آلایندگی سیمان آبیک به  مرز صفر رسید
مهندس فتوگرافی مدیر عامل شرکت سیمان آبیک در روز هوای پاک (29 دیماه) اعلام کرد: این شرکت طی یک دوره یازده ساله با صرف هزینه ای بالغ بر 67 میلیارد تومان موفق شده آلایندگی خود را به پایین تر از سطح الزامات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست برساند. وی گفت: سیمان آبیک یکی از واحدهای قدیمی تولید سیمان است که آغاز فعالیتش به دهه 50 شمسی باز می گردد . این شرکت در ابتدا با دو خط 3500 و 4000 تنی فعالیت خود را آغاز کرد. هرچند این شرکت در روزگاری کار خود را شروع کرد که صنعت سیمان گستردگی امروز را نداشت لیکن در زمان خود به جدیدترین فناوری روز دنیا مجهز بود.
فتوگرافی افزود: در آن زمان الزامات زیست محیطی اهمیت امروز را نداشت لیکن با گذر زمان و جدی شدن مسائل زیست محیطی از یکسو و ضرورت ارتقای کمی و کیفی تولید، سیمان آبیک درصدد انطباق خود با شرایط روز برآمد که نتیجه آن بهینه سازی مصرف انرژی و پیش بینی ارتقای ظرفیت تولید در ۲ خط این شرکت تا سقف ۱۶۵۰۰ تن در روز و نصب تجهیزات فیلتراسیون فوق پیشرفته در این خطوط بود که البته خط دوم در مرحله نهایی راه اندازی است و امیدواریم در دهه فجر به بهره برداری برسد.
براساس اظهارات فتوگرافی، سیمان آبیک همگام با نصب تجهیزات فیلتراسیون پیشرفته و نوسازی خطوط همیشه تحقیق را مد نظر داشته و در تلاش بوده از دانش روز دنیا در زمینه تولید و حفظ الزامات زیست محیطی بهره ببرد.
نتیجه چنین رویکردی بهره وری مناسب از خطوط تولید فوق مدرن به ویژه افزایش راندمان فیلترها در اواخر سال گذشته در این شرکت است . علاوه بر آن میزان آلایندگی در این شرکت به حدی کاهش یافته که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست یکی از شرکت های تقریبا پاک تلقی می شود.
فتوگرافی با اشاره به وضعیت فعلی بازار سیمان که با توجه به رکود ساخت و ساز پروژه های عمرانی با افول تقاضا مواجه شده از تلاش سیمان آبیک برای استفاده بهینه از این شرایط در جهت ارتقای کیفی خطوط و حرکت هرچه بیشتر در جهت انطباق با الزامات زیست محیطی خبر می دهد.
سیمان‌آبیک امروز در سایه اقدامات صورت گرفته در دهه اخیر توانسته به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان تبدیل شود و در حال حاضر در این شرکت ۱۵۵۰ نفر اشتغال به کار دارند.
براساس اظهارات فتوگرافی مهمترین اقداماتی که سیمان‌آبیک انجام داده رفع موانع زیست محیطی توسعه بوده که اگرچه هزینه سنگینی برای شرکت در برداشته لیکن آبیک را به یکی از موفق ترین شرکتها تبدیل کرده است.
افزایش تعداد کارخانجات تولید سیمان به بیش از ۷۰ واحد که رشد قابل توجه ظرفیت تولید داخلی را رقم زده در کنار کاهش مصرف موجب شده اکثر تولید کنندگان سیمان برای ادامه فعالیت به صادرات روی آورند که این اقدام برای کارخانجات لب مرز راحت تر و اقتصادی تر است اما آبیک نیز از این قاعده غافل و مستثنی نبوده است و شرکت طی سالهای اخیر به عراق ، آذربایجان، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی صادرات سیمان و کلینکر داشته است.
یکی دیگر از راهکارها برای جلوگیری از کاهش تولید و یا مقابله با مازاد سیمان در واحدهای سیمان ساز و بازار، تعریف کاربری جدید برای این محصول و تولید محصولات جدید منطبق با این کاربری هاست که البته در دنیا سابقه طولانی دارد اما در ایران هنوز باب نشده است.
به عنوان مثال روکش جاده ها با سیمان‌های خاص یا تولید سیمان بتنی RCC که به عنوان بتن غیر مسلح می باشد سالهاست در اروپا، آمریکا و شرق دور باب شده اما در ایران کار جدیدی است و سیمان ساز ها در تلاش هستند این مساله را باب کنند که سیمان آبیک جزو اولین ها بوده که به صورت آزمایشی این سیمان را تولید کرده است.
سیمان آبیک با توجه به شرایط خاص مصرف انرژی در کشور از حدود 8 سال قبل یک واحد بهینه سازی مصرف انرژی به وجود آورده که مسئولیتش استفاده از تکنولوژی ها و انرژی های نو و کاهش مصرف انرژی است که دستاوردهای خوبی هم به همراه داشته است.
در کنار اجرای طرح های کاهش آلایندگی و مدیریت مصرف انرژی سیمان آبیک اقدام به ایجاد ۱۹۷ هکتار فضای سبز از ۷۰۰ هکتار کل مساحت کارخانه کرده که در نوع خود در کشور کم نظیر است. البته طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب انسانی هم در شرکت در دستور کار است که روند اجرایی را با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز پشت سر می گذارد.
به گفته فتوگرافی، اقدامات زیست محیطی صورت گرفته در سیمان آبیک از جمله نصب تجهیزات فیلتراسیون پیشرفته که گرد و غبار در مجموعه را به شدت کاهش داده شرایطی را فراهم آورده که خیلی ها فکر می کنند خطوط تولید سیمان آبیک متوقف است و فعالیتی ندارد.
وی در ادامه از تهیه یک طرح جامع زیست محیطی به درخواست سازمان محیط زیست برای سیمان آبیک و همچنین طرح مشابهی برای معدن این مجتمع بزرگ سیمانی خبر داد و یادآور شد: پسماندهای PCB در سیمان آبیک را نیز تحت نظارت مسئولان زیست محیط امحاء کردیم و سیستم تصفیه فاضلاب مجتمع هم تکمیل شده است.
مهندس لشکری معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با تائید عملکرد قابل ستایش سیمان آبیک در حوزه محیط زیست و رفع آلایندگی از تلاش مداوم سازمان متبوعش برای رفع نواقص زیست محیطی واحدهای تولیدی برای عمل به الزامات زیست محیطی خبر داد.