زندگی سیاهپوستان کم‌رونق‌تر از غیرسیاهپوستان آمریکایی است
نگار حسینی به نظر می‌رسد بعد از دهه‌ها تلاش برای رسیدن به جامعه‌ای با میزان نژادپرستی کمتر، هنوز رنگ پوست در میزان رفاه شهروندان آمریکایی شاخصی تاثیرگذار در داشتن زندگی بهتر یا محروم بودن از آن است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که هنوز سیاهپوستان آمریکایی به نسبت غیر سیاهپوستان از رفاه کمتری برخوردارند. تحقیق اخیر گالوپ در جامعه مردان آمریکایی انجام شده اما ممکن است بتوان آن را با اندکی اغماض در مورد جامعه زنان سیاهپوست آمریکایی نیز تعمیم داد. در میان مردان جوان سیاهپوست که شهروند ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شوند اشتغال کمتر و میزان دسترسی کمتر به بهداشت و درمان، تحصیلات کمتر به چشم می‌خورد و در مقابل این جامعه بیش از مردان جوان غیرسیاهپوست در زندان‌ها به سر می‌برند.
بررسی‌های گالوپ نشان می‌دهد که در میان مردان آمریکایی، سیاهپوستان از رفاه کمتری نسبت به سفیدپوستان برخوردارند. این مورد بیش از همه در میان مردان جوان که از رتبه بالاتری برخوردارند به چشم می‌خورد. براساس آمار و ارقام‌های موجود شاخص رفاه مردان سیاهپوست کمتر از ۳۵ سال در ایالات‌متحده آمریکا دست‌کم یک واحد از دیگر گروه‌ها کمتر است. به نظر می‌رسد این تفاوت کاملا معنادار است.

این یافته‌ها از جامعه آماری شامل ۹۸ هزار مرد آمریکایی بالاتر از ۱۸ سال به دست آمده است. این آمارگیری از تاریخ ۲ ژانویه تا ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ انجام شده است.(جدول شماره ۱)
گروه مردان جوان سیاهپوست، گروهی در ایالات‌متحده آمریکا هستند که در میان آنها استخدام کمتر است، نرخ تحصیلات پایین‌تر است، دسترسی کمتری به بهداشت و درمان وجود دارد و نرخ بالاتری از زندانی بودن در میان آنها نسبت به دیگر گروه‌های سنی، جنسیتی و نژادی به چشم می‌خورد. خبری که در مناطق فرگوسن، میسوری و نیویورک منجر به اعتراض‌هایی در خیابان‌ها بابت واکنش به مرگ یک مرد جوان سیاهپوست در دستان پلیس شد، به خوبی می‌تواند نشان‌دهنده کمبودهای این قشر از شهروندان ایالات‌متحده آمریکا باشد. ماجرا از این قرار بود که هیات منصفه ویژه دادگاهی در ایالت میسوری آمریکا اعلام کرد علیه یک افسر پلیس که به قتل یک نوجوان سیاهپوست متهم شده، اعلام جرم نخواهد کرد. رابرت مک کالک، دادستان ایالت میسوری گفته بود که تصمیم هیات منصفه ویژه در پی بررسی دقیق همه شواهد گرفته شده است. مایکل براون که ۱۸ سال سن داشت در نهم اوت به وسیله دارن ویلسون، از ماموران سفید پوست پلیس در فرگوسن کشته شد. خبر منع تعقیب قضایی مامور ضارب نوجوان سیاهپوست که دوشنبه شب اعلام شد، با بروز ناآرامی در شهر فرگوسن همراه شد.pic1
