رانندگی با برف و باران
در روزهای بارانی پاییز یا در زمستان، جاده‌های خیس یکی از عوامل مهم سوانح رانندگی به حساب می‌آید، این در شرایطی است که به گفته بسیاری از کارشناسان احتیاط و به‌کارگیری تکنیک‌هایی در رانندگی می‌تواند مانع از بروز حوادث رانندگی در چنین شرایطی شود. بر این اساس طی هفته جاری که شاهد فراگیری بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور بودیم اخباری نیز از بروز سوانح متعدد در جاده‌ها و اتوبان‌های کشور دیده یا شنیده‌ایم، این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سرعت بالا، عدم احتیاط و همچنین خیس بودن جاده‌ها در بروز چنین حوادثی نقش اساسی داشته است. برخورد با خودرویی که در جلوی خودروی شما قرار دارد یا برخورد با گاردریل و بدتر از آن سقوط به دره از مهم‌ترین‌ نتایج خیس بودن زمین و به موازات آن بی‌احتیاطی راننده است.
همزمان با آغاز فصل زمستان و به همراه آن تشدید برف و باران در این گزارش تصمیم داریم با توصیه‌هایی بسیار ساده در قبل و بعد از سفر شما را با حوادثی که هنگام رانندگی در چنین شرایطی ممکن است پیش‌ بیاید آشنا کنیم. شما با توجه به این توصیه‌ها و همچنین به کار‌گیری تکنیک‌های رانندگی ایمن می‌توانید مانع از حوادث غیرقابل پیش‌بینی شوید. اولین توصیه به رانندگان در روزهای بارانی و پاییزی، این است که آرام و با احتیاط رانندگی کنید، به خصوص سر پیچ‌ها. سرعت کم شما را در کنترل بیشتر خودرو کمک خواهد کرد. توصیه دوم این است که به دلیل خیس بودن جاده و امکان لیز خوردن ماشین حتما فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کنید. همچنین هنگامی که لازم است توقف کنید یا سرعت‌تان را کم کنید، به آرامی و ملایمت ترمز کنید. توصیه بعدی این است که هرگز یکباره پایتان را روی ترمز نزنید.
همچنین اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن کرد، به آهستگی پایتان را از روی گاز بردارید و فرمان را در جهتی که می‌خواهید جلوی ماشین حرکت کند، بپیچانید. یکی دیگر از توصیه‌هایی که کارشناسان به شما می‌کنند این است که از چاله‌‌های آب باران دوری کنید.
و در ادامه اینکه در همان مسیری که ماشین‌های جلویی‌تان حرکت می‌کنند، رانندگی کنید.
کارشناسان در ادامه این توصیه را به شما می‌کنند که بلافاصله از لحظه شروع باران تا زمانی که جاده مرطوب است، سرعت‌تان را کم، یکنواخت و در حد کنترل نگه دارید و در پیچ‌ها از سرعتتان بکاهید و به هیچ عنوان به‌طور ناگهانی ترمز نکنید. اما به‌کارگیری نکاتی پیش از سفر می‌تواند امنیت خاطری را برای شما فراهم کند.
به‌طوری‌که قبل از آغاز سفر، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. بنابراین پیش از حرکت و روشن کردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیک‌ها را کنترل کرده و دقت کنید لاستیک‌ها ترک، خرابی یا ساییدگی نداشته باشند(حتی تایر زاپاس).
توصیه بعدی این است که نشت روغن، بنزین، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید. از سالم بودن و کار کردن چراغ‌ها اطمینان کامل حاصل کنید. همراه داشتن آچار چرخ و جک، ضروری است. میزان آب رادیاتور و شیلنگ‌های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید کنید که مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری، روغن ترمز و کلاچ، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله‌های بنزین را کنترل کنید.
همچنین بعد از روشن کردن موتور، از صحت کار سرعت‌سنج و سایر وسایل اندازه‌گیری اطمینان حاصل کنید. از ترمزها و صحت کار آنها، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور، توجه کنید. در صورتی که عیب یا نقص مشاهده کردید، حتما نسبت به رفع آن اقدام کنید و چنانچه همه قسمت‌های خودرو، درست کار می‌کردند، با اطمینان و آسودگی خاطر، از سفر خود لذت ببرید. اما رانندگی در آزادراه‌ها نیز با اصول و قواعدی همراه است.
بنابراین اگر در مسیرتان از آزادراه می‌گذرید، این موارد را با خود مرور کرده یا به سرنشینان خودرو یادآوری کنید.
اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیک‌ها، چراغ‌های راهنما، ترمز و...)
خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی، آموزش دهیدو ضرورت آن را گوشزد کنید.
پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد‌راه، با توجه به سرعت‌های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (کندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حرکت کنید.
هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده کنید.
از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو هنگام حرکت، اطمینان حاصل کنید و حواستان متمرکز رانندگی باشد.
سعی کنید هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نکنید.
هنگام نزدیک شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و کاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری که قبلا پیش‌بینی کرده‌اید، قرار ‌گیرید.
در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام، رانندگی کنید.
جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه‌انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید.
هنگام سفر، کنار آزاد‌راه توقف نکنید. با کمی حوصله به نزدیک‌ترین پارکینگ (توقفگاه) می‌رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاکی راه هدایت کنید.
از پاک کردن شیشه‌ها و چراغ‌های خودروی خود غفلت نکنید.
از بین خطوط، رانندگی کنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نکنید.