بر اساس رده بندی که سازمان مدیریت صنعتی هر ساله پس از بررسی عملکرد شرکت ها در همایش شرکت های برتر ایران اعلام می کند ،شرکت ملی صنایع مس ایران در بین پانصد شرکت برتر ایران رتبه بیست و نهم را از آن خود کرده است. این رده بندی بر اساس مقایسه و رتبه‌بندی بر اساس اطلاعات مالی مندرج در صورت‌های مالی شرکت‌ها انجام شده است .
رتبه‌بندی شرکت‌ها در محیط کسب و کار تلاشی علمی برای تلخیص بسیاری از اطلاعات پیرامونی محیط کسب و کار در قالب سنجه‌های ساده و قابل درک است. رتبه‌بندی می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت شرکت‌ها در مقایسه با رقبای خود در اختیار ذی‌نفعان از قبیل مدیران، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران ، اعتباردهندگان و بانک‌ها، مشتریان، دولت و سازمان‌های دولتی و ... قرار دهد.

تامین انتظارات سهامداران، الویت اصلی مس
با عنایت به این موضوع که همواره توجه به سهامداران از الویت های شرکت ملی صایع مس ایران بوده حضور این شرکت در بازار بورس نیز مورد توجه و استقبال فعالان بازار سرمایه بوده است.pic۱
شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان نخستین شرکتی که سهام آن در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده ، همواره جزو پرطرفدارترین سهام‌های بازار سرمایه محسوب می شود.
قرار گرفتن ایران روی کمربند جهانی مس، شناسایی ذخایر غنی این فلز استراتژیک در نقاط مختلف کشور و استقبال بازار جهانی از کیفیت بالای کاتد ایران، ازجمله مزیتها و دلایل اقبال سرمایه‌گذاران در سهام شرکت‌ مس بوده است.
از جمله جذابیت و مزایای عمده سهام مس در مقایسه با سایر سهم‌ها، قابلیت بالای نقدشوندگی آن است که این امر نیز به دلیل ارائه اطلاعات دقیق و شفاف به سازمان بورس و پاسخگویی توام با صداقت و رفتار حرفه‌ای با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه است.
شرکت ملی صنایع مس ایران به سهامداران و علاقه‌مندان بازار سرمایه توصیه می‌کند، نگاه بلند مدت به بازار داشته باشند چرا که صنعت مس نشان داده است که صنعتی پایدار و پویاست و اگر سرمایه‌گذار با دید بلند مدت وارد آن شود، قطعا به سودآوری مناسبی دست خواهد یافت که تاریخچه عملکرد شرکت نیز به خوبی این ادعا را اثبات می‌کند.
این شرکت از تمام پتانسیل‌های این صنعت برای انجام تعهدات خود به سهامداران استفاده بهینه را انجام می دهد و امیدوار است بر تمام برنامه‌ها و تعهداتی که در مقابل سهامداران حقیقی و حقوقی به عهده دارد را به نتیجه مطلوب برساند.
به طور کلی شرکت ملی مس در نظر دارد با کامل کردن مسیر توسعه جایگاه خود را ارتقاء داده و با گام های استوار از همه توان و پتانسیل ها اعم از نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات و... که در شرکت وجود دارد، استفاده لازم را به عمل آورد.
اعتبار شرکت ملی مس در اعتبار و منزلت اجتماعی مدیران سخت کوش صنعت مس خلاصه می شود که این امر مرهون تلاش تک‌ تک کارکنان این صنعت است.
این شرکت با تاکید بر لزوم کار مضاعف در شرایط کنونی از تمامی فعالان عرصه جهاد اقتصادی خواستار ایستادگی هر چه تمامتر برای تحقق و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.

تشکیل هلدینگ مس
با اقدامات صورت گرفته شرکت ملی صنایع مس ایران موفق به ثبت هلدینگ بزرگ معدنی و صنایع معدنی شد.pic۲
شرکت مس برای تشکیل هلدینگ که خواسته دولت و مجلس بود با ایجاد تعهد سازمانی قوی و منسجم اولین قدم خود را در این مسیر برداشت.
اجرا و دستیابی به این برنامه از پیش تعیین شده، نیازمند یکسری مطالعات علمی و فنی و بررسی دقیق وضعیت و شرایط حاکم در جامعه بود که با بکارگیری و استفاده از نیروهای توانمند شرکت تمام جوانب کاری به صورت موشکافانه مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
به همین منظور فاز اول این طرح که ایجاد شرکت مس آذربایجان به عنوان یک شرکت مستقل و حقوقی در استان آذربایجان شرقی بود، صورت پذیرفت.
