شوک‌پذیری سکه آتی با تغییر 3 قانون
طیبه شهبازی عضو گروه بورس کالا فعالان بازار آتی سکه طلا این روزها یکی از پرابهام‌ترین دوره‌های فعالیت در این بازار را پشت سر می‌گذارند. کاهش شدید حجم قراردادهای معامله شده در کنار ریزش چشمگیر قیمت‌ها، موجب شده تا خریداران و فروشندگان سررسیدهای آتی سکه، رغبت چندانی به حضور در این بازار نداشته باشند.
در این میان شرکت بورس کالای ایران به عنوان متولی بازار آتی، تلاش می‌کند با تغییر و تحول در برخی قوانین حاکم بر این بازار، معامله گران را بازگرداند. در همین راستا این شرکت اخیرا سه تغییر مهم و کلیدی را به اجرا گذاشته است؛ اول اینکه وجه تضمین مورد نیار برای حضور در این بازار را از سه میلیون به دو میلیون تومان کاهش داده است. این امر برای کسانی که به خوبی آتی را می‌شناسند می‌تواند مثبت قلمداد شود اما در عین حال ممکن است ریسک داد و ستدها را افزایش دهد.
در تغییر دوم، حداقل وجه تضمین مورد نیاز برای این بازار از ۶۰ درصد وجه تضمین اولیه به ۷۰ درصد این وجه تغییر یافته است؛ به این ترتیب خطر «کال مارجین» برای معامله گران افزایش خواهد یافت و لزوم مدیریت ریسک و سرمایه به شدت احساس می‌شود.
سومین قانونی که بر اساس اعلام بورس کالا تغییر کرده این است که از این پس مبنای تحویل کالا، سکه ضرب سال ۸۶ خواهد بود. این سه تغییر مهم در بازار آتی سکه، می‌تواند استراتژی حضور در این بازار را تغییر دهد و در صورتی که بازار روند بگیرد، احتمال شوک ناگهانی وجود دارد