شاخص رفاه در میان سیاهپوستان ۱۸ تا ۳۴ ساله، ۵۹.۱ است. این شاخص در حدود ۱.۸ واحد از شاخص رفاه در میان غیرسیاهپوستان در این بازه سنی کمتر است. در گروه سیاهپوستان بالای ۶۵ سال شاخص رفاه، ۶۳.۸ گزارش شده است که در مقایسه با شاخص ۶۵.۷ در گروه ۶۵ ساله‌های غیر سیاهپوست، ۱.۹ واحد کمتر است. گروه‌های سنی ۳۵ تا ۴۹ ساله‌ و ۵۰ تا ۶۴ ساله‌های سیاهپوست تفاوت نسبی کمتری به لحاظ شاخص رفاه با گروه‌های سنی مشابه در دسته غیر سیاهپوستان دارند. براساس این اطلاعات، مردان آسیایی و اسپانیایی تبار آمریکایی بالاترین میزان رفاه را در میان مردان جوان آمریکایی دارند. در مورد مردان آسیایی، رفاه در تمامی گروه‌های سنی از دیگر گروه‌های نژادی بالاتر است، مردان سفیدپوست اسپانیایی تبار در همه گروه‌های سنی غیر از گروه سنی بالای ۶۵ سال، در رتبه بعدی قرار دارند. (جدول شماره ۲)
ارزیابی زندگی در میان مردان سیاهپوست زیر 35 سال
مشابه آنچه در مورد رفاه به شکل عمومی دیده می‌شود، ارزیابی زندگی مردان جوان سیاهپوست زیر ۳۵ سال نسبت به گروه‌های غیر سیاهپوست نشان می‌دهد که این گروه از زندگی کم‌رونق‌تری برخوردارند. (جدول شماره ۳)
شهروندان نگران آمریکاییpic2
بیراه نیست که یکی از نگرانی‌های اصلی مردم آمریکا در سال‌های اخیر نگرانی در مورد نژادپرستی بوده است. در دو دهه اخیر چهار موضوع همواره در صدر مواردی بوده‌اند که به اعتقاد شهروندان آمریکایی مهم‌ترین مسائل جامعه این کشور هستند. درصد قابل توجهی از آمریکایی‌ها معتقدند حکومت این کشور مهم‌ترین مشکل شان است. به‌خصوص در سال‌های اخیر مسائل و مشکلات اقتصادی نیز توانسته‌اند به بالاترین سطح نگرانی شهروندان آمریکایی تبدیل شوند. بیکاری هم به سیاق بسیاری جوامع دیگر از مهم‌ترین مساله بخش قابل توجهی از مردم آمریکا است. اما در این میان چیزی که بیش از همه به چشم می‌آید، نگرانی شهروندان ایالات‌متحده آمریکا در مورد نژادپرستی به‌عنوان اصلی‌ترین مشکل جامعه آمریکایی است. اهمیت موضوع در این است که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تاکنون مساله ویژه‌ای رخ نداده که درصد شهروندان نگران در مورد نژادپرستی را تا سطحی این همه قابل توجه بالا ببرد. در حال حاضر حدود ۱۳ درصد شهروندان آمریکایی می‌گویند که نژادپرستی مهم‌ترین معضل جامعه این کشور است. pic۳
نژادپرستی هنوز هم یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه آمریکا است. در سال 1992 _نخستین دوره‌ای که موسسه گالوپ بررسی‌ها در این‌باره را آغاز کرد_ درصد شهروندانی که می‌گفتند نژادپرستی در ایالات‌متحده آمریکا مهم‌ترین معضل این کشور است، 15 درصد بود. در حال حاضر این درصد، 13 درصد است و کماکان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که شهروندان آمریکایی در مورد آن نگران هستند.
از سال ۱۹۹۲به بعد درصد شهروندان آمریکایی که معتقد بوده‌اند نژادپرستی بزرگ ترین مشکل در ایالات‌متحده آمریکا است، از ۰ درصد تا ۵ درصد در نوسان بوده است. یکی از مهم ترین مسائلی که نگرانی در مورد نژادپرستی را تا این اندازه بالا برده است، درگیری‌ها میان پلیس و سیاهپوستان در میسوری، فرگوسن و چند منطقه دیگر بوده است.