مزیتهای اجرای این طرح نیز این است که این کار به منظور کنترل دقیق درآمدها و هزینه های واحدها و تفویض اختیار و مسئولیتها به مدیران واحدهای تولیدی اتخاذ شده است و شرکت مس نیزعمدتا کار سیاست گذاری و توسعه و برنامه ریزی های توسعه ای را انجام خواهد داد.
با تشکیل هلدینگ اجرای پروژه ها ی مختلف سرعت می گیرند و شاهد بهبود میزان تولید شرکت و متوازن ساختن پروژه های در دست اجرا خواهیم بود ،در گذشته در برخی موارد مشاهده شده تعدادی از پروژه ها حتی با پیشرفت ۳۰ تا ۴۰ درصدی هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده اند و علت این امر نیز به دلیل نبودن برنامه ریزی دقیق و خریداری ماشین آلات قبل از مشخص شدن فیزیواستاتیک یک طرح است.
د رهمین راستا تاسیس دو شرکت مس کرمان و مس آذربایجان یکی از ضروریات اساسی برای پایان دادن مشکلات و موانع تولید بوده و استقلال شرکت مس آذربایجان در راستای کنترل و نظارت بیشتر بر درآمدها و هزینه های شرکت صورت گرفته است که تمام تصمیمات و نظارتها نیز برای توسعه با پیگیری و بررسی در خود استان لحاظ شده است.
با تحقق این امر خدمات اجتماعی در منطقه با هماهنگی مدیران و مسئولین به نحوه مطلوبتری ارائه و گسترش می یابد و سرمایه گذاری ها در بخش توسعه متوازنتر و با مطالعات بیشتری صورت خواهد گرفت.
در خصوص تعهد سازمان در قبال سهامداران و هیات مدیره ، این سیستم یک سیستم اقتصادی است که نیازمند کمک و حمایت تمام مسئولین در جهت اصلاح سیستم، کاهش هزینه ها، قیمت تمام شده و جذب نیروی کار متخصص متناسب با پیشرفت طرح های توسعه ای است.
براساس این گزارش، شرکت مس آذربایجان طبق تفاهم نامه ای که بین استانداری آذربایجان شرقی و شرکت ملی صنایع مس ایران به امضاء رسید با حضور مهندس مرادعلیزاده به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت مس آذربایجان، علی مرتضی مجدفر، محمد تقی پاکزاد و علی حاجی آقازاده به عنوان اعضای هیات مدیره و مهندس حسین نجاتی به عنوان مدیر عامل تاسیس شد.
با تاسیس شرکت مس آذربایجان، مجتمع مس سونگون به عنوان شرکتی مستقل تحت مالکیت هلدینگ مس ایران فعالیت خواهد کرد.pic۳
« فملی » در رده شرکت‌های برتر بورس
براساس رده‌بندی شرکت‌های بازار سرمایه، شرکت ملی صنایع مس ایران در گروه ۵ شرکت برتر بازار سرمایه ایستاد.
در تازه ترین رتبه بندی شرکت های فعال در بازار سرمایه، شرکت ملی صنایع مس ایران ،صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خوزستان، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس، پنج شرکت فعال تر بورس اوراق بهادار در سه ماهه دوم امسال معرفی شدند. نحوه تعیین فعال تر بودن شرکت ها بر اساس یک نماگر است که برای دوره یک ساله محاسبه شده و هر سه ماه به روز می شود.
بررسی تجربه بورس های اوراق بهادار در کشورهای مختلف نشان می دهد که شناسایی شرکت های ممتاز یا دارای موقعیت برتر اغلب بر پایه معیارهای قدرت نقدشوندگی سهام، میزان تاثیرگذاری شرکت بر بازار و برتری نسبت های مالی انجام می شود.
شناسایی شرکت های برتر در بورس اوراق بهادار بر پایه ترکیبی از قدرت نقدشوندگی سهام و میزان تاثیرگذاری شرکت ها بر بازار و در چارچوب سه معیار میزان دادوستد سهام در تالار معاملات، تناوب داد و ستد سهام در تالار معاملات و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار انجام می شود.
