مراجعه کنید؟ ممکن است شما جزو افرادی باشید که نه وقت کافی برای سر زدن به لوکس‌فروشی‌ها را داشته باشید و نه حوصله انجام این کار را؛ بنابراین می‌توانید هنگام تحویل خودروی خود به فروشگاه‌های تجهیزات جانبی کارخانه‌ای که خودروی خود را از آن تحویل گرفته‌اید، سری بزنید تا خودروی خود را به آپشن‌هایی که فکر می‌کنید لازم است بر روی خودرویتان نصب شود مجهز کنید. در این فروشگاه‌ها شما می‌توانید از تجهیزات مختلف و همین طور مشاوره افرادی که در آنجا حضور دارند استفاده کنید. در ادامه جداولی را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده قیمت تجهیزات مختلف در چند کلاس از خودروهای داخلی است. این‌ لیست‌ها شامل تجهیزاتی هستند که به صورت میانگین بر روی بیشترکلاس‌ها نصب می‌شوند: