سیدامیر تقی‌آبادی
در هفته‌ای که گذشت بخش پیام‌رسانی لینکدین دستخوش تغییرات اساسی شد تا برقراری ارتباط با دیگران ساده‌تر و دلپذیرتر شود.
هرچند امکانات زیادی به این شبکه اجتماعی افزوده شده است اما نباید این را فراموش کرد که لینکدین یک شبکه اجتماعی بر پایه نیازها و رویدادهای شغلی است نه شبکه‌ دوست‌یابی و انتشار احوال روزانه که متاسفانه توسط عده‌ قلیلی رواج یافته و با استفاده ناصحیح از آن نه تنها فرصت‌های بی‌نظیر شغلی برای خود را خراب می‌کنند بلکه مانع استفاده مناسب دیگران از آن می‌شوند. لینکدین بهترین شبکه‌ اجتماعی حرفه‌ای است که می‌توان از آن برای رسیدن به مخاطبان هدف بهره برد. برای استفاده از آن راه‌های بسیاری وجود دارد. راه‌هایی که افراد خبره‌تر پیش‌تر با استفاده از آن نتایج خیره‌کننده‌ای از لینکدین گرفته‌اند در ادامه ذکر شده است.

مرحله نخست: پروفایل خود را تکمیل کنید

پر واضح است که باید پروفایل شما در لینکدین حاوی تمامی اطلاعاتی باشد که مخاطب هدف شما در جستجوی آن به لینکدین شما سر زده است یا برای افراد که اتفاقی از آن بازدید کرده‌اند به اندازه‌ کافی جذاب باشد. لینکدین راهنمایی‌های خوبی برای پر کردن بخش‌های مختلف ارائه داده است اما به عقیده‌ افراد خبره بهترین حالت این است که شما داستان خود را تعریف کنید.


pic2


با سبک روایتی تعریف کنید که چه کسی هستید، چه گذشته‌ای دارید و چگونه می‌توانید به دیگران کمک کنید. جدا از این موضوع نکات ظریف دیگری نیز هستند که بسیار بر برداشت طرف مقابل از شما تاثیرگذار است. مطمئنا فردی که در متون پروفایل لینکدین خود غلط املایی و نگارشی دارد از دید دیگران فردی بی‌نظم و کم‌دقت شناخته می‌شود. استفاده از عکس‌های مناسب فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از فاحش‌ترین اشتباهات افراد است و حتی بدتر از نداشتن عکس است. در آینده نزدیک در مورد عکس حرفه‌ای سخن خواهیم گفت اما تا آن موقع به خاطر داشته باشید عکس مناسب چیزی شبیه عکس ۳در۴ پرسنلی است. نکته‌ مهم دیگری که باید به آن بسیار توجه داشت استفاده از هِدلاین مناسب است. هِدلاین در کنار نام شما اولین توصیف از شماست که می‌تواند فرد را به سوی صفحه شما جذب کند پس بسیار مهم است که در برگیرنده‌ نیاز مخاطب هدف شما باشد.

مرحله دو: با افراد ارتباط برقرار کنید
برقراری ارتباط با دیگران از دید افراد مختلف اصول متفاوتی دارد. گروهی از افراد خبره معتقدند شما مجازید به هر فردی که می‌خواهید فارغ از هیچ‌گونه اشتراکی درخواست دوستی بدهید. این افراد برای این دلیل خود این‌گونه استدلال می‌کنند که لینکدین یک شبکه‌ کاری است و مثل سایر شبکه‌های اجتماعی نیست که افراد تمایل دارند تعداد دوستان محدود و حقیقی داشته باشند و هر چه افراد شبکه کاری بزرگتری داشته باشند برای هر دو طرف بهتر است.