این در حالی است که میزان دادوستد سهام در تالار معاملات شامل تعداد و ارزش سهام داد وستد شده، تناوب داد و ستد سهام در تالار معاملات شامل تعداد روزها و همچنین دفعات داد و ستد شده و معیار تاثیرگذاری شرکت بر بازار شامل میانگین تعداد سهام منتشر شده و میانگین ارزش جاری سهام شرکت در دوره بررسی است.
بر این اساس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران، معدنی و صنعتی گل گهر، مدیریت پروژه های نیروگاهی، پتروشیمی شیراز، توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پردیس، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، بانک پاسارگاد، بانک ملت و شرکت ارتباطات سیار ایران به ترتیب در ردیف های ششم تا بیستم جدول فعال ترین های بورس اوراق بهادار قرار گرفتند. در عین حال، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، پالایش نفت تبریز، بانک پارسیان، بانک صادرات ایران، پتروشیمی خارک، صنایع شیمیایی ایران، بانک تجارت، پتروشیمی شازند، بانک انصار و ایران خودرو نیز در ردیف ۲۱ تا ۳۰ لیست قرار گرفتند.
پتروشیمی فناوران، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، حفاری شمال، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، سایپا، فولاد خراسان، ایران ترانسفو، توسعه صنایع بهشهر، کالسیمین، سرمایه گذاری آتیه دماوند، سرمایه گذاری سپه، بانک اقتصاد نوین، سرمایه گذاری سایپا، بانک کارآفرین، صنایع آذرآب، نفت بهران، صنعتی بهشهر، سرمایه گذاری خوارزمی، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و سیمان فارس و خوزستان نیز در ردیف ۳۱ تا ۵۰ فهرست ۵۰ شرکت فعال تر بورس اوراق بهادار تهران در تابستان ۹۲ جای گرفتند.pic۴
اقدامات زیست محیطی هم جهت با محیط زیست اروپا
یکی دیگر از اقداماتی که شرکت ملی صنایع مس ایران همواره به آن توجه داشته بحث رعایت استاندارد های زیست محیطی بوده است. در همین راستا رئیس کانون فرهنگی و اقتصادی ایران در اروپا در بازدید از غرفه شرکت ملی مس در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست،اقدامات زیست محیطی شرکت ملی مس را هم جهت با محیط زیست اروپا اعلام کرد.
دکتر چگینی درخصوص همکاری فی مابین کانون فرهنگی و اقتصادی ایران در اروپا و شرکت ملی مس اظهارداشت: بیشتر فعالیتهای این کانون در ایران با شرکت ملی مس در زمینه آموزش و فراهم کردن بستر برای ارائه خدمات از قبیل خدمات محیط زیستی و صرفه جویی انرژی با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته و ارائه راه حل های آسان در زمینه محیط زیست برای اجرای برنامه های پایش آنلاین بدون نیاز به وایرلس است که تحقق این امر موجب مشاهده محتویات خروجی فعالیتهای فیلترینگ و ارزیابی آنها می شود.
وی همچنین درپاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از اقدامات صورت گرفته در زمینه حفاظت از محیط زیست توسط شرکت ملی مس چگونه است،اظهارداشت:به همکاران شرکت مس واقعا افتخار می کنیم که به صورت همپا و هم جهت با محیط زیست اروپایی تمام فعالیتهای خود را پی ریزی می کند و از تکنولوژی های حال به کار رفته در این زمینه باخبر هستند.
رئیس کانون فرهنگی و اقتصادی ایران در اروپا ادامه داد: پیشنهادات ارائه شده از سوی همکاران شرکت مس در سمینارها و نشست های تخصصی حاکی از توانایی و دانش به روز کارشناسان این شرکت حتی فراتر از دانش موجود در اروپا است.
وی با اشاره به مسئله تحریم اظهارداشت: متاسفانه به علت وجود تحریم های سخت علیه کشور تکمیل سازی تکنولوژی ترنسفر با همکاری شرکت های اروپایی باعث به تعویق افتادن برنامه های محیط زیستی شد.
وی افزود:تمام تلاش ها براین است تا با برگزاری سمینارهای تاثیرگذار در اروپا شرکت های اروپایی را برای سرمایه گذاری و حتی مسئله آموزش توجیه نماییم.
چگینی در پایان گفت: مهمترین هدفی که از سوی شرکت ملی مس و محیط زیست کشور دنبال می شود حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی های روز دنیا بوده که باعث مصرف انرژی کمتر و همچنین افزایش تولید می شود.