حضور پررنگ خودروهای چینی

دنیای اقتصاد، ورشان بزازان- شانزدهمین نمایشگاه بین‎المللی خودرو و صنایع وابسته از ۱۸ تا ۲۲ مردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد. در این نمایشگاه، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، قطعات و خدمات جانبی، کالای خود را در معرض دید عموم قرار دادند. نمایشگاه مثل سال‌های قبل با استقبال زیادی مواجه بود، این بار به میان این جمعیت عظیم رفته و نظراتشان را درباره نمایشگاه پرسیدیم، خیلی‌ها حاضر به اظهارنظر نشدند، بعضی‌ها می‌گفتند که هیچ اطلاعاتی ندارند، برخی با اشتیاق از نمایشگاه حرف می‌زدند و عده‌ای می‌گفتند برای تفریح آمده‌اند. فشرده گفت‌وگو با مردم را می‌خوانید:

رقابتی در نمایشگاه وجود ندارد

شهامت، می‌گوید: هروقت در مشهد نمایشگاهی بوده، شرکت کردم، در نمایشگاه هنوز رقابتی وجود ندارد و اکثر خودروها چینی هستند و به‌ندرت خودروهای اروپایی مثل پژو و رنو را می‌شود در نمایشگاه دید ولی همان‌ها هم ساخت ۸، ۹ سال پیش هستند، این بازدیدکننده ادامه می‌دهد: کسی‌که به نمایشگاه می‌آید، مجبور است بالاخره از میان کالای ارائه شده خرید کند، مشکل دیگر این است که برای مشتری خدمات پس از فروش آنچنانی وجود ندارد و امکان دارد ماشین اروپایی تهیه کند اما تضمین قطعات نداشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا خودروهای برندهای برتر جهانی مثل بنز و بی‌ام‌دبلیو در این نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، می‌گوید: به‌نظرم این سیاست خودروساز است تا فضای رقابتی برای خودش ایجاد نکند، چون قطعا وقتی واردکننده خودرو بنز را با قیمت ۵۰ میلیون تومان وارد کند دیگر پژو ۲۰۶ را نمی‌تواند به قیمت ۴۰ میلیون تومان بفروشد.

این شهروند تصریح می‌کند: این مشکلات ناشی از عدم‌تکریم مشتری است که از مصرف‌کننده حمایت نمی‌کنند، اما درمجموع نمایشگاه به نسبت سال‌های گذشته به لحاظ کمیّت کالا و ظاهر قضیه بهتر شده که آن‌هم به میمنت ورود خودروهای چینی است.

مردی میانسالی که خودش را محمودی معرفی می‌کند، می‌گوید: به‌خاطر اینکه دامادم در نمایشگاه، غرفه فروش قطعات خودرو دارد به اینجا آمدم. او ادامه می‌دهد: تنوع خودروها خیلی خوب ولی تراکم جمعیت خیلی زیاد بود و کنترلی روی این موضوع وجود نداشت.

خبری از محصولات اروپایی و آمریکایی نیست

مالکی از دیگر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو است که نظرش را به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: نمایشگاه خوبی است اما برند چینی خیلی زیاد شده است، چیزی که زیاد به چشم می‌آمد، ماشین‌های چینی بود درصورتی‌که از محصولات اروپایی و آمریکایی هیچ خبری نیست. او ادامه می‌دهد: سطح کیفی نمایشگاه به‌نظرم پایین است و فکر می‌کنم برای اینکه شرکت‌های ایرانی توان رقابت با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را ندارند ما شاهد این خودروها در نمایشگاه نیستیم.

نمایشگاه نیاز به مدیریت داشت

خانم انصاری به همراه همسرش به نمایشگاه خودرو آمده و از کیفیت برگزاری نمایشگاه رضایت چندانی ندارد، او می‌گوید: خیلی نمایشگاه بی‌نظمی است، مردم هدایت‌نشده هستند و اطلاعاتی وجود ندارد تا ما از آنان سوال کنیم، ما وسیله‌ای را خریده بودیم، قصد داشتیم تعویض کنیم ولی به‌خاطر هرج و مرج و عدم‌راهنمایی مناسب موفق نشدیم غرفه موردنظر را پیدا کنیم و همین باعث شد که منصرف شویم هم از تعویض و هم از خرید. این خانم ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم نمایشگاه خودرو بیش از هرچیز به مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز داشت.

عموم مردم برای تفریح آمده بودند

رامین که یکی از غرفه‌داران قطعات جانبی خودرو است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تا آنجایی‌که من دیدم بازدیدها بیشتر جنبه تفریحی داشته است، نگاه تخصصی به نمایشگاه بسیار کم بوده و عموم مردم برای تفریح آمده‌اند، او خاطرنشان می‌کند: بیشتر واحد‌های حاضر در نمایشگاه، شرکت‌های بازرگانی بودند و تولیدکننده خیلی کم بود، کیفیت نمایشگاه به نسبت سال‌های قبل فرق آنچنانی نداشت و استقبال از نمایشگاه به نسبت سال قبل کمتر بود.

غرفه‌ای به نام بچه‌های باران

زهرا باباجانی که یکی از غرفه‌داران صنایع دستی گروه هنری معلولان باران است، در تعریف این غرفه که حال و هوای دیگری به نمایشگاهی از جنس ماشین‌آلات داده است، می‌گوید: غرفه ما صنایع دستی بچه‌های باران است که به نفع خودشان و به‌منظور اشتغال‌زایی به فروش می‌رسد، او ادامه می‌دهد: نزدیک هشت سال است که از تاسیس این مجموعه می‌گذرد ما در همه نمایشگاه‌ها حضور فعال داشتیم، هرچندکه موضوع غرفه ما کاملا بی ارتباط با موضوع نمایشگاه است اما غرفه‌ای است که همه را جذب می‌کند و حتی اگر بازدیدکنندگان خرید هم نکنند از تماشای غرفه ما لذت می‌برند و همین که با مجموعه ما آشنا شوند، برایمان ارزشمند است.

به نمایشگاه نمره خوبی می‌دهم

نمازی می‌گوید: نمایشگاه امسال از سال گذشته خیلی بهتر بود، ماشین‌های سنگین و قطعات خودرو خیلی خوب بود اما در بحث تنوع محصولات متاسفانه همه خودروها ساخت چین هستند، ولی درمجموع اگر بخواهم به نمایشگاه نمره بدهم، نمره خوبی را خواهم داد.

تفاوت قیمتی وجود نداشت

خانم و آقای محبی زوج جوانی هستند که نظرات مشابهی دارند، آنان می‌گویند: درمجموع نمایشگاه خوبی را شاهد بودیم و هر سال نمایشگاه به همین میزان شلوغ است. درب بسیاری از اتومبیل‌ها بسته بود و بازدیدکننده‌ها نمی‌توانستند خودروی موردنظر خود را امتحان کنند، قیمت‌ها هم نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

قیمت خودرویی که ما چند ماه قبل از نمایندگی خریدیم درحال حاضر با قیمت نمایشگاهی‌اش تفاوتی ندارد.