pic3


اما گروهی معتقدند در ارسال درخواست دوستی به دیگران باید محتاط‌تر عمل کرد چرا که با توجه به رفتار لینکدین در مقابل افرادی که تعداد زیادی غریبه را دعوت به دوستی می‌کنند نیز مشخصا می‌توان نتیجه گرفت در سیاست لینکدین پسندیده نیست. به هر حال موافق هر یک از این دو دسته باشید یا جایی در بین این دو دسته قرار بگیرید یک نکته را نباید فراموش کنید. در ارسال درخواست دوستی به دیگران نباید از متن پیش‌فرض لینکدین استفاده کنید.باید دلیل علاقه به برقراری ارتباط با دیگران را به آنها ابراز کنید. دقیقا به همین دلیل نباید از اپلیکیشن لینکدین روی موبایل و پیشنهادهای لینکدین برای ارسال درخواست دوستی به دیگران استفاده کنید چون در این حالت لینکدین از پیغام پیش‌فرض خود یعنی «I'd like to add you to my professional network on LinkedIn» استفاده می‌کند.

به هر حال نباید فراموش کرد که هر چه شبکه دوستان بزرگ‌تری داشته باشید احتمال دیده شدن مطالب و لینک‌های به اشتراک گذاشته شده شما توسط دیگران بیشتر می‌شود.

مرحله سه: دیگران و مهارت‌های آنان را تایید کنید
یکی از بزرگ‌ترین راه‌های جلب نظر دیگران کمک کردن به آنها است. اگر مهارت سایر دوستان خود در شبکه کاری آنها را ایندورس کنید در اکثر مواقع آنها نیز همین کار را برای شما تکرار می‌کنند. یکی از گزینه‌های کمتر شناخته شده لینکدین در ایران تقاضای توصیه نامه از افرادی است که شما را می‌شناسند. برای این کار مسیر را PRIVACY AND SETTINGS> PROFILE> MANAGE YOUR RECOMMENDATION دنبال کنید.

pic۴



مرحله چهار: به گروه‌های لینکدین بپیوندید
لینکدین نیز مانند اکثر شبکه‌های اجتماعی گروه‌های مختلفی دارد که می‌توانید از طریق آن با افراد فعال در صنعت خود مستقیما در ارتباط باشید. به این گروه‌ها بپیوندید یا اگر گروه مطبوع مورد نظرخود را نیافتید آن را بسازید و دیگر فعالان صنعت را به آن دعوت کنید. این گروه‌ها می‌تواند به عنوان یکی از دارایی‌های آنلاین مهم شما تلقی شود. به آنها دلیلی برای ملحق شدن به گروه خود بدهید. نوشتن مقالات مناسب بهترین دلیل برای این افراد است.

pic۵


همچنین با مدیریت مناسب گروه باید مانع نوشتن هرزنامه‌ها در گروه شوید البته نباید این محدودیت برای دیگران تا جایی پیش برود که احساس کنند هیچ حق سخن گفتنی در گروه ندارند. گروه باید فضایی برای تبادل نظر و پرسش و پاسخ حول محوریت موضوع گروه باشد.

مرحله پنج: از کلمات کلیدی شناخته شده استفاده کنید

pic۶


کلمات کلیدی پروفایل شما را برای جست‌وجوی بهینه‌تر در لینکدین و سایر موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل یاری می‌رساند. برای اینکه مطمئن شوید از کلمات کلیدی درست استفاده می‌کنید باید اجازه دهید لینکدین آنها را برای شما تصحیح کند. به طور مثال در بخش مهارت‌ها بهتر است با تایپ مهارت خود در بخش مربوطه منتظر بمانید لینکدین کلمه مورد قبول را به شما پیشنهاد دهد. این کار جست‌وجو را برای سایر افراد راحت‌تر می‌کند. در نهایت نباید فراموش کنید که آدرس لینکدین شما تنها باید شامل نام و نام خانوادگی شما باشد نه چیز دیگری. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به صفحه لینکدین به نشانی https:/ / ir.linkedin.com/ in/ amirtaghiabadi مراجعه کنید.