گشت سبز نوروزی در دل جنگل‌های کشور
فضاهای سبز و جنگل برای مردم کشوری که کویر بیشتر مناطقش را فراگرفته و هر روز هم در حال پیشروی است، همواره یکی از جذاب‌ترین مناطق برای سفر محسوب می‌شده، از این روست که در تعطیلات شاهدیم بالاترین حجم گردشگر به سمت این مناطق روی می آورند. اما نوروز به‌عنوان فصلی که با زایش طبیعت آغاز شده و بیشترین حجم روزهای تعطیل را به خود اختصاص داده فرصت ویژه‌ای است که خانواده‌ها از آن می‌توانند به‌عنوان گزینه‌ای برای جنگل‌پیمایی‌های سبک و گذراندن ایام در این فضا و در کنار آن تجربه زندگی با اهالی بومی و محلی این مناطق سود جویند.


۱- جنگل سنگده

جنگل سنگده یکی از گزینه‌هایی است که علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند آن را به عنوان گزینه روی میز خود در سفرهای نوروزی لحاظ کنند. جنگلی با درختان راش، گیلاس وحشی، بارانک، ممرز، انجیلی و زبان گنجشک. اگر مبدأ مسیر را تهران در نظر بگیرید باید در امتداد جاده فیروزکوه خود را به پل سفید برسانید و از کنار پمپ بنزین وارد جاده آسفالته فرعی شوید که به دوراهی دهمیان و سنگده می‌رسد. با توجه به اینکه قصد جنگل سنگده دارید طبیعی است که به کدام سمت بپیچید؛ با طی مسافتی به روستا می‌رسید و از آنجا به سمت جنگل حرکت می‌کنید.


2- پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم در استان گیلان و شهرستان تالش از دیگر گزینه‌هایی است که مسافران نوروزی را به سوی خود می کشد. این پارک در فاصله ۱۴ کیلومتری رضوانشهر و ۲۰ کیلومتری هشتپر قرار گرفته است. گیسوم از آن رو گزینه جذابی برای مسافران خواهد بود که دریا و جنگل را در کنار هم داشته و همچنین با توجه به مسافران محلی خود امکانات ویژه‌ای را نیز برای گردشگران در نظر گرفته است. روستای گتگسر که در حوالی این پارک جنگلی واقع شده در این سال‌ها شاهد ساخت انواع ویلاها بوده و همچنین خانه‌های محلی نیز در قالب سوئیت‌های مهمان‌پذیر خدمات خود را به گردشگران عرضه می‌کنند. پارکینگ، اردوگاه، کمپینگ‌های طبیعی، پلاژ، وسایل بازی کودکان، هتل، مسیرهای پیاده‌روی، موزه طبیعی گل و گیاه، مناطق پیک نیک روزانه از امکاناتی است که شما در گیسوم می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. انواع مغازه‌های خرید و ساحل برای شنا از دیگر جذابیت‌های این پارک جنگلی محسوب می‌شود.


۳- جهان‌نما

اگر حوصله یک جنگل‌پیمایی سبک را دارید و ترجیح می‌دهید کوله به دوش مسافتی را بپیمایید جنگل جهان‌نما در گرگان یکی از گزینه‌های مطلوب برای شماست. جنگلی که امکانات در آن تنها به یک قهوه‌خانه در دل جنگل به نام «مش صفر» محدود شده و شما ناچارید بخشی از وسایلتان را به همراه داشته باشید. اما چشم‌انداز جهان‌نما به میانکاله، بندر ترکمن، کردکوی و... در کنار آب و هوای خنک می‌تواند شما را قانع کند دو سه ساعتی را در پاکوب جنگل پیموده تا به قهوه‌خانه مش صفر برسید و بتوانید ساعاتی را در آنجا گذرانده یا حتی اقامت شبانه در آنجا داشته باشید. صاحبان این قهوه‌خانه علاوه‌بر چای، با نان سنتی که همان لحظه پیش روی شما پخته می‌شود پذیرایی می‌کنند. گشت کوتاه در منطقه از دیگر جذابیت‌های سفر به جهان‌نما است.


4- جنگل ابر

لباس گرم به همراه داشته باشید؛ این گزاره‌ای است که در سفر به جنگل ابر به عنوان یک اولویت خوب است به آن توجه کنید. جنگلی که در شمال شاهرود واقع شده و طی سال‌های اخیر توانسته چنان اسم و رسمی به هم بزند که در جست‌وجوی گوگل با عنوان گردشگری و جنگل بتواند بیشترین بازدید را به خود اختصاص دهد. برای رسیدن به این جنگل از مبدأ تهران بایستی به سمت شاهرود در مسیر جاده مشهد حرکت کنید که خوشبختانه با توجه به شلوغی سایر مسیرها ترافیک سنگینی نیز ندارد. مسیر جنگل ابر در شاهرود از بسطام و خرقان می‌گذردکه حضور شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی این دو شهر را به قطب عرفان تبدیل کرده است. از این جاست که با زیارت این دو شیخ می‌توانید به سمت روستای ابر پیچیده و یکی از خانه‌های روستایی را برای اقامت در نظر بگیرید. خوشبختانه گسترش صنعت گردشگری موجب شده اهالی این روستا در پذیرایی و پذیرش گردشگر بسیار حرفه‌ای باشند و بتوانند مشکلات شما در این حوزه را به سرعت مرتفع کنند. با توجه به حضور برخی جاذبه‌ها در جنگل نظیر آبشار آلوچال و... شاید بد نباشد از یک راهنمای محلی نیز کمک بگیرید تا بتوانید این جنگل هیرکانی را یک دل سیر ببینید.