گروه شهری- سال ۹۲ سال پرجنب و جوش و شلوغی برای اهالی تهران است، سالی که بسیاری از پروژه‌ها به ثمر می‌نشینند.
تکمیل پروژه بزرگراهی صدر، بهره‌برداری کامل از تونل نیایش، افتتاح بزرگراه امام علی (ع)، بهره‌برداری از تونل امیرکبیر، افتتاح مرکز تئا‌تر حرفه‌ای خاوران، تکمیل باغ پرندگان، بوستان نهج البلاغه و ... برخی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که نیمه نخست سال ۹۲ به بار می‌نشینند تا بار دیگر تحولی در شهر تهران ایجاد شود. بر بام بزرگراه صدر
افزایش روزافزون ترافیک در محور صدر به دلیل گسترش مناطق مسکونی و صنعتی در شرق تهران در حوزه بزرگراه بابایی، شهر جدید پردیس، رودهن - بومهن، دماوند و...، عدم وجود مسیر کمربندی شمالی در تهران و عدم امکان احداث کمربندی شمالی تهران از جمله عواملی بود که مدیران شهری را بر آن داشت تا به فکر افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه شهید صدر بیافتند به همین منظور مدیریت شهری تهران تصمیم گرفت تا با احداث تونل نیایش و طبقاتی کردن بزرگراه شهید صدر، گام دیگری در جهت توسعه شریان‌های ارتباطی پایتخت، به خصوص شریان‌های ارتباطی شرقی-غربی شهر بردارد. پروژه دو طبقه شدن بزرگراه صدر که قرار بود تا بهمن ماه امسال همزمان با تونل نیایش به پایان برسد به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که در ورود تجهیزات از خارج از کشور به وجود آمد به تعویق افتاد با این حال قرار است که این پروژه که برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود در فروردین سال آینده به بهره‌برداری برسد.
بهره‌برداری از بلند‌ترین
بزرگراه شمالی- جنوبی تهران
کلنگ پروژه بزرگراه امام علی(ع) نزدیک به ۳ دهه پیش به زمین زده شد، اما عبور این بزرگراه ۳۳ کیلومتری از درون بافت مسکونی متراکم و فرسوده مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، و ۱۵ موجب شد که جسارت مدیران برای تکمیل این بزرگراه کم باشد، اما از اواسط سال ۹۰ این پروژه مهم شهری که عنوان عظیم‌ترین پروژه در بحث تملک را از آن خود کرده است در دستور کار مدیریت شهری اخیر قرار گرفت و قرار است که همزمان با میلاد امام علی در ۵ خرداد ماه به بهره‌برداری برسد.
افتتاح تونل امیر کبیر و تنفس محدوده بازار
پروژه ساخت تونل امیرکبیر یکی از پروژه‌های مهم شهر تهران است که قرار است روزنه‌ای شود برای تنفس محدوده مرکزی شهر و به ویژه بازار تهران. کار‌شناسان معتقدند: اهمیت کارکردهای ترافیکی تونل امیر کبیر در بافت‌های پرتراکم مناطق ۱۲ و ۱۴ کمتر از تونل بزرگ نیایش نیست و می‌تواند حجم ترافیک را از محدوده بازار به زیر زمین منتقل کند و حجم ترافیک را در این محور کاهش دهد. هم اکنون تونل امیر کبیر در حال طی مراحل نهایی است، اما به دلیل ارتباط آن با بزرگراه امام علی (ع) بهره‌برداری از آن همزمان با بهره‌برداری از بزرگراه امام علی (ع) که در ۵ خرداد ماه است انجام خواهد شد. تونل امیر کبیر تونلی حدود ۲ کیلومتر است که از سه راه امین حضور آغاز و به بزرگراه امام علی(ع) ختم می‌شود.
بهره‌برداری از پروژه‌های فرهنگی
به گفته مسوولان شهری سال ۹۲ سال به بار نشستن پروژه‌های فرهنگی هم هست. طرح ساخت مرکز نمایش‌های آیینی صبا که برای حفظ، احیا و ارتقای تئاترهای آیینی به اجرا درآمده است در سه ماهه نخست سال ۹۲ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین مرکز تئا‌تر حرفه‌ای خاوران که در منطقه ۱۵ در شرق تهران واقع است در بهار ۹۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. در بین این پروژه‌ها باغ کتاب تهران نیز در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع و بنایی به وسعت ۵۴ هزار و ۷۱۹ مترمربع در حال احداث است و تا خرداد ماه به بار می‌نشیند.
دریاچه چیتگر پر آب می‌شود
دریاچه مصنوعی چیتگر درحالی در شمالغرب پایتخت در حال آبگیری است که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند که ساخت این دریاچه می‌تواند به تغذیه سفره‌ آب‌های زیرزمینی، تلطیف هوای منطقه و حوزه غرب تهران و ایجاد آرامش‌روانی مردم کمک شایانی کند. سابقه طرح ساخت این دریاچه به نخستین طرح جامع تهران که پیش از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۴۷ تدوین شد، بازمی‌گردد.
بهره‌برداری از فاز دوم بوستان نهج البلاغه
بوستان نهج البلاغه یکی از بوستان‌های زیبا و مفرح غرب تهران است که به دلیل شرایط خاص توپوگرافی، فضای تفریحی مناسبی را برای گردشگران و همشهریان فراهم کرده است. این بوستان که فاز نخست آن با وسعتی بالغ بر ۳۵ هکتار احداث شده هم‌اکنون مراحل نهایی فاز دوم را سپری می‌کند، به طوری که مدیران شهری قول داده‌اند که شهروندان بتوانند در نوروز ۹۲ و روز طبیعت از این بوستان که روی روددره فرحزاد واقع شده است بهره ببرند.
پرواز پرندگان در باغ پرندگان تهران
احداث باغ پرندگان در دل جنگل‌های لویزان، یکی از رویکردهای مدیریت شهری در آشتی دادن شهروندان با طبیعت است. شهرداری تهران تابستان سال گذشته بود که کلنگ احداث بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور را در منطقه شمال شرق تهران و در باغ لویزان بر زمین زد تا تا فضای مفرحی برای شهروندان ایجاد شود. این پروژه در سه ماهه اول سال آینده تحویل شهروندان داده می‌شود.
سال ۹۲ سال توسعه حمل و نقل عمومی
در کنار تمامی پروژه‌هایی که گفته شد تکمیل پروژه‌های حمل و نقلی هم از جمله اقداماتی است که با جدیت در سال ۹۲ دنبال می‌شود. تکمیل خط سه متروی تهران، افتتاح ایستگاه متروی فرودگاه امام (ره)، راه اندازی خطوط اتوبوس تندرو (بی‌آر تی) در بزرگراه‌های صدر و امام علی (ع) و... برخی از مهم‌ترین عملیات‌هایی است که برای سال آینده پیش بینی شده و در حال پیگیری است.