اصفهان  نیاز مند فرهنگ  همگرایی  است

دنیای اقتصاد- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در کشور ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک با اشتغال زیر ۵۰ نفر وجود دارد که واحدهای صنفی و خرد نیز مشمول آن می‌شود. علی یزدانی ادامه دا: از هفت هزار و ۵۰۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در کشور بیش از ۹۰ درصد معادن، کوچک است. از ۳۷ هزار واحد صنعتی مستقر در ۷۷۰ شهرک و نواحی صنعتی، بیش از هفت هزار واحد تعطیل‌شده است، ۵۸ درصد این تعطیلی‌ها مربوط به دولت قبل و بیش از ۴۰درصد آن نیز مربوط به دو دولت قبل است.

وی افزود: برخی دولت‌های قبلی مباحث مهم اقتصادی و تصمیمات شورای امنیت را در حد کاغذ پاره‌ای تلقی می‌کردند و موانع و مشکلات را پیش روی تولید کشور قراردادند و اکنون انتظار دارند که مشکل ۱۰ ساله تحریم بعد از تنها چند ماه حل شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در دوره فعالیت دولت یازدهم ۱۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۱/ ۴ میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده که ۵۴ طرح راه‌اندازی شده و بقیه آن نیز در حال اجرا است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ۸۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی مشترک با ایران در زیرمجموعه این وزارتخانه تصویب و ۲۹ تفاهم‌نامه از این تعداد اجرایی شده است. وی اظهار کرد: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در سه ماه نخست امسال یک هزار و ۱۴۸ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه را باید تا پنج سال دیگر اجرا کنیم، تأکید کرد: بهتر است نخبگان صنعت اصفهان راهکارهایی برای رفع مشکلات تعیین کنند و آن را در اختیار دولت قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات اصفهان تنها از طریق نمایندگان این استان در مجلس رفع نمی‌شود، اضافه کرد: صنعتگران باید با فضای بیرون اصفهان نیز ارتباط برقرار کنند زیرا بسیاری از نمایندگان مجلس در سایر استان‌ها به اسم برخورداری، رأی‌های منفی زیادی به استان اصفهان می‌دهند. یزدانی با اشاره به طرح احیای واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور گفت: تاکنون بالغ‌بر ۴۱ هزار و ۳۰۰ بنگاه یا طرح صنعتی در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۳ هزار واحد در کارگروه‌های استانی تشکیل پرونده داده‌اند و بیش از پنج هزار واحد صنعتی از این تعداد به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند. وی ابزار امیدواری کرد که ۱۲ هزار بنگاه و طرح صنعتی به چرخه تولید بازگردند. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بابیان اینکه درزمینه اقتصاد مقاومتی، هفت برنامه به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها، ارتقای رقابت‌پذیری صنایع کوچک و متوسط با نگاه صادراتی است و در این زمینه اقدام به تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی صادراتی در کشور شناسایی‌شده است، توسعه خوشه‌های صنعتی و SPXرا از اقدامات مهم برای توسعه صنعت خواند. یزدانی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۸۰ خوشه صنعتی در کشور شناسایی‌شده که از این تعداد ۶۵ خوشه کاملاً شکل‌گرفته و تشکیل مابقی آن نیز در دستور کار است.

این استان نیازمند فرهنگ همگرایی است

رسول زرگر پور بابیان اینکه آنچه باعث حل معضلات می‌شود، جز در فضای امید، اعتقاد به آینده و تلاش درراه اجرایی ساختن برنامه‌ها نیست، ادامه داد: از روزی که به اصفهان آمدم از همگی درخواست کردم که به‌جای بیان معضلات در پشت میز خطابه‌ها، در سازوکارهایی که تعریف‌شده از مشکلات سخن بگویند. استاندار اصفهان تأکید کرد: این استان نیازمند فرهنگ همگرایی است و ما هنوز عادت نکرده‌ایم که روی موضوعاتی با یکدیگر تفاهم داشته باشیم. وی با اشاره به شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت برای حل معضلات اقتصادی اظهار کرد: این شورا در استان برای دو سال است که در کشور مقام نخست را به خود اختصاص داده است. وی همچنین با اشاره به سخنان رئیس اتاق بازرگانی اصفهان مبنی بر اینکه استان اصفهان پایتخت ام‌اس و سرطان کشور است، خاطرنشان کرد: در پرسش‌هایی که از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتم آن‌ها تأکید داشتند که این ادعا به‌هیچ‌وجه درست نیست.

وی تأکید کرد: برای اینکه بفهمیم چرا در استان اصفهان سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد درحالی‌که در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاران بومی اقدام به این کار می‌کنند، جواب را باید در خودمان بررسی کنیم و جویا شویم.زرگر پور تصریح کرد: ما به‌جای اینکه در همه امور در همگرایی داشته باشیم با واگرایی عمل می‌کنیم و معضل بزرگ اصفهان در این مسئله است. وی ادامه داد: برای مثال، باوجوداینکه طرح ۹ ماده‌ای نجات زاینده‌رود به تصویب شورای عالی آب رسید و تاکنون نیز ۷۰ درصد پیشرفت داشته و بیشتر معضلات آن نیز به مسائل امنیتی و سیاسی بازمی‌گردد، اما در اتاق بازرگانی اصفهان کارگروه احیای زاینده‌رود تشکیل‌شده و این مسئله واگرایی در مسائل استان را نشان می‌دهد، درواقع هر کس برای خود طرح دارد و هرکس کار خود را انجام می‌دهد این در حالی است که شاهد این امر در بقیه استان‌ها نیستیم. وی تأکید کرد: باید فرهنگ همگرایی را مبنای کارمان قرار دهیم چراکه بیان مشکلات در پشت میز خطابه و خارج از چارچوب‌ها و همچنین سیاه نمایی، هیچ نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.

وحدت مالکیت و مدیریت از ارکان مهم در حوزه صنایع کوچک

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: از ارکان مهم در حوزه صنایع کوچک، وحدت مالکیت و مدیریت و همچنین استقلال از سایر کسب‌وکارهاست، این در حالی است که هم‌اکنون این مالکیت‌ها از بین رفته و بسیاری از کارخانه‌ها و منازل صنعتگران اصفهانی در تملک بانک‌ها قرارگرفته است. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی ادامه داد: برای مثال یکی از کارخانه‌داران که کارخانه‌اش تحت تملک بانک ملی بود به این خاطر چندی پیش فوت کرد. وی همچنین با اشاره به طرح رونق واحدهای صنعتی کوچک و متوسط طرح سؤال کرد که از سه هزار واحدی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، کدام‌یک موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: برق کارخانه‌های مرتبط در حال قطع شدن است و دستگاه‌های مربوطه با صنعتگران همکاری ندارند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بابیان اینکه در اصفهان از هر پنج خانوار یک خانوار بیکار است و فقط ۳۰ درصد زنان این شهر مشغول به کار هستند، ادامه داد: کارخانه‌های استان دیگر حقوقی ندارند تا به کارگران خودپرداخت کنند. وی با تأکید بر اینکه تاکنون در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کاری صورت نگرفته و مشکلی رفع نشده است، گفت: ما نسبت به استان خود بسیار بی‌وفا و بی‌همت شده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: تمامی استان‌ها در توسعه از اصفهان جلو افتاده‌اند، آیا ما توسعه را در افزایش ام‌اس و سرطان دیده‌ایم؟!

اصفهان نیاز مند فرهنگ همگرایی است

اصفهان نیاز مند فرهنگ همگرایی است