وام خرید مسکن چقدر آب می‌خورد؟
بانک‌مسکن اعلام کرد، برای پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن باید حداقل درآمد فرد متقاضی وام مورد تایید بانک قرار گیرد و برای بانک محرز شود فرد متقاضی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را دارد.
درآمد این زوج‌های جوان متقاضی وام ۵۰ میلیونی باید به گونه‌ای باشد که برای بانک مسکن مسجل شود که این افراد می‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند، چون که اقساط این وام ۵۰ میلیونی تا حدودی بالاست و اگر به بانک مسکن مسجل نشود که اقساط وام پرداخت خواهد شد، معوقات و مطالبات بانک افزایش می‌یابد.
این زوج‌های جوان باید درآمدی که به بانک برای دریافت تسهیلات اعلام می‌کنند، به گونه‌ای باشد که اگر هر دو هم شاغل نباشند و تنها یکی از آنها شاغل باشند، از بازپرداخت اقساط مطمئن کند.
بانک‌مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن را از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان افزایش داد. همچنین سقف وام تعمیرات -وام جعاله- نیز از ۵ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته که امکان دریافت همزمان ۲ وام خرید و تعمیرات وجود دارد.بانک‌ مسکن در اقدامی تازه برای آن دسته از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها از ۱۷ دی ماه ۹۲ به بعد باشد، مجوز پرداخت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات خرید را از شورای پول و اعتبار دریافت کرده که به این ترتیب زوج‌های تازه می‌توانند ۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند.
اقساط ۵۰ میلیونی زوجین به روش پلکانی ماهانه از ۶۴۹ هزار تومان شروع و تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ادامه می‌یابد.
اقساط ۵۰ میلیونی وام زوج‌های جوان به روش ساده ماهانه ۷۵۳ هزار تومان در طول ۱۲ سال است (یعنی برای وام ۵۰ میلیون تومانی باید در طول ۱۲ سال ۱۰۸ میلیون و ۴۳۲هزار تومان بپردازد).
به این ترتیب زوجین اگر بازپرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی خود را با اقساط به روش ساده انتخاب کنند در طول ۱۲ سال حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به نفع‌شان خواهد شد.همچنین در تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی نیز بازپرداخت اقساط به روش پلکانی ماهانه از ۴۳۲ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۷۳۰ هزار تومان ادامه می‌یابد، ولی اگر به روش ساده بازپرداخت اقساط خود را انجام دهد ماهانه ۵۲۷ هزار تومان طی ۱۲ سال بازپرداخت خواهد کرد.
در تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی نیز اگر مشتری روش ساده را برای بازپرداخت اقساط انتخاب کند حدود هفت میلیون تومان سود در طول ۱۲ سال به نفع مشتری خواهد شد.
بازپرداخت اقساط به روش پلکانی در تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی نیز از ۴۳۲ هزار تومان شروع و سپس در سال‌های بعد ۴۵۰ هزار، ۴۷۰ هزار و در سال پنجم به ۵۲۷ هزار تومان می‌رسد.
مقایسه روش پرداخت ساده و پلکانی تسهیلات خرید مسکن بانک مسکن نشان می‌دهد: مشتری با بازپرداخت اقساط به روش پلکانی سود بیشتری به بانک پرداخت می‌کند، ولی در روش‌ ساده به نفع مشتری است، چرا که سود آن ۱۵درصد و در طول ۱۲ سال است.
بازپرداخت اقساط ۱۲ساله تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی مسکن به‌روش ساده ماهانه ۷۵۰ هزار و ۴۳۸ تومان است.
با احتساب نرخ سود سالانه ۱۵ درصد کل سود تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به‌روش ساده بالغ بر ۵۸ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۲۷۲ تومان است. در مجموع متقاضی باید ۱۰۸ میلیون و ۶۳ هزار و ۷۲ تومان را ظرف ۱۲سال (۱۴۴ ماه) به بانک مسکن پرداخت کند.تسهیلات جدید خرید مسکن را می‌توان از شعب بانک مسکن و همچنین از فرابورس به‌صورت اوراق تهیه کرد.
برای دریافت این تسهیلات نیازی به سپرده‌گذاری نیست و می‌توان امتیاز این تسهیلات را از کسانی که یکسال پیش در بانک مسکن سپرده‌گذاری انجام داده‌اند و حالا نوبت دریافت وام‌شان فرا رسیده، خریداری کرد.
هزینه خرید اوراق تسهیلات ۴۵ میلیون تومانی حدود ۶ میلیون تومان ظرف چند روز گذشته بوده که البته قیمت این اوراق به‌صورت روزانه در فرابورس تغییر می‌کند.
قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی بانک مسکن یک روز قبل از ابلاغ مصوبه افزایش وام حدود ۳۹ هزار تومان بود اما در طول هفته گذشته به نزدیک ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
گفته می‌شود به‌خاطر رونق پیش‌رو در خرید مسکن و همچنین جذاب شدن وام خرید مسکن، قیمت اوراق افزایش پیدا کرده است.زمستان سال گذشته که معاملات مسکن رونق پیدا کرده بود، قیمت اوراق تسهیلات ۲۰ میلیونی خرید مسکن به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان برای هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی رسید. حالا برای این دوره از یک سو پیش‌بینی این است که سقف قیمت سال گذشته اوراق خرید مسکن دوباره تجربه شود و از سوی دیگر برخی پیش‌بینی‌ها این میزان افزایش را رد می‌کند.
با این حال به نظر می‌رسد قیمت این روزهای اوراق تسهیلات خرید مسکن تا حدودی به‌خاطر شروع پرداخت وام جدید غیرواقعی و کاذب باشد و شاید در هفته‌های آینده سطح قیمت اوراق تاحدودی کاهش پیدا کند.