روبات‌ها حالا بخشی از واقعیت زنده در زندگی پیرامون مان هستند که باید باورشان کنیم. دنیای روباتیکی که همیشه در افسانه‌ها جای داشت به واقعیت تبدیل شده و باید بپذیریم عصر روبات‌ها همین لحظه است که در آن زندگی می‌کنیم. تنها در یک ماه گذشته ده‌ها روبات به دست انسان متولد شده‌اند که با ۵ نمونه از آخرین آنها در ادامه آشنا می‌شوید.

روبات خبرنگار

چندی پیش،قبل از برگزاری بازی‌های المپیک برزیل روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که از یک روبات برای پوشش اخبار مهم المپیک ریو 2016 استفاده خواهد کرد.این روبات که در اصل یک نرم‌افزار است با ارسال داده‌های خام و بروزرسانی‌های کوتاه، اخبار المپیک را پوشش می‌دهد و در ادامه تیمی از خبرنگاران انسانی به ارائه تحلیل‌های دقیق‌تر و عمقی‌تر می‌پردازند. این روبات خبرنگار که هلیوگراف نام دارد، اطلاعات را از شرکت داده‌های ورزشی Stats.com دریافت کرده و آن را به گزارش‌های کوتاه خبری تبدیل می‌کند.گفته می‌شود هدف از این پروژه هوش مصنوعی، ارسال بیش از 300 خبر به وبلاگ زنده و 600 به روزرسانی بر روی توییتر، برنامه اکو و مسنجر در دوران المپیک است. البته خیلی جای نگرانی نیست چراکه گفته شده این روبات جای خبرنگاران را نخواهد گرفت و تنها در قالب به روزرسانی‌های سریع و کوتاه، اخبار المپیک را پوشش می دهد. این روبات خبرنگار قرار است در آینده، پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نیز بر عهده داشته باشد.

روبات تاتوکار

به داشتن تاتوهایی که دقیقا مطابق خواسته‌تان است امیدوار باشید؛ چراکه اخیرا دو طراح فرانسوی یک روبات ساخته‌اند که می‌تواند پوست انسان را تاتو کند. این پروژه بااستفاده از یک چاپگر سه‌بعدی اصلاح شده صورت گرفت که می‌تواند با استفاده از یک سوزن، کار تاتو را انجام دهد. این روبات بعد از آماده‌سازی تاتو در چند مرحله این کار را انجام می‌دهد. ابتدا باید از محل مطلوب یک اسکن سه‌بعدی گرفته شده و تاتوی دلخواه را با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای مخصوصی روی این اسکن سوار کرد. همه اطلاعات لازم به شکل رمز به روبات منتقل می‌شوند و در نهایت پس از ثابت کردن محلی که قرار است روی آن تاتو شود، روبات کار طراحی خود را شروع می‌کند. از جمله مزایای این روبات می‌توان به ثابت‌تر بودن ماشین نسبت به دست انسان اشاره کرد که باعث می‌شود شکل دقیق طرح درخواستی به‌دست بیاید.

روبات جاروبرقی

یک شرکت انگلیسی روبات جاروبرقی هوشمندی را طراحی کرده که قادر به تمیز کردن نقطه به نقطه خانه است. نام این جاروبرقی DYSON ۳۶۰ است که با داشتن یک دوربین ۳۶۰ درجه‌ای پانورامیک می‌تواند نقشه‌ای با جزئیات کامل از منزل کاربر خود تهیه و به هنگام تمیز کردن از آن استفاده کند.بر روی این جاروبرقی حسگرهایی وجود دارد که مانع از افتادن آن از پله و ارتفاع می‌شود. جاروبرقی DYSON ۳۶۰ می‌تواند از موانع عبور کند و به راحتی خانه را تمیز کند. این روبات جاروبرقی قابلیت متصل شدن به گوشی هوشمند و گرفتن برنامه از کاربر خود برای تمیز کردن منزل را دارد و قیمت آن در حدود ۱۲۰۰ دلار است.

روبات چمدان

یکی از دغدغه‌های همیشگی مسافران حمل چمدان‌های سنگین و بزرگ به همراه خود و رفع نگرانی در مورد گم شدن احتمالی آنهاست. اما حالا روبات‌ها این مشکل را برطرف کرده‌اند؛ زیرا روباتی که به شکل یک چمدان طراحی شده می‌تواند به‌طور خودکار صاحبش را تعقیب کند و هرگز از او جا نماند.این چمدان روبات Cowarobot R۱ نام دارد و همیشه مالک خود را تعقیب می‌کند. افراد می‌توانند برای متوقف کردن یا تداوم حرکت این روبات از دستورات صوتی استفاده کنند و آن را صدا بزنند. روبات مذکور مجهز به یک سیستم هوشمند تعقیب خودکار است که با استفاده از فناوری موقعیت یابی جهانی یا جی پی اس می‌تواند راه خود را در میان انبوه مسافران و حتی در اماکن شلوغ بیابد و بنابراین نگرانی در مورد گم شدن آن وجود ندارد.برای جلوگیری از گم شدن این چمدان در وضعیت دستی، یک مچ بند خاص طراحی شده که در صورت فاصله گرفتن فرد ابتدا قفل هوشمند چمدان را فعال می‌کند و سپس دست کاربر را تا زمان کاهش فاصله با خود می‌لرزاند. قیمت این چمدان از ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار در نوسان است.

روبات آواز خوان

محققان ژاپنی روباتی را طراحی کرده‌اند که قادر به خواندن آواز و حرکت به اراده خودش است. نام این روبات «آلتر» و جدیدترین روبات انسان نمایی است که توسط محققان ژاپنی طراحی شده است. روبات «آلتر» از ۴۲ فعال کننده «پنیومتیک» و مهمتر از همه از یک «ژنراتور الگوی داخلی» تشکیل شده است.«ژنراتور الگوی داخلی» دارای یک شبکه عصبی از نورون‌های شبیه‌سازی شده در بدن انسان است که به روبات این امکان را می‌دهد تا با اراده خودش الگوهای حرکتی داشته باشد.